איך ישפיע הסגוויי על עיצוב הרחוב העירוני? איך הופכים את כל מכללת שנקר למשחק אחד גדול? כיצד משתלבת מתמטיקה בתכשיטים ועיצובים? איך משחקים תופסת באמצעות שידור וידאו מרחפן? האם יש קשר בין מחשבים ואריגה בנול? שאלות אלו ועוד רבות אחרות יעמדו במרכזן של סדנאות ייחודיות, שנולדו ממפגש מרתק בין יכולות הנדסיות וטכנולוגיות מתקדמות לעיצוב מהפכני ועתידי ב"פסטיבל המרקחה" הרביעי של שנקר

כלים

בין ה-21-24 בפברואר 2016, יוזמת שנקר, זו השנה הרביעית ברציפות, פסטיבל מיוחד - המשותף לפקולטות להנדסה ולעיצוב - במהלכו למעלה מ-600 סטודנטים ישתתפו בכ-20 סדנאות בינתחומיות שיונחו על ידי צוותים משותפים של אנשי מקצוע בכירים מתחומי העיצוב וההנדסה.

שבוע מרקחה | 21-24.2 | שנקר, ר"ג

"פסטיבל המרקחה" של שנקר, מתמקד בשיתוף פעולה בין הפקולטות להנדסה ולעיצוב במוסד האקדמי וזכה להצלחה גדולה בשנים הקודמות מאז הושק ב-2013. במהלך תחילת סמסטר ב' (בין התאריכים 21-24/2) ישתתפו כל הסטודנטים משנה ג' בשנקר - הן מהפקולטה לעיצוב, הן מהפקולטה להנדסה - בשלל סדנאות מרתקות מתחומים שונים, המחברים בין דיסציפלינות ועולמות תוכן שונים.

סדנאות שבוע המרקחה:

"מחשבים ואריגה - תנועה של מידע"

ד״ר ריבה שלום הנדסת תוכנה, הדס הימלשיין עיצוב טקסטיל

המידע הסובב אותנו, נע מצורה לצורה, על ידי פעולות אלגוריתמיות של הצפנה ודחיסה. כדי להגיע למחשב הוא עובר קידוד לשפה הבינארית 0, 1. פעולת האריגה מבוססת גם היא על סדרה של קודים, 0 ו- 1 (כמו השפה הבינארית) המתארים את מבנה האריג, ומתורגמים בחוטים וצבעים לעיצוב של בד. מטקסט רגיל לטקסט מוצפן ודחוס – ועד לאריגה של בד. נכיר את הבסיס המופלא של האריגה ונארוג בנול: מה הופך אוסף חוטים להיות בד? מה היא שפת האריגה?

נכיר שיטות שונות לתנועת המידע בתוך המחשב ונלמד ליישם אותן: כיצד המידע עובר לצורה מובנת למחשב? מהי דחיסה? מהי הצפנה? האם אפשר לארוג את המידע? הסדנה תעסוק בקשר המרתק שבין שני העולמות, בעבר ובהווה, בפשטות ובתחכום ובשפה המשותפת למחשבים ואריגה. הסדנה מבוססת על התנסות מעשית של אריגה בנול, כאשר תכניות האריגה מתורגמות כקוד, מתוך הכתיבה של הצפנת מידע ודחיסה....ולהיפך.

"תפיסה ותופסת: לראות לנוע ולשחק עם מבט מהחלל באמצעות טכנולוגיית שידור וידאו מרחפן"

ד״ר עופר שוורצגלס ראש מחלקת הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, שירי בלומנטל מפתחת משחקי מחשב Specialist VR , יובל בהיר עיצוב תעשייתי ופיתוח כלי טייס זעירים

