לא קל לפרק משפחה, בעיקר כאשר יש ילדים בתמונה, ובפרט כאשר ילדים אלה הם צעירים - בני שש שנים או פחות. בשנת 1962 נכתב סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הנקרא היום גם "חזקת הגיל הרך". סעיף זה קובע, כי ילדים שגילם פחות משש שנים יינתנו באופן אוטומטי לחזקתה של האם, אלא אם תנאים ייחודיים דורשים אחרת.

בסוף יוני של שנת 2016, אושר (לאחר שנפל כחצי שנה קודם לכן), חוק ביטול חזקה הגיל הרך, המאפשר להורים להתדיין ולקבל החלטות קונקרטיות ומתאימות למצב, בעניין המשמורת והסדרי הראייה של ילדיהם. מבלי להיעזר בקביים ארכאיות ואוטומטיות, נדרשים שני בני זוג העומדים בפני הליך של גירושין - אחד המסעות המורכבים והקשים במהלך החיים - לקבל גם החלטה בעניין המשך גידול הילדים על ידי שניהם, בשני בתים נפרדים.

אם אתם חווים קושי להתמודד עם קבלת החלטות בעניין המשמורת, הסדרי הראייה או החלטות כבדות משקל אחרות הקשורות לגירושים - אנחנו מציעים להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה, שיוכל לסייע למצוא פשרה או לתבוע פתרון הולם, על מנת לאפשר להמשיך את החיים על מי מנוחות.

מהי חזקת הגיל הרך?

על פי מחקרים פסיכולוגיים הנכונים בערך לאמצע המאה שעברה, נהוג היה לחשוב שבגילאים הצעירים יותר, נכון לכל ילד באופן מוחלט וגורף, לגור עם אימו. חשוב לזכור באותו הקשר, כי אז החיים היו שונים, והיה מקובל יותר שהאבות יוצאים לעבוד והאימהות נושאות בעיקר הנטל של גידול הילדים, הבית והמשפחה. כיום, אנחנו רואים יותר אימהות בעלות קריירה, יותר גברים המעורבים בחלוקה שוויונית במטלות הבית ובגידול הילדים, ופעמים רבות ניראה כי המצב המתאים ביותר מבחינת הסדרי ראייה עבור הילדים היא משמורת משותפת (שבה שני ההורים נושאים במחצית המחויבויות בגידול הילדים וחולקים את ימי השבוע ביניהם באופן שוויוני).

כיום, חזקת הגיל הרך היא כנראה לא רלוונטית יותר. ועם זאת, לא פעם נעשה שימוש במשמורת ובהסדרי הראייה כקלף מיקוח אכזרי בהליכי גירושין שבהם התקשורת לוקה בחסר, וכעסים מנהלים את תהליכי קבלת ההחלטות.

מה עושים, בשעה שצריך לקבל החלטות על הסדרי ראייה ומשמורת ילדים מתחת לגיל שש?

ביטול חזקת הגיל הרך, אם אכן יאושר החוק לביטולה, תאפשר גמישות רבה יותר בקבלת ההחלטות בנוגע למשמורת והסדרי ראייה על הילדים. חשוב לציין, שכיום בפועל ישנם מקרים רבים שבהם הסדרי המשמורת המתקבלים בבית המשפט שונים מאלה הקבועים בחזקת הגיל הרך, וכי ביותר מצבים ביחס לתקופה סב נקבע חזקת הגיל הרך, אנו מוצאים מקרים של משמורת משותפת או של משמורת מלאה של האב.

גירושים אינם תהליך קל. המשמעויות של תהליך זה מרחיקות לכת, והן נוגעות בהיבטים הרגשיים, הכלכליים, הבינאישיים והמנטאליים של כל המעורבים בהם. לכן, דווקא בניסיון לקבוע מה נכון לכם בעניין המשמורת והסדרי הראייה, חשוב קודם כל להבין מה נכון עבור הילדים - מי זמין יותר, כיצד ניתן לשמור על מסגרת משפחתית שבה שני ההורים נשארים מעורבים בחיי הילדים, ואצל מי יהיה להם מתאים יותר לגור (בילדים בני שש ומעלה, נהוג להניח שניתן להיוועץ בילדים עם קבלת ההחלטה - אם כי, נזכיר רק, שלא נכון להפעיל סחיטה רגשית על ילדים רכים לבחירת ההורה המשמורן שלהם).

פנו לעורך דין מקצועי לענייני משפחה

המשמורת על הילד שלכם לא צריכה להיקבע מתוקף כוחו של חוק ארכאי. המשמורת על הילדים שלכם צריכה להתקבל על פי מצבם, הקשר שלהם עם ההורים, המצב הכלכלי והמצב התעסוקתי של כל אחד מן ההורים, וכדומה - בכל מקרה לגופו.

אם אתם מתקשים להתבונן מבעד למסך הרגשות, הכעס והכאב, ולקבל החלטה מדוייקת במשמורת על הילדים; או אם אתם מוצאים את עצמכם תחת מתקפה של הצד שכנגד הכוללת איומים בנושא המשמורת - אנחנו ממליצים לפנות לעורך דין מנוסה לענייני משפחה, שיסייע לראות את המצב לאשורו, להתדיין ובמידת הצורך להילחם על משמורת והסדרי ראייה שיתאימו לילדים שלכם ויאפשרו להם לגדול בביטחון ובנוחות, תוך ניהול קשר קרוב ואיכותי עם כל אחד משני ההורים שלהם.