החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי יחד עם הקרן לירושלים מזמינות את הקהל הרחב לבוא ולהכיר את עברה של העיר העתיקה בירושלים, את סיפורם בן אלפי השנים של הסמטאות והרחובות העתיקים וליהנות מחווייה מרגשת בפרויקט פסיפסים חדש וייחודי המציג את עברה של העיר, החל מהתקופה הביזנטית ועד התקופה של ימינו

פרויקט פסיפסים חדש וייחודי המציג את עברה של העיר. צילום: איילון מוזיקה
פרויקט פסיפסים חדש וייחודי המציג את עברה של העיר. צילום: איילון מוזיקה

מאות אלפי מבקרים מגיעים לרובע היהודי בירושלים מדי שנה, נפעמים מיופייה העצום של העיר, מהריחות, מהשווקים ומהמבנים ההיסטורים. חלק ניכר מהם חווים את העיר מתוך הרגשה, מסתובבים בסמטאות אך לא מכירים את ההיסטוריה של המקום.

פרוייקט הפסיפסים בקארדו הינו חלק מיוזמה רחבת היקף המקודמת בשנים האחרונות על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, הקרן לירושלים והחברה הממשלתית לתיירות במטרה לשדרג את החוויה התיירותית ברובע. במיזם הפסיפסים ייצר האמן דודו הראל מבחר של תשע חנויות בהן מוצרים או בעלי מקצוע האופייניים לתקופה, שעוצבו בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים. ציור החנויות הופקד, כאמור, בידי האמן והמעצב הבינלאומי דודו הראל. על ביצוע הפסיפסים הופקדה חברת 'אילון-מוזאיקה' מקיבוץ אילון. הפיקוח המדעי על הפרוייקט הופקד בידי ד"ר אייל מירון. בפרוייקט נעשה שימוש בשפה אמנותית חדשה-ישנה של אבני פסיפס המעצימה את חוויית הביקור ומעניקה למבקר מעט מעושרה של הארץ ותרבותה החומרית של אותה תקופה.

המבקרים בקארדו במהלך הקיץ יוזמנו להשתתף גם הם ביצירה- ולהוסיף את אבני הפסיפס שלהם לסמל העיר ירושלים אשר יוצב במקום. שלט זה יוענק לבירה במלאות חמישים שנה לאיחודה.

"פרוייקט הפסיפסים הינו שלב נוסף במיתוג הרובע היהודי כמקום המספר סיפור. בפרוייקט זה ביקשנו להוסיף צבע ואמנות לסיפור, לתת למבקרים להכיר את המקום בצורה חווייתית אחרת. אבני הפסיפס מייצגות אמנות עתיקה ולכן משתלבות בצורה מעוררת התפעלות עם ציורים מהתקופה הביזנטית" אומר איתי בצלאל מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי.

לצד פסיפסי החנויות הוכן העתק חדש ומדוייק של ירושלים וסביבתה במפת מידבא אותה ניתן לראות כבר בימים אלו ברחבת הקארדו. מפת מידבא היא פסיפס רצפה מן המאה ה-6, שבו מופיעים ארץ-ישראל, עבר הירדן המזרחי וחלקים ממצרים. ירושלים מופיעה בהבלטה מיוחדת. מפת הפסיפס של ירושלים נמצאה ברצפת כנסייה מסוף התקופה הביזנטית בערי מואב שבעבר הירדן, והיא גם המקור הגרפי הקדום ביותר להכרת מראה ירושלים. עיצוב הפרטים והדמויות נעשה בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים מרחבי האימפריה הביזנטית, ובהשראת דימויים ויזואליים המופיעים בפסיפסים בבתי כנסת, בכנסיות, במבני ציבור ובבתי האמידים בני התקופה.

פסיפסי החנויות ימוקמו על קירות הקארדו המקורה, למרגלות שרידי החנויות האמיתיות של הקארדו המקורי אשר משמשות כיום בחלקן סוחרים ברובע היהודי.

9 ציורי הפסיפסים כוללים:

חנות בדים. דגמי הבדים בהשראת דגמי לבוש של בני אצולה ועיטורים הלקוחים מרחבי האימפריה (כדוגמת הפסיפסים המרשימים של רוונה, איטליה).

חנות כלי זכוכית. במרכז התמונה נפח זכוכית העוסק ביצירת לוח מעוטר העשוי פיסות זכוכית וזהב שדומה לו התגלה בוילה בקיסריה.

חנות כלי חרס. מבחר עשיר של כלים לאחסון שמן, ליין, קערות, קנקנים ועוד, לכל יום ולכל הזדמנות.

חנות כלי מתכת. בחנותו של חרש הברזל אנו רואים דלי עם ידית, מסור, פמוטות לנרות, ארגזי מתכת מעוטרים ואפילו כפות לשימוש בשולחן הסעודה.

חנות כלי נגינה - כלי נגינה שחלקם מופיע בפסיפסי בתי כנסת מהתקופה הביזנטית בארץ ישראל.

חנות תכשיטים - חנות צורף היוקרה מציגה את מיטב מלאכת הצורפות הביזנטית.

חנות תבלינים - בחנות מוצגים תבלינים שהיו חיוניים לתיבול מזון, לתרופות, לשימור מזון ועוד

חנות פירות וירקות - הסחורות הנראות בפסיפס משקפות תיאורי פסיפסים ביזנטיים שבהם ניתן לזהות את פירותיה של ארץ ישראל.

חנות ממכר בעלי חיים - מגוון צנוע מעושר עולם החי של ארץ-ישראל בתקופה הביזנטית כמו גם של תקופות קדומות יותר.

את הפסיפסים ילוו סרטונים קצרים הנותנים הסבר על ההיסטוריה של המקום.