הסדנה תעסוק במחקר והתנסות בנושא תפיסה (פרספציה) ומידות בחלל במשחקים. כנקודת התחלה הסטודנטים יחקרו את עולם המושגים של משחק תנועה המתרחש בחלל יחיד. החלל יצויד ברחפן, מצלמות, חיישנים, משדרי וידאו וטכנולוגיית משקפיי וידאו הקולטות Video Stream. השחקן במשחק שיפותח בסדנה יראה דרך המשקפיים קלט המתקבל ממצלמה משדרת שתוצב בחלל החדר או על גבי הרחפן. הסטודנטים יחליטו על מיקום המצלמות כדי לאתגר את התפיסה של המוח האנושי לפעול בשילוב בין אדם ומכונה. השימוש מאפשר לאתגר את הסטודנטים, שחקנים וקהל אורח מבחינת הצורך לתפקד ולהסתגל לנקודות מבט שונות מהרגיל ביום יום. בדרך זו, משחקים פשוטים כמו תופסת או זריקת כדור משתנים לחלוטין במערכת בה המבט נעשה מזוויות שונות ותוך כדי תנועה. ראיית וניתוח העולם סביבנו דרך מערכת משולבת ודינמית כזאת מציבים אתגרים ואפשרויות שונות מהרגיל. ראייה ממבט על תוך כדי תנועה מאפשרת התנסות וחקירה של נושאים כמו ראייה מרחבית, סידור חלל, מדידות ועומק ופיתוח משחקים מבוססי מערכת צילום וראייה דינמית.

"בסוף רמת גן יש מקום מיוחד, שם אפשר לעמוד ולהריח מותג"

עודד בן יהודה תקשורת חזותית, ד״ר ניר דבוטון הנדסה כימית

מתוך חמשת החושים, הריח הוא אחד האמצעים המשפיעים ביותר על האופן בו אנו תופסים את העולם, וכחלק ממרקחה העוסקת השנה בתזוזה, נתנסה ביכולתו לנוע הלאה. האם ניתן לאפיין ולמתג מושגים מופשטים דרך ריחות? האם ניתן לעשות את הפעולה ההפוכה ולמתג או לעצב משהו חסר גשמיות כמו ריח? בשאלות אלו ועוד נעסוק במסגרת הסדנה. ריחות מאפשרים לנו לדמיין מאכלים, אנשים, ואפילו זיכרונות מוחשיים ממקומות שביקרנו בהם בעבר. חוש הריח מהווה תפקיד חשוב באפיון של מגוון תופעות הסובבות אותנו בחיי היום יום. במסגרת הסדנה, ניר דבוטון, רוקח וחוקר את עולם הריחות, ועודד בן יהודה, מעצב מותגים וחוקר טרנדים בעולם העיצוב, ישלבו כוחות ויחד אתכם נתנסה באופן חוויתי בהקשרים שבין עולם הריח ועולם המיתוג.

"כביש תנועה. תנועה כביש"

ד״ר אסף פורמוזה הנדסת תעשיה וניהול, אייל קרמר עיצוב תעשייתי

טכנולוגיות חדשות ושיח ציבורי ער לגבי מצב התחבורה בערים מרמזים על שינויים דרמטיים בסוגי כלי הרכב האישיים בהם נעשה שימוש - מרכבים דרך אופנועים, אופנעים חשמליים, סגווי וקורקינטים. אמצעי התחבורה העיקריים שלנו (רכב, אופנוע, אופניים, רכבת, אוטובוס ועוד) השתכללו מאוד עם השנים אך לא השתנו במהותם. מידת השימוש בכל אחד מהם עברה שינויים ונפח התחבורה עלה במידה משמעותית. בניגוד אליהם, הרחוב שמאכלס את אמצעי התנועה הללו התקבע ולא עבר שינויים מהפכניים. כיצד שינויים אלו ישפיעו על הדרכים והרחובות שלנו, מהי מערכת היחסים החדשה בין האדם לרחוב וכיצד אנחנו יכולים לשפר לכוון וליעל מערכת יחסים זו? הסדנה תתמקד במערכת היחסים שבין האדם (על שלל הדרכים בהן הוא מתנייד) לרחוב. במהלך הסדנה הסטודנטים יזהו את הפוטנציאל הגלום ברחוב ינתחו את תנועת האנשים ברחוב ויציעו דרכים בהם ניתן לשנות את הרחוב כך שיתאים את עצמו לשינויים התכופים בתנועה במשך היום ובמשך השנה. במהלך הסדנא יושם דגש על עבודת צוות תוך כדי העלאת רעיונות יצירתיים שיאפשרו להעצים את חווית המשתמשים ברחובות בהם אנו נעים.

