"מפרים את הסדר", סרטם המרתק של הבמאים האמריקאים סטיבן אפקון ואנדרו יאנג על פעילי תנועת 'לוחמים לשלום', שהוקמה ע"י ישראלים ופלסטינים, אנשי צבא ולוחמים לשעבר. זוהי ככל הנראה התנועה היחידה בעולם שבה פועלים במשותף אנשי צבא ולוחמים לשעבר, לסיומו של סכסוך פעיל, כשזה עדיין מדמם

כלים
מתוך "מפרים את הסדר", סרטם המרתק של הבמאים האמריקאים סטיבן אפקון ואנדרו יאנג על פעילי תנועת 'לוחמים לשלום'
מתוך "מפרים את הסדר", סרטם המרתק של הבמאים האמריקאים סטיבן אפקון ואנדרו יאנג על פעילי תנועת 'לוחמים לשלום'

הסרט מציג סיפור מרגש ומעורר השראה, על אנשים שיש להם אומץ לפעול בעקבות מצפונם. הוא מתמקד בסיפורים האישיים של כמה מחברי התנועה ועוקב אחר תהליך השינוי שעברו - מחיילים חמושים המחויבים לעימותים, לתומכי שלום לא אלימים. לאורך מסעם הם נתקלים בהתנגדותה של החברה שאליה הם שייכים, הרואה בהם בוגדים.

סרטו התיעודי של הבמאי סטיב אפקון, חורג מההקשר המקומי ומביא סיפור אוניברסאלי על היכולת האנושית לראות מעבר לנרטיבים שאנו נוטים לקבל כמציאות. הוא חושף את הפוטנציאל הטמון ברוח האנושית – להשתחרר מסיפורים שאינם משרתים אותנו עוד ולייצר חזון חדש. ומתעד את אחד מהמודלים המרעננים ומלאי התקווה באזור שלנו, שבו מספר קטן והולך של אנשים מעיז בכלל עדיין לקוות, לדבר או לפעול למען השלום.

המשתתפים

אסף יעקובוביץ'

פסיכולוג, מתגורר בתל אביב, שירת כקצין בחיל האוויר הישראלי. אחרי שהשתתף במבצע 'עופרת יצוקה' הצטרף לתנועת "לוחמים לשלום".

סולימאן אל חטיב

גדל בכפר חיזמה, צפונית לירושלים. כשהיה בן 13 הצטרף לתנועת פת"ח, ונעצר אחרי שתקף שני חיילים ישראלים והיה בכלא הישראלי 10 שנים. ממייסדי 'לוחמים לשלום' ומשמש כיום כמנכ"ל פלסטיני של התנועה.

מיה חסקל

עובדת סוציאלית, גדלה בנופית שבגליל והיום חיה במושב בשרון. אחרי שירותה הצבאי התנדבה לשירות מילואים, במהלכו התמודדה עם האתגרים הנפשיים של החיילים.

שיפה אל קודסי

מעצבת שיער מטול כרם, שבגיל 24 גויסה על מנת לפוצץ סופרמרקט בנתניה. נעצרה לפני שהגיעה לביצוע המשימה והורשעה בבית משפט. ישבה שש שנים בכלא, שם התחברה עם ישראלים לראשונה. הצטרפה לתנועת 'לוחמים למען שלום' מיד לאחר שחרורה מהכלא.

חן אלון

במאי ומרצה לתיאטרון. שירת 4 שנים בצה"ל ו- 10 שנים כקצין שריון במילואים, מחותמי "מכתב הסרבנים״ וממייסדי תנועת לוחמים לשלום.

ג'מיל קסאס

פועל בניין, נולד במחנה הפליטים דהיישה. שם הוא מתגורר עד היום עם משפחתו. אחיו נהרג ע"י חיילי צה"ל והוא ישב בכלא 13 פעמים על השתתפותו באינתיפאדה הראשונה. חבר ב'פורום המשפחות השכולות' ובתנועת 'לוחמים למען שלום'.

