נפתח השירות לטיפול זעיר פולשני או טיפול אנדוסקופי (סיאלואנדוסקופיה) בבלוטות הרוק, במסגרת המחלקה לכירורגית פה ולסתות במרכז הרפואי פדה-פוריה. ד"ר עימאד אבו אלנעאג' מנהל המחלקה מדגיש, "השירות החדש והציוד החדשני שנרכש לאחרונה, מאפשרים לנו להסתכל אל תוך הבלוטה ולספק טיפולים בשלל מצבים, דרך האנדוסקופ, כאשר ברוב המקרים אין צורך ולו בחתך כירורגי אחד!"

כלים
ד"ר יהונתן ב. גוטליב. צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה-פוריה
ד"ר יהונתן ב. גוטליב. צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה-פוריה

בחודש יוני נפתח במחלקה לכירורגית הפה והלסתות במרכז הרפואי פדה-פוריה שירות חדש, סיאלואנדוסקופיה-טיפול זעיר פולשני בבלוטות הרוק. ד"ר יהונתן ב. גוטליב, מנהל השירות , חזר לאחרונה משנה של תת התמחות בנושא זה באחד המרכזים הגדולים בעולם בלונדון, תחת הדרכתו של פרופ' מארק מקגרק. בעבר השתלם ד"ר גוטליב בנושא זה גם במרכז הרפואי בז'נבה תחת הדרכתו של פרופ' פרנסיס מרשל.

ד"ר גוטליב מסביר, "מחלות חסימתיות בבלוטות הרוק הגדולות הופכות נפוצות משנה לשנה. ישנם מצבים המשפיעים על ילדים וייחודיים להם כמו – RECURRENT JUVENILE PAROTITIS – דלקת חוזרת בבלוטות הפרוטיד בילדות , כמו גם מחלות חסימתיות על רקע היווצרות אבנים בבלוטות הרוק הנפוצות יותר במבוגרים.

אחד הסימפטומים המשותפים לכל המצבים החסימתיים בבלוטות הרוק הוא נפיחות או נפיחויות חוזרות באחת מארבע בלוטות הרוק הגדולות – זוג בלוטות הפרוטיד הממוקמות מתחת לאוזניים , וזוג בלוטות תת- לסתיות הממוקמות מתחת לקו הלסת התחתונה. בעיקר בזמן אכילה של אוכל חמוץ/מתוק המעודד הפרשת רוק, אך לעיתים גם בצורה ספונטנית ללא כל קשר לאכילה."

השרות לדברי ד"ר גוטליב, מקנה יכולות טיפול חדשות לתושבי האזור : "הטיפול האנדוסקופי בבלוטות הרוק נחשב כטיפול משמר איברים, ובעולם כולו הוריד את הצורך בהוצאת בלוטות בניתוח בגלל אבנים עד לכ-3% בלבד מכלל בלוטות הרוק המוצאות בשל מחלה זו או אחרת. בעבר, הוצאת בלוטות רוק בשל אבנים היו הסיבה הנפוצה ביותר להוצאת בלוטת רוק בניתוח".

ד"ר עימאד אבו אל נעאג' , מנהל מחלקת כירורגיית הפה והלסתות, מסכם, "השרות החדש מאפשר לנו לתת למטופלים תושבי האזור את הטיפול הכי טוב וחדשני בתחום זה במסגרת המחלקה ובמרכז הרפואי פדה פוריה מבלי להפנותם למרכזים רחוקים לצורך קבלת הטיפול. הציוד החדשני שנרכש לאחרונה, מאפשר לנו להסתכל אל תוך הבלוטה ולספק מגוון טיפולים בשלל מצבים , דרך האנדוסקופ, כאשר ברוב המקרים אין צורך ולו בחתך כירורגי אחד!"