"יצירתיות בתנועה: פונקציה של עיצוב"

פרופ ׳ דגנית שטרן-שוקן ראש התוכנית לתואר שני בעיצוב, נעה לרנר עיצוב תעשייתי,

סמסון שפראן עיצוב טקסטיל, ד״ר מאירה לוי הנדסת תעשייה וניהול, עינב לונדון מורה

למתמטיקה בתיכון וחוקרת עיצוב אמנותי

פיתוח היצירתיות והרחבת עולם המושגים בו אנו פועלים הינם אתגרים מתמשכים. לרוב, בתחומי העיצוב והטכנולוגיה הצגת בעיות פתוחות, שאין להן פתרון חד-משמעי מייצרת הזדמנויות ליצירתיות ופיתוח רעיונות. עולם המתמטיקה שלכאורה מייצר סדר וכרונולוגיה - ועולם העיצוב והאומנות הדוגל באסתטיקה, קונספט וביקורתיות נתפסים כקווים מקבילים. אולם, אומנים ומעצבים רבים ביססו את עבודותם ותפיסתם הפילוסופית על שפת המתמטיקה וההנדסה. בסדנה נייצר מרחב עבודה להמחשת הקשר בין שפת המתמטיקה לשפת העיצוב והאומנות, תחת מטריה מולטידיסיפלינרית של עיצוב, מדעים ורוח. נתרגם עיקרון מתמטי נבחר לעיצוב/ אומנות תוך כדי מחקר הקווים המשיקים בין שני העולמות. במהלך הסדנה נתמקד בתפיסה מרחבית ותנועתית של אובייקטים בחלל תוך התנסות במעבר מדו-מימד לתלת-מימד. לאחר הדגמת הרעיון שבבסיס הסדנה על ידי המנחים, נבחר עיקרון, חוק או דפוס מתמטי שאיתו

נעבוד ונחקור, לקראת יצירת מוצר המוכוון לתנועה: גוף כתכשיט, בגד, אביזר נישא, אריזה,

שילוב בין משחק-אינטראקציה לתנועה. וכד׳. המוצר/אובייקט יוכל להיות מיוצר מחומרים

שונים באופן ידני או ממוחשב (מדפסת או הדמיה תלת-מימדית). בסיום הסדנה המוצרים יוצגו

בתערוכה בליווי תוצרי המחקר.

"חיים, חיים מודמים וחיים מלאכותיים"

פרופ׳ עמנואל גרינגרד הנדסת תוכנה, סשה סרבר אמנות רב-תחומית

חיים מלאכותיים הוא חקר מערכות, מעשי ידי אדם, המציגות תכונות התנהגותיות של מערכות חיים טבעיות. הניסיון לברר מהן התכונות הכלליות המהותיות של החיים, המשותפות לכל צורת חיים שהיא, נתקל בקשיים מחוסר דוגמאות נוספות לחיים הקיימים על כדור-הארץ, שאינם מבוססי פחמן. לפיכך המאמץ לבצע סינתזה של התנהגויות חיים באמצעות מחשבים. הבעיה סבוכה משום שעצם הגדרת מהם חיים היא בעייתית, אם זאת חוקרים רבים טוענים כיום

שהמהות העיקרית שלהם הוא הדינמיות שלהם ולפיכך מודלים רבים - ומחשבים הם כלי נהדר לבצעם - הם מודלים של תנועה. חיים מלאכותיים הוא מדע חדש המנסה לחלוף מעבר ל״חיים-כפי-שאנו- מכירים-אותם״ ולחקור את ה״חיים-כפי-שהם יכלו-להיות״, וכמו כן לדון בשאלה, המהותית, באם יהיה בידנו לייצור - בבוא הימים – חיים מלאכותיים. הנושא הוא בין-תחומי ומקורותיו הם מדעי המחשב, ביולוגיה, פילוסופיה והתפרעות מחשבתית. הסדנה תפתח בהרצאה מלווה בהדגמות וסרטונים רבים של סימולציות ומערכות דינמיות, תמשיך לצפיה בסרט מסחרי מלא ותנעל בהפקת סרטון על ידי המשתתפים לפי מחזה/תסריט נפלא של מדע בדיוני (או אולי לא כל כך בדיוני) המציג אספקט תמוה של חיים. ניתן יהיה לבצע נסיונות חקר באמצעות תוכנות סימולציה שיועמדו לרשותם.

