הפרעות נפשיות יכולות להיות בדרגות חומרה שונות והדרך לטפל בהן נקבעת על פי האבחון הראשוני. בין שיטות הטיפול הנפוצות ניתן למנות פסיכולוגיה, פסיכותרפיה וגישות אלטרנטיביות שמשפיעות בעיקר על ההתאוששות התפקודית

כלים
שיטות טיפול - פסיכותרפיה
שיטות טיפול - פסיכותרפיה

אדם עם הפרעה נפשית יכול לפנות לרופא משפחה או למרפאה לבריאות הנפש. מטרות הטיפול הן בראש ובראשונה לקבוע את סוג ההפרעה, כדי לזהות מה גרם לתחילתה. מטרה משנית היא לבצע טיפול שמצמצם או מעלים לחלוטין את מקור הבעיה ולא רק את התסמינים שמופיעים על גבי השטח. בנוסף, משך הטיפול נקבע בשיתוף פעולה בין המטפל והמטופל ועל בסיס אבחון מדויק ככל האפשר של הסימפטומים.

הגישה לטיפול במצב נפשי יכולה להיות קוגניטיבית-התנהגותית או תרופתית. בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי מנסים ללמד את המטופל מיומנויות שאותן הוא יכול לשלב בשגרה כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם ההפרעה. לעומת זאת, בטיפול תרופתי מתמקדים בהיבט הפיזיולוגי של ההפרעה.

החיסרון של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא יעילות מוגבלת עבור אנשים שסובלים מבעיות נפשיות מורכבות, בעוד החיסרון של טיפול תרופתי הוא בדרך כלל תופעות לוואי כמו הירדמות, עייפות וטשטוש. כתוצאה מכך, רצוי לשלב עוד כמה סוגים של שיטות טיפול נפוצות, שאותן בוחרים לפי דרגת החומרה של ההפרעה.

פסיכולוגיה ופסיכיאטריה: טיפול בהתנהגות שסוטה מהנורמה

טיפול פסיכולוגי נפוץ במצבים שמוגדרים כהתנהגות שסוטה מהנורמה. במסגרת פסיכולוגיה קלינית לדוגמא עוסקים בניתוח, אבחון, הערכה ופתרון של בעיות נפשיות. הפסיכולוגיה נשענת על מחקר מדעי לטובת יישום, אך במקביל היא גם מתמקדת באיתור, מניעה וסיוע במצוקה או במצבים של חוסר תפקוד על רקע הפרעות נפשיות.

פסיכיאטריה עוסקת גם היא בבריאות הנפש, אך כל פסיכיאטר הוא בהכשרתו גם דוקטור לרפואה. המטרה של פסיכיאטריה היא לנתח את ההפרעות הנפשיות מנקודת מבט רפואית גרידא. ארגז הכלים שעומד לרשות הפסיכיאטריה בבחירת טיפול להפרעות נפשיות מבוסס לפיכך על תרופות, אך לעיתים ישנו ניסיון להציע דרכי הערכה, אבחון ושיקום במסגרת מוסדית מתמחה, במסגרת קהילתית או בבית החולה. גם כאן שיטת הטיפול נבחרת בהתאם לדרגת חומרת ההפרעה והפגיעה בתפקוד היום יומי של המטופל.

פסיכותרפיה וגישות אלטרנטיבות: טיפול במצוקה הנפשית

טיפול נפשי מסוג פסיכותרפיה מתמקד במשברים, בהפרעות ובמצוקות נפשיות. הוא מבוסס על אמצעים שונים ועל קשר מילולי בין המטפל והמטופל. שיטות הטיפול מגוונות והקושי העיקרי הוא ביצירת אמפתיה בין הצדדים. כמו כן, תחת הטיפול הנפשי ניתן לבחור בגישה של פסיכואנליזה כדי לחשוף את החלק הלא-מודע של התודעה האנושית, בגישה פסיכודינמית כדי למצוא דרכי התמודדות או בגישה אנליטית יותר.

כמו כן, גם הרפואה האלטרנטיבית מעורבת בניסיון למצוא שיטות טיפול עבור הפרעות נפשיות. במסגרת הרפואה האלטרנטיבית אפשר לציין שיטות טיפול כמו יוגה, טיפול באמנות, היפנוזה, מוזיקה, צחוק וטכניקות נוספות להשפעה על ההתאוששות התפקודית.