מרבית האוכלוסייה בישראל, ובעולם כולו, מתגוררת כיום בסביבה עירונית. בין אם במרכז העיר עצמה ובין אם בפרברים של ערים גדולות, מרביתנו חיים בסביבה אורבאנית אשר אינה "טבעית" במובן המקורי של המילה. במיוחד באזורים עירוניים של ממש, שם מרבית הנוף מורכב ממבנים גדולים, כבישים, הרבה אספלט ובטון, יש מקום ליצירתיות ולשיפור הנוף הנשקף לנגד עיני האנשים המתגוררים ועובדים שם.

כלים
ציורי קיר
ציורי קיר

פתרון מתבקש, אסתטי, יצירתי ומעניין אשר כבר מיושם הלכה למעשה במקומות רבים בארץ ובעולם, הוא ציורי קיר בגדלים ומסוגים שונים, המעטרים קירות של בניינים, ארונות חשמל ושטחים נוספים במרחב האורבאני.

נופים, מסרים תרבותיים, עיטורים ועוד – מגוון אפשרויות של ציורי קיר

כפי שכבר ניתן לראות בערים שונות בארץ ובעולם, בפועל נעשה מזה שנים שימוש בציורי קיר על מנת להכניס קצת צבע, שמחה וחיות אל תוך הנוף העירוני, אשר פעמים רבות מתאפיין באפרוריות וקדרות.

קיים מגוון רחב של ציורי קיר פוטנציאליים, המתחילים מגרפיטי מחתרתי ומושקע וממשיכים לציורי ענק מרהיבים על גבי קירות שלמים של בניינים רבי קומות. בנתניה, למשל, ניתן למצוא מספר בניינים גבוהים ברחוב הראשי (רחוב הרצל) אשר על צידם ציורי קיר עצומים, בעלי אופי אומנותי מובהק. אומנים המתמחים בתחום זה מביעים באמצעות ציורי ענק מסרים שונים, כמו גם השראות אומנותיות מופשטות, והתוצאה המתקבלת תמיד מעניינת ומרהיבה יותר מאשר הקיר החלק שהיה לפני הציור.

ציורי קיר במרחב האורבאני עשויים לשמש גם להעברת מסרים תרבותיים שונים. אלו יכולים להיות מסרים מסוגים שונים ובעלי אופי שונה (מסרים חברתיים, אומנותיים, פוליטיים וכד'), אשר יכניסו לתודעתם של העוברים והשבים לא רק צבע ויופי, אלא גם נקודות מעניינות למחשבה. סוג נוסף ומתבקש גם כן של ציורי קיר בעיר הוא של נופים מרהיבים או מרגיעים – לצייר באמצע העיר את הנוף שאולי היינו מעדיפים שיישקף באזור זה במקום הנוף העירוני, דוגמת הרים ירוקים, שמיים כחולים, ג'ונגל פראי וכד'.

השפעה ממשית על האווירה הכללית - יותר מסתם "יפה בעיניים"

לא צריך מחקרים מדעיים או פסיכולוגיים מפורטים (למרות שניתן למצוא גם כאלו) על מנת להבין כי ההשפעה המצטברת של ציורי קיר אסתטיים רבים במרחב עירוני יכולים להשפיע לטובה על הציבור באזורים אלו, מבחינות שונות.

השפעה זו אינה מסתכמת אך ורק בכך ש"יפה לי בעיניים" כציור קיר מסוים נקלע לכמה שניות לשדה הראייה שלי. כאשר ניתן למצוא ציורי קיר רבים מסוגים שונים ויצירתיים במרחב עירוני מסוים, קיימת השפעה ממשית על האווירה השוררת ברחובות של אותה עיר. בתור תושבי העיר (או אנשים המגיעים אליה על בסיס יומיומי לצורך עבודה) הנוף העירוני משפיע ישירות על מצב הרוח שלנו ועל הרגשתנו הכללית. לכן אנחנו רוצים לראות הרבה גינות עירוניות ופארקים, צמחייה בשדרות הגדולות ושמירה על הניקיון ברחובות. ציורי קיר הם עוד צורה מעניינת ובעלת פוטנציאל גדול להשפיע באופן חיובי על נראות העיר, ועל האווירה שמשרה בנו הנוף העירוני.