"משחוק סביבות אורבניות"

ד״ר ורד פנואלי עיצוב משחקי מחשב, לימודי חוץ, יאיר אנגל עיצוב טקסטיל, בנג׳י קוק עיצוב משחקי מחשב, לימודי חוץ

משחוק (Gamification) הוא התהליך שבו מוסיפים אלמנטים משחקיים למוצרים, שאינם משחקיים, במטרה לעודד הקמה של קהילה ולהפוך פעולות שגרתיות לחוויות מהנות. בסדנה זו, מכללת שנקר כולה תהיה לוח המשחק שלנו, ואנו נחקור כיצד פיתוח ייעודי של משחקים ומיקומם ברחבי הקמפוס יעודד תנועה דינמית, חווייתית ואף אינטימית לרגעים בקרב השוהים בקמפוס. במהלך הסדנה נעבוד בקבוצות משולבות של מהנדסים, מעצבים, רעיוניים ומפיקים. את המשחקים נפתח בעזרת מנוע המשחקים Scirra - Construct 2 המאפשר עיצוב מהיר של פורמטים מוכרים של משחקים.

"יזמות בתנועה"

רון גבאי עיצוב פנים מבנה וסביבה, יואל גודס הנדסת תעשיה וניהול

חדשנות היא כורח המציאות - צרכנים היום מחפשים ערכים מבדלים, ריגוש במוצרים, זמינות ופתרון בעיות. אנו חיים בתקופה שבה אנחנו חווים שינויים בקצב הכי מהיר בהיסטוריה של האנושות. הסביבה העסקית, הטכנולוגית והחברתית נמצאות בתנועה מתמדת ועוברות שינויים משמעותיים. ליזמים ופורצי דרך חייבת להיות היכולת להקשיב ולזהות תנועות על מנת לחדש ולייצר ערך התואם את המציאות המשתנה. הסדנה תעסוק ביזמות ותאפשר לסטודנטים לפתח רעיונות המייצרים ערך במגוון רחב של תחומים. הסדנה תהווה חממת סטרטאפ שבה הסטודנטים ידרשו לזהות פוטנציאל למוצר או שירות. הסטודנטים יחשפו לכלים ומתודולוגיות שיאפשרו להם לנתח גורמים שונים על מנת לבסס, לתקף, לגבש ולהציג את הקונספטים שלהם. הסדנה תשלב חשיבה אנליטית ויצירתית תוך דגש על יצירת פתרונות המייצרים חוויות משתמש, בידול מותגי ויתרון עסקי תוך חשיפה לעולמות תוכן שונים והתנסות בסיעור מוחות ועבודת צוות.

"תעוד בתנועה"

זהר קורן תקשורת חזותית, אפרת ניר תקשורת חזותית, יורם רון עיצוב פנים מבנה וסביבה

הסדנה תעסוק באופנים שונים של תיעוד המתרחש סימולטנית במהלך שבוע מרקחה בשנקר. נבחן טכניקות שונות של תיעוד המתייחסות באופנים שונים לפרמטרים של זמן ומרחב מתוך פרספקטיבות שונות של תנועה. במקביל, נפתח שיטות עריכה ומיון של חומרים בהתאם לתפיסות פרשניות אלטרנטיביות. הסטודנטים יעבדו בקבוצות קטנות. כל צוות ייצר נרטיב שונה של אירועי מרקחה מנקודת מבט הרמנויטית ייחודית לו, על פי קו מנחה שייקבע כנתון פתיחה. נחתור ליצור חוויית צפייה/התבוננות שתנוע בין הקונקרטי למופשט, בין הסטאטי לדינמי, בין ה״דבר״ לבין הייצוגים השונים שלו.

