השעה שעת בוקר מוקדמת ויום העבודה הארוך עוד לפניכם. רק התעוררתם, ובקושי רב אתם מגששים את דרככם אל המטבח, בעיניים חצי עצומות ובמוח מעורפל.

כלים

באופן אוטומטי אתם מגששים אחר ספל, מדליקים את מכונת האספרסו, ומחכים למים שיתחממו. ואז קורה הקסם: האספרסו מתחיל לזרום אל הספל בקילוח דק וניחוח ארומטי משגע עולה באפכם ומעביר בגופכם רעד של עונג. לא עובר רגע ואתם כבר לוגמים את משקה האלים מדפי העיתון או תוך גלילת הפיד בסמארטפון, והמוח שלכם מתחיל להתעורר בדרך הטובה ביותר: בעזרת אספרסו משובח.

תהיתם פעם מאיפה הגיע אלינו הנקטר המחשמל הזה, ואיך הפך לכל כך פופולרי? לפניכם סקירה היסטורית קצרה על האספרסו. להנאה מכופלת מומלץ לקרוא אותה תוך לגימת אספרסו חזק וטוב.

שורשיו של הקפה: מצפון אפריקה ועד אירופה

האנושות נהנית מקפה כבר מאות שנים. האגדה מספרת שרועה צאן אתיופי היה הראשון לגלות את האפשרות הטמונה בקפה עוד במאה התשיעית, כאשר שם לב לכך שהעזים שלו נהיו קופצניות ונלהבות לאחר שזללו פולים של צמח הקפה. במאה ה-17 מוסלמים מצפון אפריקה הביאו את הקפה לאירופה, שם סוחרים ונציאנים היו הראשונים לפתוח בתי קפה: הזדמנות מצוינת לגבות כסף מאנשים סקרנים בעבור טעימת הנוזל המסקרן. הניסוי הצליח, ובתי הקפה הפכו למוסד שנשאר פופולרי עד היום.

מכונת האספרסו הראשונה

ככל שהמנהג של שתיית קפה הלך והתפשט והמשקה זכה ליותר ביקוש, כך נוצר הצורך למצוא דרך מהירה להכין אותו. היה זה איש עסקים איטלקי בשם לואיג'י בצרה (Luigi Bezzera) אשר ב-1901 התחיל "להתעסק" עם קומקום הקפה שלו במטרה למצוא דרך מהירה להכין קפה. לאחר ניסיונות רבים, בצרה מצא שהוספת לחץ אדים לתהליך ההכנה זירזה את חליטת הפולים וגם גרמה למשקה שהתקבל להיות חזק יותר ובעל גוף מלא ועשיר.

בצרה קרא למכונה המשופרת שלו "מכונה לקפה מהיר". המילה האיטלקית למהיר היא "espresso" - ובמהרה שם המשקה שהכינה המכונה קוצר לאספרסו. בשנת 1905, נרכש הפטנט של בצרה על ידי איש עסקים איטלקי אחר, דזידרו פאבוני (Desidero Pavoni), אשר ייצר את מכונת האספרסו המסחרית הראשונה.

האספרסו הופך לפופולרי בכל העולם

בעשורים שלאחר המצאת מכונת האספרסו, תרבות שתיית האספרסו חילחלה במהרה אל שני צדי האוקיינוס. ככל שחוזק המשקה הלך ועלה, הוא הפך להיות פופולרי במיוחד בקרב פועלים, אשר מצאו כי הוא מצליח לרענן אותם בימי העבודה הארוכים. מכונות האספרסו הלכו והשתכללו, שתיית אספרסו הפכה לסוג של בילוי, ו"אספרסו ברים" הלכו והתפשטו ברחבי העולם בגרסאות שונות, כאשר הבריטים, למשל, חיבבו את הקפוצ'ינו עם הקצף, והאמריקאים העדיפו את הלאטה, לפעמים עם סירופים בטעמים שונים.

אספרסו איכותי גם בבית: עלייתן של קפסולות הקפה

ככל שהאספרסו הפך למשקה יום-יומי, וחובבי אספרסו פיתחו אנינות טעם, כך נוצר הביקוש למכונות אספרסו ביתיות, בהן אפשר להכין את הקפה בהתאם להעדפותיו האישיות של כל אדם. במחצית השניה של המאה ה-20, חובבי הקפה החלו לרכוש מכונות אספרסו ביתיות, אך אלה תפסו תאוצה רצינית בשני העשורים האחרונים כאשר הפכו למשוכללות במיוחד: כיום, במקום מכונה שתבצע טחינה של הפולים (למרות שיש רבים שעדיין משתמשים במכונות כאלה) יש מכונות אליהן ניתן להכניס קפסולות קפה שבתוכן קפה טחון, מה שמקצר את התהליך לדקה-שתיים בלבד. ניתן להשיג קפסולות קפה בעוצמות קפאין שונות ובטעמים שונים, ולהפוך כל בוקר לתגלית של אספרסו חדש.

עדכונים אחרונים

פבר 28, 2024

נגד הזרם

מתכונים
אוק 31, 2023

אופים באהבה

מתכונים
סלמון כשר
אוק 26, 2023

האם דגים צריכים שחיטה?

מתכונים