עד לפני שנים לא רבות, יחסן של רשויות האכיפה ובתי המשפט לאישומים על נהיגה בשכרות היה סלחני במקצת - כתב האישום נמסר לידיו של החשוד על ידי קצין המשטרה שבדק אותו, והוא שוחרר לביתו. אבל, העלייה התלולה והמתמדת במספר תאונות הדרכים, אשר גבתה קורבנות בנפש והותירה נפגעים רבים, הביאה לא רק להחמרתה של אכיפת החוק,

כלים
אלא אף לחקיקה מחמירה יותר והעלאה של רף הענישה על עבירות מסוג זה. חלוקתם של כתבי האישום בתיקי נהיגה בשכרות לתיקים רגילים ולתיקי שכרות אדומים (השייכים לנהגים אשר נתפסים בפעם השנייה או יותר, כאלה שריכוז האלכוהול בדמם גבוה מעל ל-600 מיקרוגרם או לנהגים המסרבים לבדיקת השכרות), ועונשי מקסימום המיועדים לכל אחד מסוגי החשודים, אף היא מלמדת על כך, כי רשויות האכיפה והשיפוט פצחו במאבק בתופעה ובדעתם לעשות את כל הנדרש כדי למגר את התופעה.

נהיגה בשכרות - האם אתם עבריינים מועדים?

מבחינת חוק התעבורה, לשאלה האם מדובר בהרשעה בעבירה ראשונה/בודדת או בהתנהגות קבועה, ישנה חשיבות גדולה בעיני בתי המשפט. פקודת התעבורה קובעת כי העונש שיוטל על נהג שהורשע בנהיגה בשכרות בפעם הראשונה, הוא פסילת רישיון הנהיגה לפרק זמן מינימלי של 24 חודשים, בנוסף לקנס כספי ולשלילה על תנאי של רישיון הנהיגה שלו. לעומתו, נהג שהורשע בפעם השנייה בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, תוך פרק זמן של עד שנה מיום ההרשעה הקודמת, חשוף לפסילת רישיון הנהיגה לתקופה של ארבע שנים ולריצוי מאסר בפועל.

שיתוף פעולה כנסיבות מקלות

למרות החמרת הענישה, בתי הדין לתעבורה מסתכלים על כתב האישום כ"מכלול" שלם של ראיות ונסיבות, אשר מסייע להם בהחלטה על פסק הדין. נתונים כרמת האלכוהול בדמו של החשוד בעבירה, הסכמתו (או סירובו) להיבדק ונתונים נוספים, מהווים שיקולים לחומרה או לקולא בגזירת דינו של החשוד. לכן, אחד הדברים החשובים ביותר כאשר אתם נמצאים במצב בו שוטר עוצר אתכם בחשד לנהיגה בשכרות, הוא לנשום עמוק ולא להיתקף בפאניקה שעלולה לגרום לפעולות שתחמרנה את מצבכם. תקיפת שוטר, מרדף עקב אי ציות להוראות המשטרה ומעשים דומים עלולים לגרום לכך שגם אם זו עבירתכם הראשונה, בית המשפט יתייחס אליכם בחומרה ויגזור עליכם עונש חמור, יחסית לעבירה עצמה.

למה אסור לכם לייצג את עצמכם במשפט?

לכאורה, אין מניעה חוקית לייצוג עצמי במשפט מסוג זה, אבל, כפי שניתן להבין, להרשעה בעבירת נהיגה בשכרות (ראשונה, שנייה או יותר מכך) ישנה חשיבות שאיננה נקודתית בלבד, אלא משפיעה גם על מקרים עתידיים. לכן, חשוב מאד, כבר בעבירה הראשונה, להתייעץ עם עורך דין מנוסה ומקצועי בתחום נהיגה בשכרות, אשר יידע למצוא את הנסיבות הנכונות, שתאפשרנה לכם הקלה בעונש או, אפילו, במקרים מסוימים, זיכוי מוחלט.