"בחזרה לעתיד"

ד״ר אלעד הריסון ראש מחלקת הנדסת תעשייה וניהול, יובל סער ראש מכון שנקר לתיעוד

וחקר העיצוב בישראל, מאיה ארזי עיצוב אופנה, מיכל קורן הנדסת תעשייה וניהול

מוזיאון תל אביב, אמקור, משכית, האוניברסיטה העברית ואתא הם רק כמה מוסדות ומותגים אייקוניים שנדרשו לעדכן את התדמית שלהם בשנים האחרונות. כיצד מתבססים על העבר ונותנים לו פרשנות חזותית שקשורה לטרנדים עכשוויים? מתי צריך לוותר על הישן כדי ליצור משהו חדש, ומתי כדאי להתבסס על המורשת ולעדכן אותה? ומה בין נוסטלגיה לרצון להיות חדשני? שאלות אלו ואחרות יעמדו בבסיס הכנס והתערוכה ״בחזרה לעתיד״ של מכון שנקר

לתיעוד וחקר העיצוב בישראל ב- 31.3, ובבסיס הסדנה. ביומה הראשון של הסדנה תיחשפו לארכיון הדיגיטלי של המכון, הכולל עשרות אלפי פריטים מההיסטוריה של העיצוב המקומי. לאחר ניתוח מגמות וטרנדים עכשוויים, תצטרכו לבחור מותג מקומי שכבר לא קיים (מכל תחום), שאותו אתם ממליצים להחיות ולהקים מחדש, תוך בחינה של אוכלוסיות וקהלי יעד שונים. לבסוף יהיה עליכם ליצור למותג פרשנות עיצובית בדמות אובייקט, פריט לבוש, לוגו, או כל תוצר עיצובי אחר, ותוכנית עסקית שתשכנע משקיעים עתידיים מדוע כדאי להם להשקיע במהלך.

תוצרי הסדנה המוצלחים ביותר יוצגו בתערוכה שתיפתח בשנקר ב-31.3.

"מסרים בטלפון שבור"

ד״ר יגאל דוד הנדסת תעשיה וניהול, יעל בוגן תקשורת חזותית

הסדנה תתחקה אחר תנועה של מידע גלוי וחבוי, ממגוון תחומים ובמגוון אופני מסירה, והטרנספורמציה שמידע זה עובר בתהליך מפגש עם קוגניציה, זיכרון, תת-מודע, שיבוש, פרשנות אישית וקבלת החלטות אנושית. נאיר את נתיב תנועתם של סיגנלים תת-סיפיים הפועלים בזירה התנהגותית במרחב שבין הרציונלי ללא-רציונלי, בין הפרשנות המציאותית לבין זו המסולפת /

הסלקטיבית / המתומרנת / המסתמכת על זיכרון קולקטיבי. נבחן באמצעות משחקים את יכולתנו לתמרן התנהגותו של שותפנו לאינטראקציה באמצעות העברת מסרים סמויים.

כל משתתפי הסדנה יהיו שפני ניסיון וגם חוקרים עוקבים במשחק-ניסוי שיבחן בזמן אמת את אפשרות השרידות וההתפתחות של תוכן (בדיחה, פאטרן קישוטי, רצף תנועות ועוד) מנקודת המוצא המקורית שלו ועד ליעדו הסופי. במהלך הסדנה נציג חומרים העוסקים בעיקר בתקשורת חזותית וקולית, תוך דגש על מסרים סאבלימינליים החבויים בתוכם ועל מקורותיהם העלומים של מוטיבים הנראים לנו ברורים מאליהם.

"אור שמש מחלט"

ד״ר גידי גולדויין הנדסת תעשייה וניהול, שירלי עידן לימודי יסוד הנדסה, יפתח צדפי עיצוב תעשייתי, רקפת כנען תקשורת חזותית

אור שמש מחלט כתב דוד אבידן ב- 1950 בשירו ״הרחובות ממריאים לאט״. את מילות השיר הלחינו עד היום יוני רכטר ושם טוב לוי, אילן וירצברג, אסף אמדורסקי, יועד צור, עמנואל חצור, עומר קליין... אנחנו נצא לשיטוט חיפוש אחר גירסה משלנו, כי כל המעגלים עוברים דרך השמש - כל מה שהבנו, כל מה שאולי נבין וגם מה שלא. הסדנה תעסוק ב״אנרגיה״ במובן הפיזי, הרעיוני

