הצעת החוק לייצוג הולם של עובדים בעלי מוגבלות בגופים ציבוריים ביוזמת ח"כ יואב קיש אושרה בקריאה שניה ושלישית. ח"כ קיש: "השלמנו צעד אחד נוסף, גדול ומשמעותי, בדרך לחקיקה ערכית ומוסרית"

כלים

הצעת החוק אושרה היום (ראשון) בועדת העבודה והרווחה לקריאה שניה ושלישית. הצעת החוק של ח"כ קיש, מבקשת לתקן את חוק שירות המדינה (מינויים) משנת 1959, ולקבוע כי גופים ציבוריים, ביניהם: משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, כוחות הביטחון, חברות ממשלתיות, מוסדות להשכלה גבוהה ועוד יחויבו להעסיק אנשים עם מוגבלות בשיעור שבין 5%-7% באופן קבוע תוך תעדוף לאנשים עם מוגבלות משמעותית (אדם שדרגת נכותו מגיעה ל-40% או מי שהוגדר כמשתקם על ידי הרשויות).

כדי לוודא יישום מיטבי של הצעת החוק, ימונה בכל מקום עבודה ציבורי מטעם המעסיק ממונה לעניין שילוב אנשים עם מוגבלות שישמש כתובת לפניות העובד והמעסיק בנושא ייצוג הולם, יגיש דו"ח שנתי לשר הממונה (שיעבירו למבקר המדינה, לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולוועדת העבודה והרווחה של הכנסת) דין וחשבון באשר לשיעור הייצוג, ובמידה ואותו הגוף אינו עומד ביעד הייצוג יגיש גם תכנית שנתית עתידית שתאושר על ידי הנהלת הגוף הציבורי שמטרתה לאפשר תיקון ועמידה ביעד שהוצב בחוק.

כיום במצב הנוכחי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (1998) קובע כי על מעביד לפעול לשילוב הולם של אנשים עם מוגבלות, אולם הוא לא קובע מהו ייצוג הולם ולא מפרט אלו צעדים יש לנקוט על מנת ליישמו. לכן, במצב הנוכחי מדובר באות מתה בספר החוקים של מדינת ישראל ומטרת הצעת החוק היא ליצוק תוכן בנוגע לאותה מחויבות.

גם מבקר המדינה התייחס לנושא ובדוח שפרסם בשנת 2013 ופרסם ממצאים לגבי טיפול הרשויות בשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה, לרבות הייצוג ההולם של אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה. הדוח קבע בין השאר כי "שיעור העסקתם של אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה נמוך ועמד על 2.05% בלבד מעובדי המדינה בשנת 2010 אף ששיעורם באוכלוסייה היה למעלה מ-5%. עוד העלתה הבדיקה כי אף שהתקבלה החלטת ממשלה בינואר 2012 לייעד משרות לאנשים עם מוגבלות וכך לקדם ייצוג הולם בשירות המדינה, במועד סיום הביקורת עדיין לא פורסם מכרז למשרה ייעודית מעין זו. יוצא אפוא כי נציבות שירות המדינה לא פעלה באופן יזום לקידום ייצוגם ההולם של אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה, והיקף העסקתם בשירות המדינה נותר נמוך כשהיה.

ח"כ קיש: "החוק עושה צדק עם אוכלוסיה שתקבל תעדוף ויצוג הולם במגזר הציבורי. מדינות רבות בעולם המערבי כבר עשו כך וישראל היום מצטרפת למגמה רחבה זו. היום פתחנו את הדלת לעובדים עם צרכים מיוחדים במגזר הציבורי ואני גאה להיות שותף לחקיקה מוסרית זו. "

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום הדיון בוועדת העבודה והרווחה (שעסק בהצעת חוק יצוג הולם לעובדים עם מוגבלות בגופים ציבוריים): ״היום אפשר לומר באופן מלא כי עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. התהליך, שנמשך למעלה משנתיים, החל בפעולה שלי מול המעסיקים הפרטיים והושלם היום בחוק לשילוב אנשים עם מוגבלות במגזר הציבורי - חוק שהובילו חברי הכנסת איציק שמולי ויואב קיש ועל כך מגיעות להם הברכות. מדובר בבשורה ראשונה במעלה וכולם צריכים לשלב ידיים על מנת להבטיח את יישומו המוצלח של החוק. קליטת עובדים עם מוגבלות במקומות העבודה אינה נדונה יותר במושגים של חסד אלא בשיח של זכויות שנרקם בין הצדדים. על המעסיק חלה לא רק החובה אלא גם האחריות - להיות שותף לשינוי המציאות. תודה רבה גם ליו״ר הוועדה ח״כ אלאלוף על כך שנרתם לנושא, מתוך הבנה כי עומדת לפנינו הזדמנות היסטורית, ופעל רבות על מנת לקדם את הסוגיה".