שני פולשים שהשתלטו כל אחד בנפרד על אדמות מדינה בישוב פרדס חנה נאלצו לפנות את הקרקע אליה פלשו בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל

כלים
פרדס חנה: פינויים עצמיים של שני מסיגי גבול בעקבות פעילות האכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל
פרדס חנה: פינויים עצמיים של שני מסיגי גבול בעקבות פעילות האכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל

מפקחי רשות מקרקעי ישראל הביאו לפינוי עצמי של שני מסיגי גבול: הראשון בדרום פרדס חנה ליד כביש 65 - מסיג הגבול שהציב על קרקעות המדינה, בשטח הסמוך לביתו 2 מכולות לאחסון ציוד לבניה שתפסו כ-50 מ"ר, תוך שהוא מרחיב את חצרו על חשבון שטח המיועד למבני ציבור לטובת התושבים, נאלץ לפנות את אדמות המדינה עליהן השתלט שלא כדין.

השני, מסיג גבול נוסף באותו אזור הקים סככה ללא היתר בסמוך לשטח הפרטי שלו, לצורך חניה פרטית בהיקף של כ-20 מ"ר לשימושו האישי. הוא לשם כך הרחיב את חצרו על חשבון הציבור. גם במקרה זה מדובר בפלישה לקרקעות המדינה המיועדות למבני ציבור לרווחת התושבים.

בשני המקרים אותרו הפלישות במסגרת פעילות אכיפה של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשותמקרקעי ישראל (רמ"י).

המפקחים הגישו לפולשים בשני המקרים התראות לפיהן עליהם לפנות את הקרקע והבהירו להם כי הם מבצעים עבירה של הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל וכי עליהם לפנות את הקרקע.

בנוסף, הבהירו המפקחים לפולשים כי במקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, בנוסף לתביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

לאחר שהבינו את נחישותם של המפקחים, העדיפו הפולשים לפנות את הקרקע בעצמם, על מנת להימנע מתשלום עלויות השימוש בקרקע ועלויות הפינוי שמוטלות במקרה של פלישה לאדמת מדינה על הפולשים. הפולשים פינו את הקרקע והחזירו אותה לקדמותה. מפקחי רמ"י תפסו חזקה בקרקע והחזירו אותה למאגר הקרקעות הציבורי. כמו כן שילטו המפקחים את השטח בשלטים המתריעים מפני פלישות חוזרות.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מדובר בשני פולשים שונים המתגוררים באותו אזור שניסו להרחיב את חצרם על חשבון אדמות המדינה המיועדות להקמת מבני ציבור שאמורים לשרת את את כלל תושבי הישוב. אנו קוראים לציבור לדווח על כל חשד להסגת גבול בקרקע הציבורית, ניתן לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל. לא נאפשר להתיחס לאדמות המדינה כהפקר ומפקחי רמ"י ימשיכו לסייר ברחבי הארץ במטרה לאתר מסיגי גבול ולפנותם לפי החוק. חשוב לציין כי פתרון של פינוי עצמי ע"י מסיגי הגבול עצמם הוא פתרון מיטבי לכל הצדדים אשר חוסך לכולם בזבוז זמן ומשאבים מיותרים מקופת המדינה".