והחוויתי - מקורות אנרגיה, תנועת אנרגיה, גלגול אנרגיה, שימור אנרגיה, אבדן אנרגיה - כל מחשבות, כל המשיכות, כל המעשים, כל המכונות, כל היצירות, כל הפליאות, כל התנועות, לכל הרוחות. על המפץ הגדול ועל זה שבלב, על אנטרופיה וכוכבים, על כסף ונפט, על קטן וגדול, על זמן ומרחב, על משהו שעושה משהו, על אהבה, על חומר ורוח, על שדות ובעירות, על גרעינים גרעיניים, על פופקורן ופוליטיקה, על מנועים וסיפורים, על שירה, תנועה, חוויה וסביבה. הכל, סיפורי אנרגיה.

"מעבר לאימוג׳י - פרוטזות רגשיות"

אסף שם טוב עיצוב תעשייתי, מיכל רינות המרכז לעיצוב וטכנולוגיה על שם כדר ,

ד״ר יגאל הופנר הנדסת תוכנה, שחר גייגר המרכז לעיצוב וטכנולוגיה על שם כדר

תנועה מעוררת רגש. רגשות לעיתים קרובות מתבטאים בתנועה - טריקת דלת. חיוך. מחוות יד רחבה של ״תיכנסו״. דילוג. וכמובן - קישקוש זנב. זקירת אוזניים. פרווה סומרת! מנועים זזים, ותכנות קובע את תנועתם. רובוטים זזים בעזרת מנועים, ומי שמעצבים את תנועתם מקנים להם איכויות שונות: לעיתים אנושיות, לעיתים חייתיות - כדי לעורר רגשות שמתאימים לתפקוד.

בסדנה, שתתקיים במדיה-לאב החדש של שנקר, נחקור את מרחב הרגשות הניתנים לייצוג בעזרת תנועה מלאכותית, וניצור תנועות שמתייחסות לרגשות אלה. נלמד להזיז מנועים וליצור - בקלות - תנועה מורכבת. נתנסה בעבודה עם רובוטים קיימים (ה- Meccanoid) ונבנה בעצמנו גופים ממוכנים שתנועתם מביעה רגשות. נבדוק איך החומר שממנו עשויים הגופים, או ה״בגד״ בו הם לבושים, משפיעים על ההבעה שלהם. נמציא מראה חדש של גופים ממוכנים, המשלבים בין האורגני למכני, מראה בו המעטפת משרתת את הבעת הרגשות ביחד עם התנועה. נראה איך שילוב תנועה אנושית עם תנועה ממוכנת יוצר משהו חדש שלא קיים בכל אחת מהן בנפרד. ניצור איברי הבעת רגש חדשים!

"ספורט חדשני, תנועה והדפסה תלת מימדית"

צח הררי הנדסת פלסטיקה ופולימרים, אמה מרגריטה ארנסט עיצוב תעשייתי

איזה סוג של תבניות תנועה יכולות להיווצר מהמפגש שבין אופני התנועה של מכניזמים לאופני התנועה האנושיים ועבור אילו שימושים התנועות הללו יכולות להיות רלוונטיות? בסדנה תבחר כל קבוצה דפוס מסויים של תנועה אנושית התואמת לענף ספורט חדש, תנתח את הדינמיקה המאפיינת את התנועה )דרגות חופש, מפרקים וחוליות( ותעצב את המעטפת הנדרשת ליישמה. לאחר פיתוח הפרוגרמה והכנת הסקיצות ימדלו הקבוצות את רעיונותים וישתמשו בכלי בניה ממוחשבים CAD , מדפסות תלת-מימד ומידול חומרי בידיים (אין צורך בידע מוקדם בתכנון ממוחשב על מנת להשתתף בסדנה). דפוסי התנועה יכולים להיות מבוססים על תבנית תנועה אמורפית, אורגנית, בגאומטריה מעגלית או אחרת, ועליה להיות קשורה בפונקציונליות שעבורה

משמשת התנועה. דוגמאות לענפי ספורט המאופיינים במנגנון תנועה ייחודי ומעטפת מתאימה ניתן למצוא בענפי החתירה, הטלת הכידון וכו’.

