קק"ל, בשיתוף הפורום הישראלי לאנרגיה,משרד הבינוי והשיכון ועיריית שדרות סיימו בימים אלה שיפוץ אנרגטי ראשון מסוגו. הפרויקט התבצע בבניין בעיר שדרות ומטרתו הייתה להפוך מבנה ישן, כחלק מפרויקט "שיקום שכונות" של משרד הבינוי והשיכון, למבנה הראשון שישוקם על פי סטנדרט בנייה ירוקה ובפרט בהתאם לשיטת "רטרופיט". השבוע נחנך המבנה בטקס חגיגי במעמד יו"ר קק"ל, דני עטר, ח"כ יעל כהן פארן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני, וראש עיריית שדרות אלון דוידי

כלים
המבנה הירוק בשדרות נחנך בטקס חגיגי במעמד יו"ר קק"ל, דני עטר, ח"כ יעל כהן פארן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני, וראש עיריית שדרות אלון דוידי
המבנה הירוק בשדרות נחנך בטקס חגיגי במעמד יו"ר קק"ל, דני עטר, ח"כ יעל כהן פארן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני, וראש עיריית שדרות אלון דוידי

פרויקט לאומי של קק"ל בשיתוף הפורום הישראלי לאנרגיה, ועיריית שדרות הביא בימים האחרונים לסיומו של פרויקט שיפוץ אנרגטי כחלק מתכנית "שיקום שכונות" בהובלת משרד הבינוי והשיכון. המטרה הייתה לשפץ בניין רכבת ישן, בן 18 דירות, הבית ברח' הרב בן- נון 6 בשדרות ולהתאימו כמה שאפשר לבנייה ירוקה ולחיסכון אנרגטי.

משרד הבינוי והשיכון מוביל את תכנית 'שיקום שכונות', ופרוייקט זה מהווה צעד נוסף במסגרת שורה של צעדים הנעשים לרווחת התושבים בעשרות ערים במסגרת התכנית - ביניהם שיפוץ פיזי של בתים ושטחי ציבור, פעילות חברתית והעצמת הקהילה ועוד.

הפרויקט נעשה בשיטת הרטרופיט המתרכזת בחיסכון אנרגטי. הדיירים נהנים מחיסכון כספי על הוצאות חשמל ומים ומצד שני החיסכון מאפשר שמירה על הטבע ומהווה מרכיב חשוב בסטנדרט של בנייה ירוקה. שיפוץ המבנה כלל העלאת רמת הבידוד של מעטפת הבניין, התקנת אמצעים לחיסכון באנרגיה ופעילות חינוכית-הסברתית בקרב הדיירים.

על ידי התקנת בידוד איכותי, הגנה על החלונות מפני קרני שמש ישירות ועוד אלמנטים של בנייה ירוקה וחסכונית באנרגיה, הבניין הפך ליעיל יותר מבחינת צריכה. כך לדוגמא, נמנע הצורך בקירור רב בקיץ על ידי מזגנים או מכשירים אלקטרוניים אחרים.

הפרויקט מומן על ידי קק"ל ומשרד הבינוי והשיכון ואת תכנון השיפוץ ביצע משרד "גלעד-שיף אדריכלות". כמו-כן, אוניברסיטת בן גוריון והמשרד להגנת הסביבה לקחו חלק בתחום המחקר בפרויקט. מבנה זה הוא הראשון מתוך שורה של פרויקטים עתידיים שקק"ל מתכננת לקחת בהם חלק. בין מטרות הפרויקט, המבנה תוכנן לייצר גוף ידע הכולל הן מידע יישומי טכנולוגי לתעשיית הבניה והן הבנה כמותית ואיכותית של היקף החיסכון האנרגטי ושיפור תנאי הנוחות.

יו"ר קק"ל, דני עטר, מסר בתגובה "משדרות יוצאת היום בשורת המהפכה הירוקה. זו מהפכה שמשלבת ערכים של ציונות וסביבה ירוקה, והכי חשוב - מחזקת את יישובי הפריפריה. אני מקווה שבעוד כמה שנים נראה את הפרויקט הזה בכל פינה בארץ. אנחנו בקק״ל נעשה הכל כדי שזה יקרה".

מנ"כל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, אמר "במסגרת תכנית "שיקום שכונות", בהובלת משרד הבינוי והשיכון, עשרות מבנים ושטחי ציבור יעברו שיפוץ פיזי ובכלל זה באלמנטים ירוקים, זאת לצד ייזום פעילויות חברתיות ותכניות לפיתוח מנהיגות קהילתית. המבנה שהושק הערב מהווה צעד נוסף במסגרת פעילות המשרד בשדרות, למען רווחת התושבים בשכונה, בד בבד עם חסכון אנרגטי ושמירה על הסביבה."

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, מסר בתגובה "העיר שדרות נמצאת בתנופת פיתוח אדירה בכל התחומים ובתחום הבנייה בפרט. עידוד פרויקטים חדשניים מסוג זה הינם חלק מחזוני להפיכתה של שדרות לבירת הנגב המערבי. אני שמח על שיתוף הפעולה הנפלא בין הגורמים השונים וגאה על היותנו חלוצים בתחום הבניה הירוקה בישראל״.

מחברת הכנסת יעל כהן פארן, שהחלה את הפרויקט בזמן שניהלה את הפורום הישראלי לאנרגיה נמסר - ״אני גאה להגיע היום לשדרות כחברת כנסת, כאשר בתפקידי הקודם בפורום הישראלי לאנרגיה יזמתי את הפרוייקט. אני שמחה שהפרוייקט הושלם בהצלחה רבה, ושכבר יש תכניות להרחבה משמעותית שלו בפרוייקטים נוספים בכל רחבי הארץ. אם יתחילו לשפץ בישראל בשיטות ״ירוקות״ ניתן יהיה להפחית בעלויות חימום וקירור, להביא להתייעלות אנרגטית, להפחית את פליטות גזי החממה וזיהום האוויר".