יום א, 10.1.16, כט' בטבת תשע"ו יתקיים בקמפוס הבינתחומי הרצליה בשעה 17:30 אירוע השקה לספר "קניין רוחני: עיונים בינתחומיים" בעריכת ד"ר מרים מרקוביץ-ביטון מהפקולטה למשפטים בבר אילן וד"ר ליאור זמר

כלים

עד לפני מספר עשורים נתפס תחום הקניין הרוחני כתחום צדדי, בלתי עצמאי במשפט הנסמך על דיני קניין. ואולם, בשנים האחרונות חל שינוי מהותי. תחום הקניין הרוחני הפך לאחר מהמוקדים המרכזיים של תעשיית הידע וארגון הבעלות על מוצריו.

בד בבד עם התפתחות התחום התגבשו שתי סטיגמות מרכזיות שהשתמרו והועצמו – האחת רואה בקניין הרוחני סוג של קניין, והאחרת רואה את תכלית הקניין הרוחני בשימור הזכויות הבלעדיות של ממציאים, אמנים, כותבים ומעצבים. סטיגמות אלו משפעות על השיח המשפטי והלבר-משפטי ותורמות לסגירות מושגית ולבידוד תיאורטי של תחום הקניין הרוחני.

הדיון והביקורת בספר מבקשים לחשוף את ההיבטים הפרשניים אשר בעטיים מצליחות הסטיגמות לשרוד ולהתחזק. הספר מבקר את קיומן של הסטיגמות ומסביר מדוע קיים צורך משמעותי לבחון את ההשלכות השליליות של סטיגמות אלה בדיון הישראלי.

מטרתו של קובץ המאמרים קניין רוחני: עיונים בינתחומיים היא להראות שהשדה המשפטי בתוכו דיני הקניין הרוחני מקיימים וממנו הם מושפעים, מורכב לא רק מזרועות הקניין הרוחני עצמן או דיני הקניין המסורתי, אלא גם מתחומי חקר של שדות משפטיים אחרים כגון דיני החוזים, דיני העבודה, דיני המס, שוק ההון ועוד, וכן תחומי חקר חוץ משפטיים אחרים לרבות, פילוסופיה, היסטוריה, תיאולוגיה וטכנולוגיה.

הספר כולל שמונה עשרה מאמרים ומחולק לארבעה שערים – זירה תיאורטית מתחדשת; מקורות היסטוריים; המרחב המשפטי – הציבורי והפרטי ומדע הטכנולוגיה. בכל שער של הקובץ משולבים מאמרים החולקים נרטיב משותף. יחד, כל חלקי הספר חושפים ובוחנים היבטים בינתחומיים של הקניין הרוחני – היבטים שהדין המצוי והפסיקה אינם בוחנים באופן מספק או אף מעלמים מתרומתם הפוטנציאלית להתפתחות.