"תנועה, עצירה ומה שבניהן"

ד״ר טל ברלי תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי ולימודי תרבות, ליאור ליבוביץ עיצוב פנים מבנה וסביבה, יעקב ביופציק עיצוב פנים מבנה וסביבה, מעבדת תלת ממד

כולנו מנסים כל הזמן לעצור, לזרום,למשוך זמן, להמשיך הלאה, לתזז בו זמנית ולזוז ממקום למקום. אנחנו חיים בתנועה מתמדת, זזים במרחב הפיזי והרעיוני. תנועה מתורגמת בתחומי דעת שונים לפירושים רבים אבל היא בעיקר מסמנת שינוי. בעידן הפוסט-מודרני בו אנחנו צורכים בעיקר דימויים, אנחנו מכניסים את העולם הנע והתזזיתי שלנו למסגרת צילום אחת ומקפיאים רגעים. בסדנה זו נהפוך את רגעי הצילום הקפוא לתנועה. נייצר מחדש את קסם התזוזה באופן שבו אנחנו נשלוט על הזמן, הקצב, התנועה והחלל. וזאת, בעזרת האנימציה, שהיא אמנות בה מיוצרת אשליה של תנועה ושינוי באמצעות תצוגה מהירה של רצף תמונות סטטיות השונות זו מזו. במסגרת הסדנה, נניע אובייקטים על מסלולי תנועה ונצלם במצלמה דיגיטלית את מהלך התנועה. תוכנת Movie maker תסייע לנו לערוך את הפריימים לכדי סרטון אנימציה. נעשה שימוש בטכניקות הבאות, אשר כל אחת תדגים אופנים שונים של תנועה במרחב: Pixilation , דיגום תהליך יצירת אובייקט תלת מימדי, אנימציית פלסטלינה, אנימציית לגו, בובות או קולאז׳.

"בדרך אל הבאסטה"

יאשה רוזוב עיצוב אופנה, אריאל ליפשיץ עיצוב פנים מבנה וסביבה

הסדנא עוסקת במושג “פריפריה-עירונית” מבחינת התנועה אל המקום - המאכלים שיובאו אל שכונת התקווה על-ידי העדות והתרבויות השונות של המהגרים והמתיישבים בה לאורך השנים, שרשרת האספקה והלוגיסטיקה המניעה את השוק ומניידת אליו את הסחורה. דרך המגוון התרבותי והגסטרונומי הקיים בשוק שכונת התקווה, דמויותיו, תושביו ודוכניו הססגוניים, נקיים דיאלוג עם שכונה המתקיימת כ״תת-בועה״ בהוויה התל-אביבית. הסדנה היא חווייתית ותתקיים ברובה מחוץ לשנקר ובאזור השוק. במהלך ארבעת הימים נסייר בשכונה, נכיר את תושבי המקום, נבקר בדוכנים, מסעדות, מאפיות, חנויות תבלינים ועסקים מקומיים, נרכוש מוצרי מזון בשוק ונבשל עפ”י מתכונים מקומיים, מלווים בסיפורים וזיכרונות של מקומות רחוקים וקרובים.

"יצורים אלוהיים זזים בזמן"

ארז עמירן עיצוב אופנה, ברק אשר עיצוב תעשייתי

״צריך לרוץ הכי מהר שניתן, רק כדי להישאר במקום״ (עליסה בארץ הפלאות)

