השר לשעבר גדעון סער בכנס אלמנטר באילת: "שומרי הסף לא מונו להיות סוהריה של הכלכלה הישראלית". סער תקף את רגולציית היתר בישראל: אימפריה של ניירת שמבקשת כל בוקר מחדש להגביל את המגזר הפרטי; שפת הפקידוסטן רק מתעדכנת מידי יום

כלים

השר לשעבר גדעון סער, יו״ר הועדה הציבורית לבחינת ענף הביטוח, נאם הערב בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת ותקף בחריפות את עודף הרגולציה בישראל ואת חוסר הקצעת המשאבים הנדרשים לשירותי בריאות, חברה ורווחה:

״חברה בריאה, צמצום פערים, להזדקן הכבוד, כל אלה זקוקים למשאבים ראויים על מנת שנהיה המדינה שאנו רוצים להיות. ישראל נמצאת במצב אסטרטגי ייחודי שמאפשר לה לעשות זאת, לחזק את החברה בישראל. זה חיוני, הכרחי ונדרש. כדי לקיים חברה חזקה צריך כלכלה חזקה, חופשית, לטפח את רוח היזמות.

"הדבר שהכי מאיים כיום על הגדלת הפריון והתוצר – היא רגולצית יתר. אני לא מתכוון לאדם ספציפי אלא להלך רוח שמלובה בשיח פופוליסטי שמבקש לכבול את המגזר העסקי - מנוע הצמיחה של המשק. רגולציית יתר שלא מורידה במאום את יוקר המחיה ולא נותנת שום דבר לציבור. עוד כללים עוד תקנות עוד חוזרים עוד הוראות - למשטר את הכל. להעמיד את המגזר הפרטי בשלשות. אימפריה של ניירת שמבקשת כל בוקר מחדש להגביל את המגזר הפרטי.

שיווי המשקל מוסט מהיוזמה, מהתכנון העסקי, ומחלקות הרגולציה רק הולכות וגדלות. שפת הפקידוסטן רק מתעדכנת מידי יום. כל רגולטור מלך, לכל אחד מדיניות משל עצמו, לא רואה עצמו כפוף למדיניות הממשלה שנבחרת. הוא הריבון. הקשר בין אחריות וסמכות הולך ונחלש.

המשק שלנו זקוק לדה רגולציה. הניחו כבר למגזר הפרטי - תנו לחיות בארץ הזאת. שומרי הסף, ביטוי מאוד פופולארי, לא מונו להיות סוהריה של הכלכלה הישראלית."

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ד"ר גיא רוטקופף, הוסיף ואמר: ענף הביטוח עבר סערה בשנים האחרונות. אם נמשיל זאת לכדורגל - כל 11 השחקנים בקבוצה הוחלפו. חברות הביטוח עסוקות ב-60 אחוז מהזמן ברגולציה. צריך לעשות אסדרה לרגולציה בישראל. התחום שרוי בחוסר יציבות משווע, רק הידברות סובלנות נגיע לתוצאות"

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר: "ישנה החלטת ממשלה להפחית את הרגולציה ב-25 אחוז, זה לא קורה. צריך להתחיל עם אגף שוק ההון במשרד האוצר. מישהו צריך לאכוף את החלטת הממשלה להפחתת הרגולציה. רגולטורים באים והולכים, כל אחד מנסה להשאיר את חותמו, ועלינו לחנך את חברי הכנסת לעמוד בפני הרגולטורים.

שר החקלאות, אורי אריאל, הציב בפני חברות הביטוח והסוכנים שני אתגרים. " ענף הביטוח החקלאי נמצא בחוסר תחרות. כיום ישנה רק קרן נזקי טבע שמבטחת חקלאים לימים קשים, ברד שיטפון או חמסין. הקרן מחלקת מאות מיליוני שקלים לחקלאים בשנה. אבל יש כזו רק חברה אחת. אנו פונים אליכם תיכנסו לענף, ענף חשוב מיוחד ומרתק ואנו רוצים להגביר את התחרות. האתגר השני, הוא צער בעלי חיים. אנחנו מחפשים חברות שייכנסו לביטוח בעלי חיים.ניתוחים וטיפולים של בעלי חיים הם יקרים מאוד וכמו שמבטחים בני אדם צריך לבטח חיות מחמד.