שני פסקי דין שניתנו בצפון העניקו משמורת משותפת לאבות גרושים -למרות חוק חזקת הגיל הרך המעניק משמורת אוטמטית לאמהות

עו"ד טל איטקין
עו"ד טל איטקין

בימים שבהם הועלתה היוזמה לתיקון "חזקת הגיל הרך" כך שמשמורת האם על ילדיה אינה אוטומטית, ניתנו בשני בתי משפט לענייני משפחה בצפון, שני פסקי דין המעניקים משמורת משותפת לשני ההורים על ילדים כבני 5. בשני המקרים ייצגה עו"ד טל איטקין מחיפה, מומחית בדיני משפחה את האבות שדרשו לקבל משמורת משותפת על הילד הקטן, בעוד שהאימהות דרשו לקבל משמורת מלאה.

המקרים נדונו בבתי משפט לענייני משפחה שונים באזור הצפון. לבתי המשפט הוצגו חוות דעת שקבעו כי שני ההורים כשירים לטפל בילדים ולהעניק להם את המיטב. בשני המקרים בית המשפט קבע כי הוא רואה לנגד עיניו קודם כל את טובת הילד ולכן "משמורת משותפת תייטיב עם הילד ותשמור על מעורבותם של שני ההורים בחייו, דבר החיוני להתפתחותו".

עו"ד טל איטקין מציינת כי " למרות שבית המשפט העליון קבע לא לפני זמן רב שחזקת הגיל הרך בתוקף ולפיה טובת ילדים עד גיל 6 הינה להיות עם אימם, בפועל בתי המשפט לענייני משפחה נוהגים לקבוע משמורת משותפת". לדבריה, טענות האימהות נדחו לאחר שנבדקו על ידי בתי המשפט בהליך משפטי מורכב.

חוק "חזקת הגיל הרך" קובע כי ילד עד גיל 6 יהיה אצל האם בהיעדר נסיבות חריגות. על פי חוק זה השופטים לא נטו לאשר משמורת משותפת של שני ההורים, גם במקרים שההורים הסכימו בעצמם למשמורת כזאת, דרשו בתי המשפט תסקיר של פקידת סעד, שתאשר שהדבר איננו לרעת הילדים.

"דומה כי אבד הכלח על חזקת הגיל הרך- וטוב שכך. טובתם של ילדים שהוריהם התגרשו להיות במשמורתם המשותפת ובאחריותם של שני הוריהם" מוסיפה עו"ד איטקין.