תערוכת "Paper Creatures" הינה תערוכת נייר בינלאומית שמציגה את עולם האפשרויות הבלתי מוגבלות של אמנות הנייר. 32 אמנים מרחבי העולם הפכו מילים ומחשבות, השמורות בדרך כלל למחוזות הדמיון, לכדי יצירות מרהיבות של יצורים שלא מהעולם הזה ושטרם נראו לפני כן. התערוכה מזמינה למסע קסום ללא זמן ומקום, בו החומר הפשוט של הנייר, הזמין והיומיומי הופך להיות מהות היצירה- תוך שימוש בטכניקות אוריגמי, pop-up וחיתוך נייר. אוצר התערוכה:אילן גריבי. יזום ופיתוח: לימור מרגוליס

כלים
מתוך תערוכת Paper Creatures
מתוך תערוכת Paper Creatures

תערוכת אמנות נייר בינלאומית בשם "יצורים מנייר" תיפתח ב 9 בספטמבר במוזיאון יפו העתיקה. התערוכה מציגה את עולם האפשרויות הבלתי מוגבלות של אמנות הנייר שיצרו מיטב אמני הנייר מהארץ והעולם.

"Paper Creatures" מזמינה את המבקרים למסע קסום, אל עולמם הפנימי של האמנים, שלא תחום בזמן ומקום. החומר הפשוט של הנייר, הזמין והיומיומי הופך למהות היצירה עבור 32 אמני נייר ואוריגמי (מפורטוגל, אירלנד, יפן, ויאטנם, ארה"ב ומדינות נוספות) המשתתפים בה. בעזרת עבודת ידם העדינה, מילים ומחשבות השמורות בדרך כלל למחוזות הדמיון, הופכות כמעט באורח פלא לכדי יצירות מרהיבות של יצורים, מפלצות, חיות מוזרות, ופיות - בתלת ממד.

"Paper Creatures" הינה בין הבודדות בתערוכות הנייר בעולם שנושאה אינו הנייר, והיא סובבת סביב תמה מרכזית של יצורים. מיצירת היצור בדמיון האמן ועד להמחשתו בנייר במגוון טכניקות; אוריגמי, pop-up וחיתוך נייר.

פירושה של המילה "יצור", פשוטו כמשמעו, הוא משהו שנוצר, חי או דומם. יצורים יכולים להיות מפחידים, או חמודים, הם חופשיים, בלתי מוגבלים, ולא כפופים לשום חוק או היגיון, כאשר יוצרם נהנה מחופש יצירה להעניק להם תכונות בלתי אפשריות, כמו סוס מעופף או למה עם שני ראשים- יצורים שאנשים מעולם לא ראו לפני כן. האמנים מדמיינים אותם לא על הנייר, אלא עם הנייר, כאשר הם הופכים דפים וגיליונות לחומר גלם. התערוכה, המיועדת לכל הגילאים, וחושפת את הקהל לאמנות הנייר הרב גונית.

אחת הטכניקות הבולטות בתערוכה היא האוריגמי, אמנות הטרנספורמציה מפיסת נייר לפסל. אמני אוריגמי עובדים תחת מגבלות חמורות - ריבוע של נייר, ללא חיתוך או הדבקה; קיפול בלבד.טכניקה נוספת היא חיתוכי נייר, מעשה מעורר פליאה, מגיליון נייר חלק, אחיד, חסר צבע ובאמצעות חיתוך חלקים נוצרת לפתע צורה, וגוונים של שחור ולבן נגלים לעין כשמשחק אור וצל משנה דרמטית את הדף החלק.בתערוכה משתתפים גם אמנים שיצרוpop -upבנייר, שהינו תהליך קסום שנתקלים בו לא אחת בספרי ילדים. מתוך שטיחות מוחלטת, הצורה המתרוממת לחיים בתנועת יד פשוטה אחת.

אוצר התערוכה

אילן גריבי מקפל נייר בארבעים השנים האחרונות. הוא החל ליצור בשנת 2008 ומאז יש לו כ-200 דגמים מקוריים, בעיקר דגמי מחזוריגמי (Tessellation) ודגמים מודולאריים, כמו גם מספר יצירות פיגורטיבית. גריבי הציג את עבודות הנייר שלו ב-4 תערוכות יחיד וביותר מעשרים תערוכות קבוצתיות, בתחומי האוריגמי והעיצוב.

ב-4 השנים האחרונות הוא יוצר כאמן ומעצב, ומשתמש בחומרים שונים, כגון מתכת, עץ, בד, עור ועוד. עבודות אלו מקופלות ביד, בהתאם לעיצובי הנייר שיצר.

בנוסף, גריבי הינו אחד ממייסדי אואזיס – ארגון אמני האוריגמי בישראל, ומאז שנת 2012 השיק שלושה כנסי אוריגמי, שתי תערוכות אוריגמי, ופגישות דו-חודשיות.

בנוסף לתערוכה במוזיאון, תוצג במרכז המבקרים "תמונות יפואיות" תערוכה נוספת העוסקת ביצוריםמזווית שונה; תערוכת מסכות של המעצב צחי נבו. נבו יצר מסכות מודרניות אבסטרקטיות בהשראת מסכות העץ המסורתיות. כל יצירה שונה וייחודית, ומושפעת ישירות מהחוויות האישיות שלו במפגש עם מקומות, אנשים וציורים. כניסה בכרטיס משולב עם המוזיאון, בהטבה.

מוזיאון יפו העתיקה, שוכן במבנה עתיק שנבנה בראשית המאה ה-13 ושימש כבית הממשל העות'מאני הישן (בית "הסראיה אל-עתיקה" ביפו העתיקה). השילוב בין מבנה עתיק ומרשים ארכיטקטונית לבין אמנות מודרנית, מעניק ממד נוסף לחוויית הביקור. מוזיאון יפו העתיקה מנוהל ע"י החברה לפיתוח יפו העתיקה.

תערוכת "Paper Creatures": 9 ספטמבר- 29 אוקטובר, מוזיאון יפו העתיקה.

אירוע פתיחה: יום שישי 9/9, ב 11:00

ימי פתיחת המוזיאון:

שישי: 10:00-14:00

שבת: 10:00-18:00

*בימים ראשון-חמישי: המוזיאון פתוח לקבוצות בתיאום מראש, מ-20 מבקרים ומעלה.

חג וחול המועד: פתוח ברציפות בכל ימות השבוע מ 10:00-18:00.

ערב חג ראש השנה/ ערב כיפור/ ערב סוכות- סגור

עלות כניסה למוזיאון:

35 ש"ח – מבוגר.

25 ש"ח – ילד.

25 ש"ח – למחזיקי כרטיס דיגיתל (מבוגר/ילד/ותיק).

עלות כרטיס משולב מוזיאון + כניסה למרכז המבקרים "תמונות יפואיות" :

55 ש"ח – מבוגר.

40 ש"ח – ילד.

40 ש"ח – למחזיקי כרטיס דיגיתל (מבוגר/ילד/ותיק).

מוזאון יפו העתיקה, רח' טיילת מפרץ שלמה 10 – יפו.