הפה שלנו נחשב לאיבר בעל כמות החיידקים הגדולה ביותר בגופנו. לא בכדי הוא האיבר היחידי שאנו מעניקים לו שגרת ניקוי בפני עצמו, ועוד פעמיים ביום לפחות. בשל כך, דלקת בחניכיים היא תופעה מוכרת, שכן החיידקים הרבים עלולים ליצור אותה.

כלים
טיפול בדלקת חניכיים
טיפול בדלקת חניכיים
דלקת כזו עלולה להתפרץ בגלל מזון מסוים שאכלנו או בשל שגרת צחצוח שיניים שגויה או בלתי מוקפדת. דלקת חניכיים הינה תופעה קשה לזיהוי יחסית, שכן בניגוד מוחלט לדלקות אחרות, היא אינה מאופיינת בכאב (לפחות לא בתקופתה הראשונית), אך היא בהחלט מלווה בדימום בעת הצחצוח, ובטעם ובריח רעים מהפה. אז כיצד ניתן לזהותה? וחשוב מכך, כיצד ניתן לטפל בה?

דלקת חניכיים, (לא) נעים להכיר

אז מה ההגדרה של דלקת בחניכיים? רקמת החניכיים היא מעין רקמה העוטפת את שורש השן, וכאשר זו מתמלאת בחיידקים יתר על המידה, נוצרת דלקת חניכיים שמשפיעה על כל היאחזות החניכיים בשן. דלקות מסוג זה הן נפוצות למדי ומופיעות בעיקר בקרב מבוגרים שהשנים הרבות בהן לעסו מוצאות להן ביטוי. זו הסיבה לכך שקשישים רבים מאבדים חלק מהשיניים שלהם, ולכמה מהם אין ולו שן אחת.

מקורות הדלקת

כפי שכבר צוין, בשל המיקום הייחודי בין השן לחניכיים, נוצרות מושבות של חיידקים אשר בונות שם בית ומתרבות בקצב מהיר. כדי לשמור על מספר חיידקים מועט במקום (כזה שלא יגרום לדלקת) יש לצחצח שיניים בצורה נכונה ובתדירות המומלצת על ידי שיננים ורופאי שיניים. אם אתם מצחצחים שיניים בדיוק כמו שהאחות בבית הספר היסודי הסבירה ומקפידים על שגרה קבועה ועדיין סובלים מדלקות בחניכיים – כנראה, לא קיבלתם את המטען הגנטי הכי טוב בהקשר זה. מי שסובל מפגם גנטי אשר מפריע לתהליך תגובת מערכת החיסון לנוכח החיידקים, יוביל הדבר לכך שהדלקת תביא לנשירה איטית של השן המודלקת.

הטיפול

הבשורות הפחות טובות הן שהדלקת הינה כרונית ולא ניתן לרפאה, והבשורות הטובות הן שגם אם לא ניתן לרפאה לגמרי, בהחלט ניתן לטפל בה ולחיות איתה. לצורך טיפול בדלקות חניכיים מביאים את המטופל למצב יחסית מאוזן במטרה להביא להאטה משמעותית בהתקדמות המחלה. ניקוי שיניים אצל שיננית הינו סוג מומלץ של טיפול, ולכן כדאי לעשות זאת כל חודשיים עד חצי שנה (תלוי בקצב ההתקדמות של הדלקת). אם שלב הדלקת הינו מתקדם, פנו מיד למומחה למחלות חניכיים וככל הנראה הוא ייתן לכם תרופות מיוחדות – הן אנטיביוטיות למיגור הדלקת באופן כללי והן לשטיפת הפה ולניקיון החניכיים – על מנת לאזן את החומצה ואת כמות החיידקים בחניכיים.