רגב או נעמה מחליטים להתגרש. הפרופיל שלהם אופייני, מעמד בינוני, חוסר עניין האחד בשני, שינוי אישי שאחד מבני הזוג עבר בזמן שבן הזוג השני דרך במקום ועוד שלל סיבות מגוונות שגורמות לאנשים להחליט בצער "לפרק את החבילה". התהליך שהם צפויים לעבור יהיה יקר יותר ממה שהם חושבים ועלול להיות בעל השלכות הרסניות על המשפחה שלהם. על מנת להיפרד עם מינימום נזקים, מתגרשים צריכים להימנע ממספר טעויות נפוצות שמתגרשים משלמים עליהן ביוקר.

עו"ד מורן סמון
עו"ד מורן סמון

בראש ובראשונה, מתגרשים לא לוקחים בחשבון את העלויות הנלוות להליך הגירושין ולחיים בנפרד. בסופו של יום, גרושים צריכים להתמודד באופן מיידי עם ניהול שני משקי בית נפרדים שאמורים גם לתמוך, לחנך ולהיות בית לילדים שלהם. נכון שקושי כלכלי הוא לא תירוץ לשימור זוגיות פגומה, אבל התייעצות עם בעל ניסיון או איש מקצוע תסייע לבצע את הפרידה בעלויות שמובנות לשני הצדדים ובכך להימנע מהוצאות מיותרות.

טעות נוספת שעושים מתגרשים היא להיעזר בליווי רגשי מקצועי בשלב מאוחר שבו מתעורר משבר אישי ו/או משבר אצל הילדים. כלל האצבע הוא להיעזר באנשי מקצוע, יועצים, פסיכולוגים וכו' בשלב כמה שיותר מוקדם. להחלטה להתגרש יש מאפיינים רגשיים עזים מאוד, חשוב שקבלת ההחלטות ומערכת היחסים עם הילדים של המתגרש או המתגרשת לא תיפגע במקביל לפרידה מבן הזוג.

בנוסף, מתגרשים כיום ב-2016 צריכים להתמודד עם שלב מקדמי של יישוב סכסוך כתוצאה מחוק חדש להסדר התדיינויות שמחייב בהליך יישוב סכסוך לפני הליכה לבית משפט. לפני ניסיונות ליישוב סכסוך באופן עצמאי מומלץ לבנות אסטרטגיית גירושין עם עו"ד מומחה ולא עם חברים/ חברות או קרובי משפחה, חשוב לזכור שכולם רוצים בטובתך, אבל לא כולם יודעים כיצד להביא אותך לשם.

טיפ נוסף וחשוב הוא לדאוג להיות ראשונה או ראשון לפתוח בקשה לישוב הסכסוך. הסיבה לכך היא שהראשון שמגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך, הוא זה שישלוט בתהליך הגירושין במיוחד ברמת בחירת בית הדין להמשך ההתדיינות – בית הדין הרבני או בית משפט לענייני משפחה.

המלצה אחרונה וחשובה היא לצאת כמה שיותר מהר מאזור הנוחות של הנישואין והבית שאתם הולכים לפרק. במיוחד לבני זוג שרגילים שבן או בת הזוג מנהלים את החשבונות ללא ידיעתם, או מבצעים השקעות עלומות וכו'. חשוב מאוד לתעד הכל, לשמור תכתובות מיילים משותפות (במחשב משותף), כל מסמך שעשוי לסייע בתהליך ניהול הגירושין על מנת לבצע חלוקה הוגנת של הנכסים המשותפים. חשוב לזכור שבן הזוג של היום הוא חבר קרוב או רחוק ועשוי להיות אויב מר ומניפולטיבי במקרה של גירושין. במקרה של חשש מתלונות שווא, מומלץ לבצע הקלטות של התנהלות בן הזוג על מנת להזים טענות אפשריות שעלולות לסבך קשות את הצד שמתלוננים עליו.

חשוב לזכור, גירושין הם לא הכרח המציאות לכל זוג, ישנם מקרים רבים שהתערבות מקצועית או חשיבה מחדש עשויים לשמור על משפחות מפירוק. סטטיסטית לצערנו אנו רואים מצב שבו שיעור הולך ועולה של זוגות בוחרים להיפרד ו"לפרק את החבילה", פרט לחוויה הרגשית המטלטלת, חשוב כי מתגרשים ימנעו מטעויות קשות שעלולות להוביל לפגיעה קשה במצבם הכלכלי וגם במערכת היחסים שלהם עם הילדים שלהם.

• עו"ד מורן סמון עוסקת בגירושין וניהול משברים במשפחה

לפרטים נוספים: http://www.samun.co.il/

משרד עו"ד מורן סמון - רחוב היצירה 3 רמת גןטל:03-5662260 פקס: 03-5662261Moran@getonline.co.il