חברי הכנסת חוברים לאיגוד האינטרנט ומפיצים ברשת מדריך לשמירה על שיח מכבד ברשתות החברתיות, ח״כ ד״ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) הפיצה הבוקר את המדריך ל-120 חברי הכנסת וקראה להם להעבירו בכל קבוצות הווטסאפ בהם הם חברים לקראת פתיחת שנת הלימודים יזם איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר) מדריך לשמירה על שיח מכבד ונקי מאלימות בקבוצות וואטסאפ ועמודי פייסבוק.

כלים

מדובר במסר הכולל ארבעה כללים קצרים המעודדים את חברי הקבוצות והעוקבים לנהל שיח מכבד ולהיאבק בבריונות ברשת. מנהלי קבוצת וואטסאפ או מנהלי עמוד פייסבוק מתבקשים להפיץ בקרב חברי הקבוצה או העוקבים את המסר, ולקרוא להם לקבל אותם על עצמם ואף להפיצם לאחרים באופן חופשי. בנוסף, בהנחיות מצוין במפורש כי מנהל הקבוצה או העמוד רשאי לנקוט בסנקציה של הוצאה מהקבוצה לגבי מי שיפר את הכללים.

ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) יו"ר הועדה לזכויות הילד בכנסת, הפיצה היום לכלל חברי הכנסת את המדריך וקראה לחברי הכנסת לקחת חלק פעיל במאבק בשיח האלים ברשת.

באיגוד ציינו כי בתקופה הקרובה, עם תחילת שנת הלימודים, נפתחו קבוצות וואטסאפ רבות של כיתות, ועדי הורים וחוגים, אך המסרים האמורים אינם מיועדים רק לילדים או הורים לילדים; מנתונים שנאספו בקו החם של האיגוד עולה כי 55% מהפניות הן של מבוגרים בקשר לבריונות שהם חוו בעצמם.

בתהליך גיבוש המסרים השתתפו נציגי אגף מצילה מהמשרד לביטחון פנים, משרד החינוך, הוועדה לזכויות הילד בכנסת, מגזין "עשר פלוס" ותאטרון "מאחורי הקלעים". מאחורי המהלך עומדת התפיסה לפיה הצעירים הם אלו שמחוללים את השינוי אולם האחריות של כולנו כבוגרים היא להוות את הדוגמה עבורם.

שאשא ביטון: ״תופעת האלימות ברשת הופכת מסוכנת וחמורה יותר ויותר, ועל כן החלטתי להוביל מהלך שתכליתו חינוך לשיח מכבד. מדובר במחווני התנהגות בפייסבוק ובקבוצות הוואטס אפ, אשר יהוו אמנה לשימוש נכון ומכבד יותר ברשתות החברתיות. אני קוראת לכולם להשתמש במחוונים האלה ולהפיץ אותם ואת הבשורה לשינוי חברתי לאפס סובלנות לבריונות ברשת."

נאוה גלעד, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי: "באופן טבעי, העיסוק בשימוש נבון, מכבד ובטוח במרחב הדיגיטלי, מתמקד בדרך כלל בהשפעה שיש לו על ילדינו. הפעם החלטנו לדון דווקא בגולש הבוגר ותפקידו כמודל לחיקוי, בבחינת 'נאה דורש נאה מקיים'. אני מזמינה את כלל הציבור להצטרף אלינו לקחת אחריות ולהבהיר איך אני רוצה שיתנהגו בקבוצות הוואטסאפ שלי או בפייסבוק".