עלמות הדבש: הדבוראיות הצעירות עלמה עובדיה (12) ממושב מאור ועלמה גלילי (12) מקיבוץ איילת השחר נבחרו על ידי מועצת הדבש לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית לדבוראים צעירים בפראג שתתקיים בחופש הגדול

כלים
צילום- מועצת הדבש
צילום- מועצת הדבש

תופעת היעלמות הדבורים בעולם, ועידוד דור שני ושלישי להצטרף לענפי החקלאות השונים, הביא את ארגון הדבוראים העולמי, לייסד תחרות בינלאומית לדבוראים צעירים מכל העולם- IMYB –International Meeting of Young Beekeepers.

שתי הדבוראיות הצעירות שנבחרו על ידי מועצת הדבש לייצג את ישראל הן- עלמה עובדיה (12) ממושב מאור ועלמה גלילי (12) מקיבוץ איילת השחר, בנות למשפחות דבוראים וחקלאים. כאשר מתכוננים בני הנוער בישראל לחופשת הקיץ, יהיו עסוקות השתיים באימונים והדרכות לקראת התחרות שתפתח ב- 30.6 בפראג.

עלמה עובדיה ממושב מאור, נולדה בחוות עזים בצפון השומרון והיום גרה במושב מאור, ילדת טבע אמתית שגדלה בשטחים הפתוחים, אביה, שחר, מחזיק עשרות כוורות ועלמה ביתו אחראית לכל הקשור על גידולן. מגיל צעיר הצטרפה לעבודת המכוורת עם אביה והתאהבה בדבורים.

עלמה גלילי מקיבוץ איילת השחר הינה דור שלישי למשפחת דבוראים בקיבוץ הוותיק. היא נולדה עם האהבה לדבורים ומתלווה לאביה, תלם, בעבודת השטח, יוצאת איתו למסע חיפושים אחר שטחי מרעה מלאי צוף עבור הדבורים, דואגת שיהיה להם תמיד מזון בשטח, היא אוהבת מאוד את הטבע ויודעת שאם לא תטפח את הכוורות, החקלאות והטבע יקרסו אט אט.

שתי הדבוראיות, נבחרו על ידי מועצת הדבש, עקב מעורבותן הפעילה בגידול הדבורים בשגרת היום יום, בין המבחנים, הבגרויות, החוגים ושיעורי הבית, הן משלבות עבודה בכוורות וטיפול בדבורים. בתחרות יפגשו הדבוראיות עם נערים ונערות מגרמניה, אנגליה, אירלנד, איטליה, לטביה, ליטא, הולנד, רוסיה ועוד. הדבוראים יפגינו את יכולותיהם המקצועיות בגידול דבורים, יעברו סדנאות בטיפול וגידול הדבורה ויתחרו במספר קטגוריות: עבודת הכוורת, ידע בתחום, התמודדות עם הטיפול בהם, מיומנויות שימוש בכלי העבודה של הדבוראים ועוד.

תחרות הדבוראים הצעירים הבינלאומית מקבלת משמעות במיוחד בשנה זו, בה קיימת תופעה קשה ביותר בכלל ענף הדבורים בעולם של העלמות שליש מאוכלוסיית הדבורים! ושנה בה הדבוראים בישראל מנהלים מאבק על החקלאות, עם יתר ענפי החקלאות בארץ, כנגד הצעת חוק ממשלתית להסדרת רעיית דבורים שהוגשה בממשלה הקודמת, ועתידה להביא להשתלטות והלאמת ענף הדבורים. צעד שיביא לדברי הדבוראים, להרס הענף הכי חשוב בחקלאות, שבלעדיו לא יצליחו החקלאים לגדל מזון מן הצומח, שכן אין מדובר בדבש כי אם בהאבקה לה אחראית הדבורה.

כמו בכל העולם, גם בארץ מנסים להתמודד עם התופעה של העלמות הדבורים ולנסות למגרה. אחד מהפתרונות הוא- פרויקט נטיעות צופניות נרחב המנהלת מועצת הדבש בשיתוף קק"ל, במטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף בארץ והירידה בייצור הדבש ולאפשר מזון לדבורים להמשך קיומן.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור אומר: "אני מברך את הדבוראיות הצעירות על ייצוג ישראל והדבוראים, בתקופה קריטית זו לענף הדבורים והחקלאות בארץ. המטרה הינה להביא למודעות את חשיבותו ותרומתו של ענף הדבורים עבור האדם" מציין אבידור ומוסיף, "הדבוראיות הצעירות שייצגו את ישראל, הינן בנות של משפחות דבוראים וחקלאים וותיקות, הקרובות מאוד לנושא ולמקצוע. אני מקווה, כי באמצעות התחרות הבינלאומית נביא להכרה בענף חשוב זה שגם יקרב את הדור הבא של הדבוראים, אני מאחל לשתיים הצלחה ומייחל להמשך העשרת הידע החשוב בתחום".

הדבוראיות יעברו עד מועד התחרות אימונים בהדרכתם של מנכ"ל מועצת הדבש וד"ר עזריה לופו, דבוראי כבר למעלה מ- 40 שנים, המגדל עד היום דבורים באהבה במכוורת שלו במושב עדנים.ד"ר לופו למד בבית הספר החקלאי "הכפר הירוק", השלים לימודי תואר ראשון בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית והמשיך לתואר שני ושלישי במדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. "במסגרת האימונים, הדבוראיות מקבלות הרצאות על עולם הדבורים, מבנה ותפקוד הפרחים וחשיבותם לדבורים, ייצור הדבש ותכונותיו, הן לומדות כיצד להשתמש במיקרוסקופ ובבינוקולר כדי לבדוק את חלקי הפרחים ואברי הדבורים, וכמובן מתרגלים עבודה בכוורות בשטח, החל מהכנת העשן וכלה במציאת המלכה וסימונה. שתי העלמות ייצגו אותנו בכבוד ואני מאחל להן הצלחה רבה" אמר ד"ר לופו.

כיום פועלים בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.