החלטתם לרכוש דירה? מזל טוב! רכישת דירה היא מאורע מרגש בחייו של כל אחד, ואחת ההחלטות החשובות ביותר שתקבלו בחייכם. לצד זאת, רכישת דירה יכולה גם להוביל לפעמים לגילוי העגום שנפלתם בפח, הסתבכתם עם אנשים מפוקפקים או הפסדתם כסף רב על דירה שהוצגה כמשהו אחד והתגלתה כמשהו אחר בתכלית.

כמובן שלתוך כל זאת יש לשקלל את את היותה של הדירה יד שניה (או שלישית, או רביעית) או דירה חדשה "מהניילונים", כלומר, דירה שרוכשים מקבלן בפרוייקט חדש שרק נבנה או עדיין מצוי בשלבי הקמה.

במאמר זה נסקור את כל מה שעליכם לדעת על רכישת דירת חדשה, כדי שתוכלו להנות מראש שקט, לצאת בזמן מעסקאות שלא נראות לכם, ולא להפוך לאחד הקורבנות הבאים של כרישי הנדל"ן שנחשפו לאחרונה בהונאות שונות וצפויים לעמוד למשפט. כמובן שלצד עצות אלה, מומלץ מאד לשכור את שירותיו של עורך דין נדל"ן מנוסה, שיעמוד לצדכם וינחה אתכם לאורך התהליך.

שלב ההתעניינות: מה צריך לברר?

כבר בשלב שבו אתם רק מתעניינים בדירה, עוד טרם תהליך הרכישה, מומלץ ללכם לשכור עורך דין פרטי שיעבור על חוזה רכישת הדירה. פעמים רבות הקבלן ינסה לשכנע אתכם להתייעץ בעורך הדין שלו – לא כדאי לעשות זאת. תמיד כדאי שיהיה מעורב בתהליך איש מקצוע מטעמכם.

מה שעוד כדאי לבדוק בשלב זה הוא מי מוכר לכם את הדירה. האם מדובר בחברה ציבורית; חברה ממשלתית; חברה פרטית; או מתווך מקרקעין? לאחר שביררתם תוכלו לבדוק את הגורם המוכר באינטרנט – באתרים המיועדים לכך כמו אתר רשות החברות הממשלתיות, אתר המרכז רשימה של מתווכי מקרקעין מורשים ואתר משרד הבינוי.

מה כדאי לדעת לפני החתימה על החוזה?

החלטתם על דירה? מצוין! אבל לפני שאתם חותמים על חוזה רכישה, יש כמה דברים שחייבים לבדוק:

· אם הקרקע משועבדת או מעוקלת

· האם יש היתר בנייה חוקי לקבלן או לחברת הבנייה

· מספר הגוש והחלקה

· של מי הבעלות על הקרקע, הקבלן או חברת הבנייה; יש לבדוק את מסמכי הבעלות

· מה הזכויות על הנכס של בעל הנכס

· נסח רישום הדירה (טאבו) במשרד רישום המקרקעין

חתימה על חוזה: קביעת התנאים ובדיקת התנאים

אם צלחתם את השלב הקודם, כעת זה הזמן לחתום על חוזה. בשלב הזה מומלץ בחום שתעשו כמה דברים: ראשית, עברו על החוזה ותסמנו כל מה שנראה לכם בעייתי, כדי שתוכלו לדון עליו בהמשך עם עורך הדין שלכם. ודאו כי מחיר הדירה סופי ובדקו אם הוא כולל מע"מ או שתצטרכו להוסיף עליו את המע"מ. בדקו שכל הסעיפים שעליהם החלטתם עם הקבלן באמת מופיעים בחוזה. בדקו שבחוזה מופיע המפרט הטכני המלא של הדירה ושיש סעיף לפיו תוכלו לבצע בדירה שינויים ותוספות. ודאו שהקבלן עומד להתקין ולספק את כל הציוד עליו התחייב לכם: אנטנה, חיבור לכבלים, דוד שמש ועוד. לבסוף, ודאו את מועד הסיום ואת הטווח של איחור אפשרי במסירת הדירה.

מה יש לבדוק בעת המסירה?

חתמתם על החוזה, הדירה מוכנה והנה אתם נכנסים אליה. כל עוד אתם בקשר רצוף עם הקבלן, זה הזמן לערוך את כל הבדיקות הנדרשות באשר למצב הדירה ולפנות אליו לתיקון במקרה הצורך: בדקו האם הריצוף ישר ואסתטי בכל הדירה או שמא קיימים בו פגמים; בדקו שכל הברזים עובדים ועם לחץ מים סביר; בדקו שהחשמל בכל הנקודות פועל כמו שצריך; ודאו שכל החלונות והדלתות תקינים ונסגרים ונפתחים כראוי; ודאו שאין רטיבויות באף אחד מהקירות או סמוך למיקומי הצנרת; וכו'. כל פגם שאתם מוצאים רשמו ברשימה מסודרת, ואותה העבירו לקבלן מיידית כדי שיתקן את כל הליקויים מהר ככל האפשר.