פסיכיאטרית ילדים ונוער ביחידה לבריאות הנפש במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר סוניה סונקין, מסבירה כי, קיימות דרכים שבהן ניתן למזער את הסיכויים לפגיעה בילדים, למשל, לחסום אתרים שאינם מתאימים לילדים דרך חברות האינטרנט ולבצע מעקב הורי באמצעות תוכנות ייעודיות. אך יחד עם זאת, חשוב לדעת, שאלו לא פותרות את הסכנות הטמונות ברשתות החברתיות, שם אין אפשרות למעקב טכנולוגי. על כן, בשימוש באפליקציות ובאתרים, צריך להיות מעקב הורי תוך שמירה על הילד"

כלים

איך מתמודדים עם אלימות ברשת? בעידן המודרני שבו אנו חיים כיום, השימוש ברשת בכלל ורשתות חברתיות בפרט, הפך לנפוץ יותר, כאשר ישנן קבוצות WHATSAPP כיתתיות ולרוב הילדים יש חשבונות ברשתות חברתיות ובהן: פייסבוק, אינסטגרם ועוד. אולם, פעמים רבות גלומות ברשת סכנות רבות לילדים ומתבגרים, מפדופילים ועד להתעללות רגשית ע"י קבוצת השווים. פסיכיאטרית ילדים ונוער ביחידה לבריאות הנפש במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר סוניה סונקין מסבירה על התופעה ועל ההתמודדות.

פעמים רבות, ילדים גולשים באתרים המציגים אלימות, תוכן לא מתאים לגילם ותוכן בעל אופי מיני. כמו כן, עם התפשטות השימוש ברשתות החברתיות, תופעה של התעללות נפשית ורגשית בילדים ע"י קבוצת השווים הפכה לנפוצה מאוד, הכוללת חרמות, איומים, העלאת תמונות ללא רשות, הפצה של פרטים אישיים ע"י ילדים אחרים או ע"י הילדים עצמם.

במרכז הרפואי בני ציון, מציינים כי, סכנה נוספת הטמונה ברשת היא, שאנשים מבוגרים מתחזים לילדים ועלולים לפתות אותם למפגשים לא רצויים ולגרום לפגיעות קשות בילדים וההשלכות לכך, עלולות להיות קשות ביותר. יש לשים לב לכך שקיים הבדל מהותי בין אלימות מחוץ לגבולות הווירטואליים לבין אלימות ברשת. ברשת, ישנה אפשרות לשמור על אנונימיות ולהתחזות ועלולה להוביל לשימוש לרעה בתמימות הילד. נוסף על כך, בשל אופייה הווירטואלי האלימות ממשיכה ללוות את הילד לכל מקום.

יש לתת את הדעת כי חרם בכיתה מהווה חוויה מאד קשה בפני עצמה, אך כשהילד יוצא מהכיתה וממשיך לקבל הודעות מעליבות, זה גורם לסבל רב אף יותר ואם אין שום התערבות, מצב זה יכול להביא לתגובות מאד קשות.

"במסגרת עבודתי, אני נתקלת במקרים רבים בהם ההתמודדות עם מצבים אלו היא מאד טראומטית ולעיתים נדרש טיפול רגשי ארוך טווח", אומרת פסיכיאטרית ילדים ונוער ביחידה לבריאות הנפש במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר סוניה סונקין שמסבירה כי, "כל פגיעה מעין זו, מעלה באופן דרסטי את הסיכוי למצבים דיכאוניים ולעיתים מובילה לתחושת אוזלת יד לנוכח המצב, הן מצד הילד והן מצד מערכת התמיכה הכוללת את המשפחה והמסגרת החינוכית."

בנוסף, בהקשר לכלל השימוש ביישומי הרשת, חשוב מאד לשמור על תקשורת פתוחה עם הילדים, ולגרום להם להרגיש בנוח לבוא ולשתף במצבים חברתיים ואחרים אליהם נקלעו. במידה ועולה חשד לפגיעה, חרם או כל סוג של התעללות, חשוב לפנות לגוף מתאים. כך למשל, במשטרת ישראל יש יחידה מיוחדת שתפקידה למנוע אלימות ברשת האינטרנט, ואלימות בבית הספר במקרה של חרם.

"חשוב לזכור כי העולם הווירטואלי הינו עולם הטומן בתוכו סכנות רבות וכאשר מתרחש מקרה אלימות, קשה יותר לגלות אותו בזמן אמת. על כן, נוכחותנו כמבוגרים בעולם הווירטואלי ומעורבות בו חיונית על מנת לשמור על ילדינו", מסכמת ד"ר סוניה סונקין.