רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם היום תגובה קצרה למתרחש בבורסות הסיניות: נתוני ייצור חדשים וסיום תקופת איסור על מכירת מניות ע"י בעלי עניין הצפוי בסוף השבוע הובילו למכירת חיסול במניות הסיניות, עם ירידה של 7%. הירידה ככל הנראה הייתה גבוהה יותר אלמלא הפסקת המסחר באמצעות מנגנון "מנתק הזרם", החדש בבורסה הסינית

הסיבה לירידות

באופן מפתיע, מדד ה – CSI 300 , סיים את 2015 בעלייה, למרות שבמהלך השנה הספיק המדד הזה לרשום ירידה של כ-44% משיא לתחתית. זה קרה בעיקר בגלל עליות חדות בתחילת השנה, והתאוששות מסוימת של המדדים בחודשים האחרונים.

גולדמן זקס העריכו בעבר את השווי הכספי של המניות החסומות למכירה בהיקף של 185 מיליארד דולר. סביר להניח שלפרט הטכני הזה יש אמנם משמעות רבה בטווח הקצר, אבל צריך לזכור שגם הבעיות בסין שנעלמו מהרדאר לאחרונה לא התאדו.

בחודשים האחרונים נראה כי סין מתייצבת, ולמעט תנודות במטבע היא לא תפסה הרבה כותרות. המשקיעים תלו תקווה ברפורמות הסיניות שמטרתן מעבר מכלכלה מוטת ייצור לכלכלה מוטת צריכה ואמנם נעשתה התקדמות בחזית זו, אך ההתקדמות בצריכה לא מפצה על ההאטה העמוקה בייצור (חודש עשירי ברציפות של התכווצות), על בעיות עמוקות בסקטור הנדל"ן, ועל בנקאות הצללים הסינית.

מבט קדימה 2016

במבט ל – 2016 סביר להניח כי הפוקוס של הממשל הסיני יעבור מרפורמות מבניות לשמירה על יציבות פיננסית במטרה להימנע ממשבר. התנודות החריפות של היואן הסיני ונפילות בשוק המניות ככל הנראה יאלצו את הממשל לקחת צעד אחורה מהתכנית האסטרטגית לשקיפות ולפתיחת השווקים. הסינים חוששים מבריחת הון, ובצדק. צפו להתערבות מחודשת של הממשל הסיני בשווקים בשבועות ובחודשים הקרובים.