אבנר וישניצר

מרצה להיסטוריה בירושלים. גדל בקיבוץ קבוצת שילר. שירת כלוחם בסיירת מטכ"ל. חתם על מכתב הסרבנים ב- 2003. חתן פרס 'ויקטור גולדברג לשלום במזרח התיכון', בשיתוף עם בסאם עראמין.

מוחמד עווידה

נולד ומתגורר במזרח ירושלים. כנער היה מעורב באלימות ובהתנגדות לא חוקית כנגד הכיבוש וריצה עונשי מאסר. כיום הוא עובד סוציאלי והמתאם הכללי בצד הפלסטיני של לוחמים לשלום.

תנועת לוחמים לשלום

ישראלים ופלסטינים אשר לקחו חלק פעיל במעגל האלימות באזורנו, אך החליטו לבחור בדרך של אי-אלימות ופועלים לקידום שלום ודו קיום התנועה מקיימת פעולות מחאה בלתי-אלימה, סיורים בשטח, חוגי בית, הרצאות ומפגשי פעילים בישראל ובפלסטין. התנועה קוראת לסיום הכיבוש, להתנגדות גורפת לכל סוג של אלימות משני הצדדים ולהכרה בקיומם של שותפים לדיאלוג בצד השני.

היוצרים

סטיבן אפקון (במאי / מפיק)

מייסד ומנהל את מרכז הקולנוע ע"ש ג'ייקוב ברנס בפלזנטוויל, ניו יורק, אחד ממוסדות הקולנוע המובילים בארה"ב, עם ועד מנהל שכולל בין היתר את סטיבן ספילברג, רון הווארד וג'ונתן דמי. המפיק של "אני קרוליין פרקר", סרט דוקומנטרי של הבמאי ג'ונתן דמי, ושל "ימי גיוס" של עידו הר הוא גם מפיק שותף בסרט נוסף של הר, "פרינסס שואו" ומפיק בפועל של הסרט "פלנטרי". אפקון הוא מחבר הספר The Age of the Image: Redefining Literacy in a World of Screens,, בו הוא מציג את טיעוניו שעכשיו הוא הזמן לשנות את הדרך בה אנו מלמדים, יוצרים ומתקשרים. לאחרונה הקים אפקון את RECONSIDER, חברת מדיה ללא מטרות רווח.

אנדרו יאנג (במאי / צלם)

ביים וצילם כ- 12 סרטים דוקומנטריים, ביניהם Children of Fate, Cutting Loose, Americanos, The Last Royals ו- Deadly Messengers. סרטיו הוקרנו בבתי קולנוע בארה"ב ואירופה וברשתות טלוויזיה, בהן HBO, סינמקס, נשיונל ג'יאוגרפיק, BBC ו- PBS. עבודתו הקולנועית זיכתה אותו במועמדות לאוסקר, שני פרסי 'אמי', וחמישה פרסי צילום בפסטיבל 'סאנדנס'.

דבר היוצרים: "מפרי הסדר מייצגים את כולנו ושואלים את השאלה: "את שלוותם של מי בדיוק אנחנו מפרים?" מרוזה פארקס, נלסון מנדלה, הנרי דיוויד ת'ורו ובוב מארלי, עד מלאלה יוספזאי, ביל מק'קיבן, ואן ג'ונס ואונג סן סו צ'י... כולם מפרים של הסדר. כולנו תקועים בסיפורים שלנו, אותם סיפרו לנו מלידה, לרוב הם לא מבוססים על העובדות והאמת. סיפורים אלה מסופרים לנו כדי לשמור על ה'סטטוס קוו' עבור סיטואציות במקומות שונים בעולם: שינויי האקלים, זכויות אזרח המבוססות על מוצא אתני, דת, מין, חינוך... והרשימה נמשכת."

"מפרים את הסדר" - Disturbing the Peace

דוקומנטרי - ארה"ב (2016) - 82 דקות

14.7.16 - בשעה 14:15 - הקרנה בפסטיבל הקולנוע בירושלים

21.7.16 - הקרנה על חומת ההפרדה בבית ג'אלה (שטח C), בשעות הערב