ראשי הרשויות בצפון יתכנסו בכנס חירום ביום ב' 28.11.2016 : מצוקת החוסרים ברשויות החירום בצפון, ובראשם בתי החולים, בלתי אפשרית - בבתי חולים בצפון מודגשים החוסרים במחלקות השונות (ובפרט כוויות), כמו כן מצוקת כוח אדם וכוח מקצועי. טוענים שבאין מענה מתאים מהמדינה, הם נאלצים להעביר ולהפנות חולים למרכז.

ראשי הרשויות בצפון בכנס חירום, יום ב' 18.11.16: המדינה "מייבשת" את שירותי הבריאות בגליל וגורמת לתושבי הגליל לעבור למרכז הארץ.

עשרות ראשי רשויות בצפון הוזמנו בימים אלה למפגש חירום לדון בנושא בריאות תושבי הצפון. זאת לאחר דוחות וכתבות אשר הוגשו לממשלה ומתארים, את ההזנחה הבלתי נסבלת של בריאות תושבי הפריפריה.

ראשי רשויות רבות נענו לקריאה ובהם: משגב, עמק הירדן, קריית שמונה, כפר ורדים, צפת, טורעאן, שפרעם, נצרת עלית ועוד.

בנוסף ד"ר אוסקר אמבון שהיה החוקר הראשון בהסתדרות הרפואית שהתריע על הפערים, ושימש שנים רבות כמנהל בית החולים זיו בצפת - גם הוא יגיע לאירוע המחאה.

בהזמנה אשר יצאה מאת "הפורום לקידום הבריאות בגליל" נכתב: "זהו הזמן שלנו להתריע על המחיר הכבד שאנו משלמים בבריאותו ובחיינו ובחיי היקרים לנו, כאשר הממשלה אשר התחייבה לדאוג לתושבי הצפון, בפועל לא מתקצבת מדיניות לצמצום פערים." וכן: "יש לנו, לרשויות המקומיות, כוח להשפיע על תקצוב המלצות הועדה עוד בתקציב הקרוב."

ד"ר בוריס סידלקובסקי, רופא בכיר שגר בקריית שמונה ומשמש כמ"מ ראש העיר: "אני שמח שיו"ר הכנסת עושה ב – 29/11 אירוע הצדעה לגליל, אבל מה שאני באמת רוצה זה לא מילים ועוד מילים, אלא שהממשלה תאשר את מסקנות וועדת גרוטו בה השתתפתי ובה עשינו ניתוח עומק של מצב הבריאות בגליל יחד עם אנשי האוצר והבריאות".

עוד הדגיש ד"ר בוריס סידלקובסקי: "הגליל צריך שהממשלה תזרים לצפון את התקציבים שאנחנו צריכים, כדי שאנשי קריית שמונה לא יחיו 4 שנים פחות מאנשי מדינת תל אביב... כשאני רואה שמשרד הבריאות מקבל עוד 4 מיליארד שקל לתקציב, ושוכח לתת משהו גם לגליל - אני מעדיף שיאהבו אותנו קצת פחות, אבל יתנו לנו קצת יותר. כרגע נראה לי שהם הולכים להפיל את תיק הבריאות עלינו אנשי הרשויות המקומיות, בדיוק כמו שליצמן עשה עם חדר המיון הקדמי. אם לא נתעורר עכשיו, נגלה את עצמנו עם מילים יפות של פוליטיקאים, ורבבות תושבים מהגליל שנוסעים לתל אביב כדי לראות רופא."

עימאד דחלה ראש מועצת טורען המארח את המפגש: "אנחנו רוצים להשפיע בזמן אמת על תקציב המדינה השערורייתי ששכח את הגליל. תמיד אמרו לנו שאין לממשלה כסף, אבל עכשיו כשמשרד הבריאות קיבל תוספת תקציב גדולה, חשוב שהוא ייתן משאבים לאזור הצפון וצמצום פערים בין פריפריה ומרכז, ובין יהודים וערבים. במאבק הזה כל ראשי הרשויות נמצאים באותה סירה כי כולנו סובלים משירותי הבריאות הקורסים בצפון".

דוח וועדת גרוטו מסמן מוקדי אי שוויון בין שירותי הבריאות הקיימים בצפון ובין אלו במרכז, וכן מתמחר את הצעדים שעל הממשלה לנקוט על מנת לצמצם את אי השוויון. במסקנות הועדה גם התייחסות חשובה לחובתה של המדינה להשתתף תקציבית בהעסקת רכזי בריאות ברשויות המקומיות, התייחסות אשר נוספה לדוח לאחר מחאה של הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל.

עם זאת, מסקנות הועדה אינן מתוקצבות בתקציב המדינה הקרוב לשנים 2017-2018, והיעדר תקצוב זה תמוהה לראשי הרשויות בצפון לאור העובדה שהתקציב כולל תוספת של 4 מיליארד ש"ח למשרד הבריאות. אם תקציב המדינה יישאר כמות שהוא, יגבר הלחץ על הרשויות המקומיות לתת לתושביהן שירותי בריאות על חשבונן, באופן שלא יוכלו למלא.