הסדנה תעסוק בתנועה מדומה קדימה - מרוץ בלתי פוסק אחרי חידושים טכנולוגיים שמאפשרים לנו להישאר במקום - צעירים לנצח. ננסה לאתגר את התפיסה האסתטית השלטת שמדירה כל אפיון של “חלוף הזמן” מהמתחם הציבורי כדי לייצר חברת ראווה שמפגישה ייצוגים חסרי פגם פיזי בינם לבין עצמם. הזמן החולף הוא האויב, אנחנו מנסים להקפיא אותו, או אפילו לגרום לו להסתובב לאחור. תוך כדי כך אנחנו מתמכרים לניתוחים ולמניפולציות גופניות, ״עובדים״ על המנגנון הפנימי שלנו. במסגרת הסדנה נבנה יצורים שזזים. יצורים שהם הכלאה בין דימויים אנושיים, גוף ואופנה, למנגנונים מכניים המייצרים תנועה. נספק ונפרק מנגנונים קיימים על-מנת לשלב אותם ביצורים שלנו. המנגנונים שנבנה ידמו תנועה, טבעית ומלאכותית, תהליכי הזדקנות וקמילה במקביל לתהליכי ״הצערה״, וידמו שינויים וחשיפה שהם תוצאה של תזוזה.

מטרת הסדנה היא הבעת עמדה ביקורתית על מנגנונים חברתיים ותרבותיים, על מה זה באמת אומר ״להתקדם״ ו״לסגת״, אבל מעל לכל - ליהנות מעשייה חופשית ומשוחררת.

"קפיצה טכנולוגית"

רועי שכנאי עיצוב טקסטיל, מיכל חן שכנאי עיצוב תעשייתי, ד״ר ארקדי שטיינבוק עיצוב פנים מבנה וסביבה

כמה רחוק הטכנולוגיה יכולה לקחת אותנו?!

הסדנה תעסוק בפיתוח קונספטים חדשניים המשלבים טכנולוגיות עם תנועה, במגוון תחומים, אשר בצורה מסורתית לא כללו שימוש בכלים דיגיטליים. נתחיל בהשראות - הרצאות והדגמות, נמשיך בסיעור מוחות, לימוד טכנולוגיות המחשה דינמיות ונסיים בעבודה קבוצתית מולטידסיפלינרית. התרחישים החדשים ישלבו תנועה וטכנולוגיה ויזניקו את החשיבה שלנו קדימה אל עבר העתיד (הקרוב).

"חקלאות עירונית - להניע, להצמיח, לאהוב"

איילת כרמון התכנית לתואר שני בעיצוב, ד״ר איל שפר המחלקה להנדסת פלסטיקה ופולימרים, ד״ר זאב ויסמן הנדסת אלקטרוניקה, רות רון עיצוב פנים מבנה וסביבה, גליה צוקרמן הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית

הסדנה בחקלאות אורבנית תעסוק בפיתוח מודלים שיתמכו בנדידה של חקלאות ייחודית אל תוך העיר - אל בין הבניינים, עליהם ובתוכם. הצורך בהגדלת כמות המזון בעולם מחד, והמודעות הבריאותית והסביבתית לגבי אופני הגידול, השינוע והצריכה מאידך הובילו בשנים האחרונות להתפתחות של תנועה עולמית שמגדלת מזון בעיר. תנועה זו שמשנה את הנוף העירוני לאכיל, גוררת אחריה שינויים המניעים אנשים, קהילות, כלכלות ומחייה תרבויות וידע שנעלם מקרבנו. שינויים אלה זקוקים לעיצוב, מיצוב ופיתוח מחודש של מערכות רבות: אדריכליות, טכניות, טכנולוגיות, תקשורתיות, כלכליות ושיווקיות שיאפשרו את השילוב הנכון בין חקלאות, מרקם עירוני, וחיי היום-יום.

מטרת הסדנה לעצב בכוחות משותפים מודלים להנעת החקלאות העירונית. הסדנה תכלול חקירה ולימוד של תקדימים, מחקר שטח, הרצאות מומחים, התנסות ובניית מודלים של אבות טיפוס

למספר תסריטים. העבודה תתייחס לאתגרים הפונקציונליים, האסתטיים, התרבותיים, הכלכליים, השיווקיים וההתנהגותיים שנדרשים מאתנו, כחברה, על מנת שנוכל להוביל ולהשתלב בתנועת החקלאות העירונית, ונזכה על ידי כך לעצב עבורנו עתיד טוב (וטעים) יותר.

שבוע מרקחה יתקיים ברחבי המכללה ברמת-גן (אנה פרנק 12, ידע-עם 8, ז'בוטינסקי 8) בין ה-21-24 בפברואר 2016, בין השעות 9:00-17:00.