פרופ' קרמניצר סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה בדיון על חוק העמותות: "מטרתו היחידה של החוק לפגוע בחופש הביטוי וההתאגדות של ארגונים שמתנגדים לשלטון"; "חוק שחותר תחת המסורת היהודית של זכויות האדם וחושף את מפקדי צה"ל לסכנה של העמדה לדין בחו"ל"

כלים

במהלך דיון שהתקיים היום (ד') בחוק העמותות, אמר פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה כי מדובר בחוק אנטי דמוקרטי שפוגע בגרעין הקשה של הזכויות הבסיסיות בדמוקרטיה.

בפתח דבריו אמר קרמניצר כי לכל חוק, יהא אשר יהא, אסור להעביר מסרים שאינם מתיישבים עם האמת ובמקרה הזה ברור שאין מדובר בחוק למטרות שקיפות אלא לחוק שמטרתו עשיית דה לגיטימציה לעמותות שמקבלות כספים ממדינות זרות. ההנחה המובנת שהעמותות משרתות את רצון המדינות היא הנחה שגויה וכדאי היה ללמוד מארצות הברית, שם על מנת שמישהו יוגדר כסוכן זר, הוא צריך לפעול מטעמו. אם קרן מחקר אירופאית מוצאת מחקר שנעשה בישראל כראוי מבחינה אקדמית- זה כסף הרבה יותר נקי מתרומות אחרות. אין מנוס מהמסקנה כי החוק הזה נועד לפגוע בחופש הביטוי וההתאגדות של ארגונים שפעילותם לא לרוחו של השלטון וכל אחד שעיניו בראשו מבין, שלו הארגונים הללו היו משבחים את הממשלה, לא היתה מוטלת עליהם כל מגבלה נוסף על הקיים בחוק כיום. הפגיעה הזו בגרעין של חופש הביטוי פוסלת את החוק גם ברמה החוקתית".

קרמניצר הוסיף כי: "אם יעבור החוק- הוא יפגע באופי הדמוקרטי של ישראל שתידרדר בהיבט מתחת לדמוקרטיות מצומצמות אחרות שהן דמוקרטיות פרוצדוריאליות. זהו דבר שיפגע בתדמית ישראל בעולם אנושות. אויבי המדינה יצטטו את החוק הזה וישתמשו בו על מנת להעמיד את טובי בנינו ואת מפקדי צה"ל לדין בערכאות בינלאומיות כשהיום- העובדה שישראל נותנת לארגוני זכויות אדם לפעול בחופשיות משמשת אותנו כנגד הדרישות הללו. הארגונים האלו הם חלק מהמערכת הישראלית של בירור תלונות".

בהמשך, אמר קרמניצר כי: "המסר שהחוק מעביר הוא אנטי יהודי משום שהיהדות, בכל מקום שבו היתה, תמיד היתה מחויבת למסורת האוניברסלית של זכויות האדם גם אם הדבר חוצה ריבונות. המסר שלמדינות זרות אסור לפעול בתחום זכויות האדם הוא מסר אנטי דמוקרטי והלוואי שבישראל נפתור את בעיותינו ונוכל לפעול גם במדינת אחרות בנושא. זוהי הליכה נגד המסורת היהודית ונגד הצהרת זכויות האדם שרנה קסין היה ממנסחיה".

לכן, סיכם קרמניצר: "כשמונים את כל הנזקים הוודאיים אני שואל את עצמי איך יכול להיות שאנשים שרוצים טוב עיוורים שהם מחוללים את הדבר הזה. הרווח בצד החוק הזה הוא מוגבל מול הפגיעות העקרוניות שלו ולכן ברור שאסור להביא אותו לחקיקה. אם אני הייתי מחויב לחתום בסוף כל מסמך שאני ממומן על ידי ישויות מדינתיות זרות הייתי מוסיף שאני גם פטריוט ישראלי שהמדינה מאלצת אותו להשפיל את עצמו- צריך לשאול את עצמנו איזו תועלת הדבר הזה מביא?".