מחקר משותף לאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת נברסקה בארצות הברית: הצבעה בקלפי היא אירוע מלחיץ – יש לאפשר הצבעה מהבית.

כלים
אילוסטרציה
אילוסטרציה

"יש אנשים אשר נמנעים מלהצביע בגלל הלחץ שבהצבעה בקלפי. אם נאפשר להם להצביע מהבית, נוכל לעזור להם לממש את זכותם הדמוקרטית", אמר ד"ר ישראל ויסמל מנור מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה שערך את המחקר

הצבעה בקלפי עשויה להיות אירוע מלחיץ אשר גורם אפילו לשינויים במדדים ההורמונאליים שלנו, אך ניתן להוריד לחץ זה באמצעות הצבעה מהבית - כך עולה ממחקר חדש משותף לחוקרים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטת נברסקה ואשר פורסם בכתב העת PLOS ONE. "ישנם אנשים אשר נמנעים מלצאת ולהצביע בקלפי בגלל הלחץ שההצבעה הפומבית גורמת להם. עבור אנשים אלה הצבעה מהבית עשויה להיות פתרון שיאפשר להם לממש את זכותם הדמוקרטית", אמר ד"ר ישראל ויסמל מנור מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה שערך את המחקר.

במחקר קודם שערך ד"ר ישראל ויסמל-מנור עם פרופ' חגית כהן וד"ר גל איפרגן במהלך הבחירות בישראל בשנת 2009 נמצא כי הצבעה היא אירוע מלחיץ אשר גורם לשינויים במדד הקורטיזון בגוף - הורמון שמופרש במצב של מצוקה ולחץ כדי לעזור לנו להתמודד עם המצב. במחקר הנוכחי, שנערך ע"י ד"ר ויסמל מנור ומספר עמיתים מאוניברסיטת נברסקה ביקשו החוקרים להבין מה גורם ללחץ זה: האם זאת תחושת החובה האזרחית וגורל האומה שעל כתפי המצביעים? האם זהו ההיבט הפומבי של נוכחות בקרב אנשים זרים, במקום ציבורי? או האם זהו השילוב של שני המרכיבים?

כדי לענות על השאלה, גוייסו לקראת הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית 137 אמריקאים בעלי זכות בחירה אשר חולקו באופן רנדומלי לשלוש קבוצות. קבוצה אחת הצביעה בקלפי בשעה 19:00. בקבוצה שניה הצביעו המתנדבים מביתם באמצעות הדואר, בדיוק באותה שעה. כדי שלחץ ההצבעה עצמה לא ישפיע על הקבוצה השלישית, הללו הצביעו בשעות הבוקר ובשעה 19:00 נשלחו לקניון ונתבקשו לרכוש פריט כלשהו בין כמה חלופות, כדי לדמות הליך של בחירה. כולם נתבקשו למסור דגימת רוק לבדיקת רמת הקורטיזול כחצי שעה לפני ההצבעה וחצי שעה לאחר ההצבעה או הבחירה.

מתוצאות המחקר עולה כי רמות הקורטיזול אצל האנשים שהצביעו מהבית ובקבוצת הקניון לא השתנתה ואילו בקרב אנשים שהלכו להצביע בקלפי נרשמה עליה מובהקת ברמת הקורטיזול. לדבריו שלד"ר ויסמל מנור, הממצאים מצביעים על כך שהמרכיב המלחיץ בהצבעה בקלפי הוא לא רק עצם ההימצאות במקום ציבורי או קבלת החלטה פוליטית חשובה, אלא השילוב בין שני הגורמים שהופך את כל התהליך למלחיץ אצל המצביעים.

"קשה להעריך כמה מצביעים אנו מאבדים בגלל לחץ, אך גם אם מדובר באחוזים בודדים יש לחשוב על דרכים לאפשר להם להשתתף. בבחירות האחרונות בארצות הברית כמעט רבע מהמצביעים הצביעו באמצעות הדואר, ובמקומות בהם זה הונהג עלה שיעור המצביעים במספר אחוזים. אולי הגיע הזמן שנאפשר זאת גם אצלנו", סיכם ד"ר ויסמל מנור.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.