יש להביט לשני הצדדים לפני שחוצים את הכביש" היא עצה חכמה, אבל נראה שהיא נחוצה מאוד בעבור ילדים עד גיל 13, לפי מחקר חדש שערכו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגבבמעבדה המדמה את המציאות בכביש. החוקרים איתרו דפוסי התנהגות רבים המובילים לפגיעות של מכוניות בילדים הולכי רגל

כלים

תאונות דרכים הן אחד מגורמי הפציעה והמוות הנפוצים ביותר בקרב ילדים ברחבי העולם. בישראל, מכוניות גורמות ל-20 אחוזים ממקרי המוות של ילדים. המחקר, שפורסם בכתב-העת המקוון Safety Science (Elsevier), נערך במעבדת הסימולציה לסביבה מדומה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אחד מהמתקנים המתוחכמים ביותר בעולם למחקר בתחום התעבורה, המאפשר לחוקרים להעריך את תגובות הולכי הרגל לתרחישים המדמים את המציאות.

"ידוע כבר שילדים מסוגלים לזהות סכנות בעת חציית כביש פחות טוב ממבוגרים. מטרת המחקר הייתה לאתר אילו דפוסי התנהגות עלולים להוביל לתאונות ולפתח תכנית הדרכה כדי לתקן אותם," מסבירה החוקרת, ד"ר ענת מאיר, מרצה במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

המחקר בחן את ההבדלים בתפיסת סכנה המבוססת על ניסיון, בקרב ילדים הולכי רגל ביחס למבוגרים מנוסים. המחקר כלל קבוצות של ילדים בגילים 9-7, 10-9 ו-13-10, וקבוצת הולכי רגל מבוגרים. החוקרים יצרו סימולציות של 18 אבות-טיפוס של רחובות בישראל, והשתמשו במכשיר למעקב אחר תנועת העין כדי לבדוק כיצד 64 מבוגרים וילדים מעריכים מתי בטוח לחצות את הכביש. תנועות העיניים של המשתתפים בניסוי הוקלטו כדי לזהות אזורים או חפצים מעוררי עניין ודפוסי התנהגות ייחודיים. "כצפוי, גילינו שלילדים הולכי רגל בגילים 10-7 הכי קשה לזהות מתי בטוח לחצות ולזהות סכנות בכביש עקב מכוניות חונות או עיקולים בכביש המגבילים את שדה הראייה," מסבירה ד"ר מאיר.

ילדים גדולים יותר לא הצליחו הרבה יותר, והשתהו על שפת הכביש לפרק זמן מופרז, דבר המצביע על כך שהם מסוגלים להבחין בין מצבים בטוחים למצבים מסוכנים פחות טוב ממבוגרים. על פי הראיונות, לא נראה שהילדים מבינים כיצד חצייה בטוחה יכולה להיות מושפעת מגורמים כמו מהירות המכונית ושדה הראייה.

"התוצאות האלה יכולות לשמש כלי לבניית תכנית הדרכה לילדים בנושא תפיסת סכנה," אומרת ד"ר מאיר. "זאת ועוד, ההבדלים בין קבוצות הגיל השונות מראים שלא ניתן להדריך ילדים בקבוצה, ושההדרכה צריכה להיות מותאמת לרמת הניסיון של הילד."

ייתכן שהדרכה יעילה יותר, המבוססת על מחקרה של ד"ר מאיר, כבר עובדת. לאחרונה היא ערכה מחקר נוסף שכלל הדרכה על זיהוי סכנה בקרב ילדים בגיל 9-7. לאחר מכן היא השוותה את ביצועיהם לאלו של ילדים שלא עברו את ההדרכה. הילדים שעברו את ההדרכה הצליחו הרבה יותר והתקרבו למיומנות של הולכי רגל מבוגרים.

חוקרים אחרים שהשתתפו במחקר הם פרופ' טל אורון-גלעד וד"ר ישראל פרמט מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. את המחקר, שכותרתו "האם ילדים הולכי רגל מסוגלים לזהות מצבים מסוכנים בכביש? הערכת יכולותיהם בסביבה של מציאות מדומה", מימנה קרן רן נאור (DOI).

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.