בשל קשיים רגולטוריים: נסיגה של כ- 10% ביצוא ענף הקוסמטיקה הישראלי בשנת 2015. מנהל איגוד מוצרי הצריכה בהתאחדות התעשיינים: "יש לפעול למען שיפור כושר התחרות של יצוא הקוסמטיקה ע"י ביטול העיוות בקבלת רישיון ליצוא בתנאי לרישיון שיווק המוצר גם בישראל" .

יצוא ענף הקוסמטיקה לשנת 2015  לפי גושי סחר
יצוא ענף הקוסמטיקה לשנת 2015 לפי גושי סחר

מנתוני התאחדות התעשיינים עולה, כי בשל קשיים רגולטורים מצד משרדי הממשלה ופערי מטבע, ישנה נסיגה של כ- 10% ביצוא ענף הקוסמטיקה הישראלי בשנת 2015. ב 2014 יצוא ענף הקוסמטיקה הישראלי עמד על כ- 609 מיליון דולר ואילו בשנת 2015 היצוא עמד על כ- 546 מיליון דולר בלבד- צניחה של 63 מיליון דולר.

עיקר הצניחה ביצוא הייתה למדינות מזרח אירופה ורוסיה, בהיקף של כ- 40%, מ- 73 מיליון דולר בשנת 2014, ל- 44 מיליון דולר בשנת 2015. כמו כן הייתה צניחה של כ- 31% ביצוא הקוסמטיקה למדינות האיחוד האירופי, מ- 250 מיליון דולר בשנת 2014 ל- 218 מיליון דולר בשנת 2015.

בשנת 2015 נרשמה צמיחה ביצוא ליבשת אסיה בשיעור של 14% , מ- 67 מיליון דולר בשנת 2014, ל- 76 מיליון דולר בשנת 2015 .

כמו כן עולה מנתוני ההתאחדות, כי עיקר יצוא הקוסמטיקה הישראלית בשנת 2015, הופנה בעיקר למדינות האיחוד האירופי (40%), צפון אמריקה (31%), אסיה (14%), ולמדינות המתפתחות – מרכז ודרום אמריקה, אפריקה ושאר העולם (7%).

תעשיית התמרוקים בישראל נכון ל- 2015, מורכבת מכ- 80 מפעלים, רובם קטנים ובינוניים, המעסיקים כ- 10 אלף עובדים באופן ישיר ועקיף. מחזור הפעילות השנתי מוערך בכ- 4 מיליארד שקל, כאשר כ- 50% מהייצור מופנה לייצוא. הרווח הנקי של כלל התעשייה, מוערך בכ- 5%-2% מהמחזור.

מנהל איגוד מוצרי הצריכה והבנייה, המנהל את ענף הקוסמטיקה בהתאחדות התעשיינים, עדי שאולי: "ענף התמרוקיםבהתאחדותהתעשייניםמקדם בימים אלו, בשיתוף ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אתחקיקתתקנות רוקחים, לאחר שנים רבות של עבודה משותפת עם משרד הבריאות במטרה להביא את התקנות לחקיקה בהקדם האפשרי לאישור הכנסת.

סוגיית פטור מרישיון עבור תמרוק מיועד ליצוא אשר אינו נמכר בשוק המקומי עתידה להיפתר עם אישור התקנות שמאמצות את הרגולציה האירופית בתמרוקים ותכליתה יישור קו הרגולציה האירופית בתמרוקים. התעשיינים רואים בחקיקה זו הזדמנות לעבוד בתיאום עם המדינות המתקדמות בעולם. כבר היום רבים מהתעשיינים עומדים בסטנדרטים ובדרישות הרגולציה החדשה על מנת לייצא לחו"ל. הם עושים זאת בהצלחה רבה ומסבים גאווה לתעשייה הישראלית ככלל ולתעשיית התמרוקים בפרט".

בעלי מפעל "פאר פארם", חביב פאר: "מדינת ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום הקוסמטיקה, בין השאר בזכות ים המלח, אשר מהווה משאב טבעי נהדר למוצרי טיפוח. כמו כן לישראלים יש הרבה תעוזה, שבאה לידי ביטוי בחדשנות ופיתוח. הישראלים תמיד פתוחים לאמץ תקנים חדשים והם לא מקובעים כמו חברות אירופאיות, שרבות מהן מייצרות עד היום מוצרי קוסמטיקה באותה מתכונת בה ייצרו בשנות ה- 70".

מבעלי מפעל "ספא קוסמטיקס", יקי שקלרש: "ענף הקוסמטיקה בישראל מתפתח, אבל ישנם חסמים ממשלתיים גדולים מאוד המונעים את צמיחת היצוא ורגולציה שיוצרת אצלנו עומס עבודה אדיר. לדוגמה בעוד באירופה מספיק לעשות התאמה ורישום מוצרים , בישראל צריך לשלם אגרה עבור כל מוצר ומוצר. היינו רוצים שגם בישראל יאומץ התקן האירופאי במלואו".

מבעלי מפעל "א. משי", ירמיהו מזרחי: "תעשיית הקוסמטיקה בישראל מאוד חדשנית ומאוד מפותחת. בכל העולם מעריכים מאוד את מוצרי הקוסמטיקה הישראליים, בפרט בתחום מוצרי טיפוח השיער, שם אנחנו יוצרים פריצות דרך של ממש. עם זאת, הרגולציה הממשלתית מקשה מאוד על התעשייה להתקדם. הייתי רוצה שהממשלה תתחיל להעניק יותר תמיכה וכלי סיוע לתעשיית הקוסמטיקה, כך שנוכל לייצא יותר לחו"ל. נשמח לעזרה הן במענקים ועזרה בתערוכות בחו"ל והן בצמצום הרגולציה הנדרשת ליצוא לחו"ל".