יו"ר השדולה החקלאית, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), פנה למבקר המדינה בבקשה לבחון בדחיפות את התנהלותו של שר האוצר בנושא הורדת המכסים. ח"כ ילין: "כאשר יש מי שמריץ מניות אנו יודעים לשפוט אותו על-פי הדין הפלילי. מה ההבדל בין הרצת מניות לבין מי שידעו כי יורידו שיעורי המכס, מישהו הדליף מידע מוקדם."

יו"ר השדולה החקלאית, ח"כ חיים ילין (יש עתיד)
יו"ר השדולה החקלאית, ח"כ חיים ילין (יש עתיד)

ביום 11.7.2016, התקיים בועדה לענייני ביקורת המדינה דיון בנושא "בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: השפעת השינוי בשיעור המכס על מחיר המוצרים בענף החקלאות לפני חג הפסח התשע"ו". במהלך הדיון התגלה, כי בעוד החלטת משרד האוצר לפתיחת מכסי הדגים התקבלה כבר בחודש ינואר, ההודעה למגדלי הדגים יצאה רק בחודש פברואר.

משכך, לא היו אמורים יבואני הדגים להזמין כמות חריגה של דגים לפני פברואר כיוון שלא ידעו על פתיחת המכסים העתידה. חרף כך, כבר בתחילת חודש פברואר מספר מצומצם של יבואנים ייבא לארץ דגים בכמות גדולה, כמות אשר מתאימה לפתיחת המכסים ולא למצב בטרם ההחלטה. לכן עולה החשש, כי ליבואנים אלו סופק מידע מקדים בנוגע להחלטה.

ח"כ חיים ילין: "על מבקר המדינה לבדוק בדחיפות איך המידע זלג מהאוצר החוצה ומי אלו שידעו וקנו, מישהו גזר קופון על חשבון אזרחי ישראל."

על כן, פנה ח"כ חיים ילין במכתב למבקר המדינה בבקשה לבחון את התנהלות שר האוצר ומשרד האוצר בעניין: "פתיחת המכסים היתה אמורה להוזיל את המחיר של 4000 טון דגים ב-15 ₪ לק"ג. אולם בפועל, ההנחה לצרכן עמדה רק על 5 ₪ לק"ג והיבואנים הרוויחו על חשבון הצרכן 10 ₪ לק"ג. אם נכון הדבר, מספר מצומצם ביותר של יבואנים גרפו לכיסם כ-40 מיליון ₪ בזכות אותו מידע מקדים וכל זאת על חשבון הצרכן."

במכתבו הוסיף ח"כ ילין: "פער הזמנים בין קבלת ההחלטה להודעה ליבואנים, יוצר סד זמנים המאפשר העדפה וקידום של מקורבים, ויש לוודא כי ההחלטה אינה מודלפת וההליך נעשה תוך שמירה על שוויון בין כלל היבואנים. המצב האמור, מעלה חשש כבד להתנהלות לקויה ולמשוא פנים מצד שר האוצר ומשרד האוצר אשר לכאורה הדליפו את המידע אודות ההחלטה ובכך העניקו העדפה אסורה למקורביהם. "