הנהלת חברת ההיי טק הערימה קשיים בפני עובדים שביקשו להחליף את סוכן הביטוח שלהם, למרות החקיקה בנושא. אך ועד העובדים פעל ועירב את המפקחת על הביטוח והצליח לחסוך לעובדים כחצי מדמי הניהול של קרן הפנסיה שלהם – עשרות ואף מאות אלפי שקלים לעובד

כלים
יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור
יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור

יוזמה של ועד העובדים של NCR (ריטליקס לשעבר) אפשרה לעובדי החברה להוריד באופן דרמטי את דמי הניהול שהם משלמים לקרנות הפנסיה, ולחסוך עשרות ואף מאות אלפי שקלים (לכל עובד). הפנסיה של עובדי NCR נוהלה בעבר במרוכז בידי סוכנות הביטוח ריידלר שהשיגה להם דמי ניהול של כ-3% פרמיה וכ-0.25% בצבירה.

ב-1 לינואר השנה נכנסה לתוקף תקנות אחריות המעסיק על סליקת הפנסיה, המחייבות מעסיקים לאפשר לכל עובד לבחור סוכן ביטוח לעצמו (ולא רק לבחור קרן פנסיה כפי שהיה רשאי עד כה). בעקבות זאת, הגיע ועד עובדי NCR להסכם עם סוכן הביטוח גל ורד, שהשיג לעובדי החברה "דיל קבוצתי" עם חברת הביטוח הראל, שבמסגרתו הם אמורים לשלם דמי ניהול של 1% בלבד פרמיה וכ-0.16% בלבד בצבירה. ה"דיל הקבוצתי" בין הסוכן לחברה עבור עובדי NCR הוא חלק מ"דיל" רחב יותר שהוצע לוועדי עובדים של חברות הייטק ותקשורת נוספות.

הנהלת החברה הערימה קשיים על העובדים שביקשו להחליף את סוכן הביטוח הפנסיוני שלהם, ובמשך כחצי שנה לא התאפשרה העברת הפנסיות. כדי להפסיק את הסחבת, פנה יו"ר ועד NCR, ליאור טהור, לממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, דורית סלינגר, וביקש את התערבותה בטענה להפרה לכאורה של תקנות הפנסיה. בעקבות פנייתו של טהור לסלינגר הופסקו העיכובים וכיום מרבית עובדי NCR נמצאים בשלבי מעבר ל"דיל" שיפחית את דמי הניהול שלהם בכמחצית.

"האפשרות לחסוך ולזכות לתנאי פרישה הגונים היא אחת מזכויות היסוד של כל עובד. העסקה שבמסגרתה עובדי NCR יחסכו יותר מ-50% מדמי הניהול היא הישג לוועד העובדים", אומר יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור, "עובדי ההייטק, שבעבר רובם המכריע היו צעירים מאוד והיה נדמה שלעולם לא יזדקנו, מתבגרים ומגלים שלעובדים יש צרכים רבים נוסף לגובה השכר. הדאגה לעתיד הפנסיוני של חברינו היא חלק מלב העשייה של ועד העובדים, הנמצא בימים אלו בעימות לא פשוט מול ההנהלה בניסיון להגיע להסכם קיבוצי שימנע העברת משרות להודו".

בימים אלו בודק ועד העובדים בחברה הצעות לשיפור ביטוח הבריאות הקולקטיבי של העובדים, שבשנים האחרונות לא עודכן כלל. בנוסף בודק הוועד אפשרות להציע לעובדים ביטוח שיניים.

עובדי NCR התאגדו בשנה שעברה במסגרת ההסתדרות. העובדים נמצאים במאבק על הסכם קיבוצי שיכלול עדכון משכורות, שיפור בתנאי הרווחה, ומנגנון שימנע פיטורים שרירותיים ויבטיח מעורבות של העובדים בשינויים מבניים ובצמצומי כוח אדם, יגביל פיטורי עובדים ותיקים ומבוגרים ויגדיל את פיצויי הפיטורים לכלל העובדים ולעובדים ותיקים בפרט.

הנהלת החברה הכירה בוועד עם הגעתו ליציגות באוקטובר שעבר, אך מאז לטענת הועד, היא מתנכלת לחברי הוועד, מעכבת את המשא ומתן על הסכם קיבוצי, פיטרה עובדים באופן חד-צדדי וללא התייעצות עם הוועד והתנכלה לעובדים המשתתפים בפעילות הארגונית. בין השאר, ניכתה ההנהלה כסף משכר העובדים שהשתתפו באספות הסברה שערך הוועד, לכאורה בניגוד לחוק. בדצמבר שעבר הוכרז בחברה סכסוך עבודה.