מחר (יום א') תעלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק שקיפות בקק"ל של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). על פי ההצעה חוק חופש המידע יוחל גם על קרן קיימת לישראל. התנועה לאיכות השלטון הביעה תמיכה גורפת בהצעת החוק. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "התקוות לשקיפות בקק"ל שהיו עם החלפת חבר המנהלים של הארגון והעומד בראשו התפוגגו. חגיגות השכר שהתפרסמו רק לאחרונה והאיומים מצד ההנהלה על חברת דירקטוריון המנסה לשאול שאלות, לא משאירות לנו ברירה. הגיע הזמן לפתוח את הקופסה השחורה בה קק"ל פועלת ולחשוף את סעיפי התקציב הבזבזניים, ואת המערכת המושחתת המנהלת אותה. זהו צעד ראשון ,מינימלי ומתבקש בדרך להלאמת קק"ל".

כלים
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). צילום: אלעד גוטמן
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). צילום: אלעד גוטמן

ח"כ לוי: "בכל שנה אמורה קק"ל להעביר כמיליארד שקלים עבור הכנסותיה מהחכרת קרקעות, זאת בנוסף להכנסותיה האחרות של קק"ל, בין היתר מתרומות וממכירת קרקעות שבבעלותה. למרות זאת, פועלת קק"ל כקופסה שחורה במדינת ישראל, ללא שקיפות, ללא בקרה וללא דין וחשבון לגורם כלשהו במדינה.

"בממשלה הקודמת ניסינו להחיל על קק"ל שקיפות ובקרה בדרכים שונות, וביניהן להכפיפה למשרד מבקר המדינה. כמו כן, בתקציב 2015 תבענו לראשונה מקק"ל להחזיר כ1.3 מיליארד שקלים לקופת המדינה. בתקציב 2016 נקבע כי תחזיר כמיליארד שח לתקציב המדינה וב2017 כ1.2 מיליארד מיליארד שח.

התקוות לשקיפות בכספים ובדרכי ההתנהלות של קק"ל שהיו עם החלפת חבר המנהלים של קק"ל ומי שעומד בראשו התפוגגו וקק"ל נותרה קופסה שחורה ומסואבת. רק לאחרונה נחשפנו כולנו לחגיגות השכר המופרזות כפי שהתפרסמו בתקשורת.

"באמצעות מנגנונים מושחתים ומשומנים של ג'ובים וכספים מפלגתיים חומקת קק"ל פעם אחר פעם מבקרה ושקיפות על פעולותיה ועל הכספים שהיא מפזרת למרות שמדובר בכסף ציבורי לכל דבר ועניין. אני מקווה כי הפעם חברי ועדת השרים לחקיקה יתעלו מעל שיקולים זרים ואינטרסים פוליטיים צרים.

"הגיע הזמן להחיל על קק"ל את חוק חופש המידע שיאפשר בפעם הראשונה לפתוח את הקופסה השחורה הזו ולחשוף את סעיפי התקציב הבזבזניים, ואת המערכת המושחתת המנהלת אותה. ".

"אני רואה בהצעת החוק הזו צעד ראשון, מינימלי ומתבקש בדרך להלאמת קק"ל וביטול ההסדר ההיסטורי עם קק"ל. הסדר שמקנה לה פטור מתשלום מיסים על הכנסות ממכירת הקרקעות ומאפשר לה פטור גורף מכל ביקורת ורגולציה כדוגמת מבקר המדינה או לחלופין החשבת הכללית באוצר, כנדרש מגוף המנהל כספי ציבור והמחזיק ברשותו קרוב לחמישית מקרקעות המדינה. לא נוותר על דרישתנו לשקיפות בקק"ל ונמשיך להילחם גם אם הצעת החוק תיפול שוב על ידי הממשלה".

התנועה לאיכות השלטון תומכת בהצעת החוק ואף העבירה חוות דעת משפטית על חשיבות התיקון לחברי ועדת השרים.