האופרות "בטבעת החנק", "נישואי פיגארו" ו"לה טרוויאטה" יעלו הקיץ בסדנה הבין לאומית לאופרה בתל אביב. עשרות זמרי אופרה מישראל ומרחבי העולם | קונצרטים ואירועים מוזיקליים לקהל הרחב | כיתות אמן פתוחות לקהל | אופרות בהפקה מלאה | ביצוע ייחודי לאופרה "בטבעת החנק" בבית המידות, תל אביב | קונצרט גאלה חגיגי בסיום הסדנה. 4-29 ביולי 2016, בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ע"ש תד ולין אריסון ובאולמות נוספים ברחבי תל אביב. מנהל אמנותי: ג'ון נוריס

כלים
ג'ון נוריס בסדנת האופרה. צילום: איל לנדסמן
ג'ון נוריס בסדנת האופרה. צילום: איל לנדסמן

כ-60 זמרי אופרה מישראל ומרחבי העולם ימלאו את הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב במהלך חודש יולי וייקחו חלק בקונצרטים, בהפקות אופרה ובכיתות אמן במסגרת הסדנה הבין לאומית לאופרה שתתקיים זו השנה ה-30 בישראל. קהל שוחרי המוזיקה והאופרה מוזמן לקחת חלק בחגיגה של שירה אופראית בביצוע כוכבי העתיד.

עניין רב מושכת האופרה "בטבעת החנק" מאת בריטן (שאף זכתה להפקה קולנועית מצליחה בכיכובו של קולין פירת'), שתבוצע בלוקיישן לא שגרתי ואידאלי עבור אופרה שעוסקת בעולם הרוחות – בית המידות ברח' לילינבלום שבתל אביב. הבמאית אינגה לבנט (Inga Levant), שהפקותיה עולות בעיקר בבתי האופרה הגדולים של גרמניה, תנצל את החלל המאתגר ליצירת הפקה מרתקת. האופרה תעלה שלוש פעמים בתאריכים 20,21,23.7. בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה יעלו האופרות: "נישואי פיגארו" מאת מוצרט (27, 29.7) בבימויו של אדווין קאהיל (Edwin Cahill), שזכה לאחרונה לתהילה וביקורות נלהבות בשל בימויו המהפכני לאופרה דון ג'ובאני בניו יורק; והאופרה "לה טרוויאטה" (23, 25.7) מאת ורדי בבימויו של סטיבן גולדשטיין (Steven Goldstein), יוצר רב גוני העוסק בבימוי, בביצוע אופרה כזמר טנור ובמשחק – בין היתר לקח חלק בהפקות של מחזות זמר מצליחים ורשם תפקידים בסרטים הוליוודייםבהם "הבלתי משוחדים", "העוקץ הספרדי" ו"שם המשחק". הוא מוכר גם בשל עבודתו הצמודה לדייויד מאמט.

במהלך תקופת הסדנה יוכל הקהל להגיע לכיתות אמן ולצפות בשיעורים הניתנים על ידי מורי הסדנה ובהם מנהלה האמנותי של הסדנה, ג'ון נוריס (John Norris), המדריך הקולי והפסנתרן קלוד וובסטר (Claude Webster) שמתמחה בשיטת ה-NLP, הזמר, שחקן ובמאי סטיבן גולדשטיין, אן רודיגר (Ann Rodiger) שמתמחה בטיפול בשיטת אלכסנדר לזמרים וזמרות האופרה, חן רייס הישראלית עם קריירה בין לאומית מצליחה והכוכבת הרוסייה ליובה קזרנובסקאיה (Ljuba Kazarnovskaya), מנחת תכנית האירוח הידועה בטלוויזיה ברוסיה. כיתות האמן מאפשרות לקהל הצצה אל מאחורי הקלעים והכרה לעומק של תהליך העבודה והלימוד של הזמרים.

הסדנה תציע לקהל הרחב מגוון קונצרטים בהם: כוח, אהבה וכאוס (14.7) - אריות וסצנות מוזיקליות מן הבארוק, דרך הבל-קנטו ועד הרומנטיקה הצרפתית של מאסנה; בעיקר מוצרט (20.7) - אריות וסצנות אהובות מאת מוצרט, כמו גם רגעי שיא אופראיים מאת מלחינים נוספים; בליסימו ווקאליסימו עם ליובה קזרנובסקאיה (24.7) - אריות וסצנות מן הרפרטואר המפואר של האופרה הרוסית, לצד רגעי שיא ידועים מרפרטואר האופרות האירופאיות; מברודווי באהבה (26.7) - רגעי השיא של מחזות הזמר המצליחים בעולם; וכמובן שני קונצרטים שהפכו למסורת בסדנה: התחרות (18.7) השנתית בה יעלו זמרי הסדנה לאודישן חי בפני חבר שופטים מקצועי וגם בפני הקהל וקונצרט הגאלה החגיגי שחותם את הסדנה (28.7),שמוקדש לזכרם של מרתה ודגוברט בוכהולץ ז"ל עם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בניצוחו של יובל צורן.

עוד תציע הסדנה מופע אינטראקטיבי לילדים איפה התזמורת? 6,9,18.7)) שיתקיים מספר פעמים במהלך הסדנה ויקרב את הקהל הצעיר (גילאי 4-8) אל העולם העשיר והמופלא של האופרה.

אירועי הסדנה יתקיימו בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ע"ש תד ולין אריסון, תל אביב

רח' לואי מרשל 25 (פינת רח' שטריקר)

קונצרט הגאלה מתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקאנטי - שד' שאול המלך 27

האופרה "בטבעת החנק" תתקיים בבית המידות - רח לילנבלום 23, פינת הרצל.

מחירי כרטיסים: כיתות אמן: 50 , 70 ₪, קונצרטים: 90,120 ₪, אופרות: 120 ₪, קונצרט גאלה: 200,160 ₪ מופע לילדים 50 ש״ח

הזמנת כרטיסים ב- eventim, טל' *9066

תכנית הסדנה 2016

איפה התזמורת? - מופע לילדים

6.7 בשעה 16:30; 9.7 בשעה 11:00; 18.5 בשעה 17:00

איזה צליל עושה יער? מה שומעים כשמקשיבים טוב לנהר? מסע דמיוני בעקבות תזמורת שנעלמה, הילדים מוזמנים לעזור בחיפוש ולקחת חלק בעולם העשיר והמופלא של האופרה. בואו איתנו ליצור עולם קסום של צלילים – ביחד!

במאי: ארי טפרברג; ניהול מוזיקלי: אפרת לוי

המופע לילדים בני 4-8 משך המופע כ- 45 דקות.

ג'ון נוריס – כיתת אמן

8.7 בשעה 12:30; 13.7 בשעה 19:30

ג'ון נוריס עושה שימוש בתרגילי דמיון ומשחק יצירתיים, כדי לסייע לזמרים לייצר אווירה או מצב רוח, עוד לפני שהם פוצחים בשיר. באמצעות פיתוח הדמיון והמודעות, משתחררים הזמרים מול הקהל ומגלים את העוצמה הפנימית של תוכן האופרה ושל הדמויות. ג'ון נוריס מוביל את הזמרים ואת הקהל במסע הרפתקני לגילוי חופש ההבעה בקול ובתנועה.

קלוד וובסטר - כיתת אמן

10.7 בשעה 19:30

קלוד וובסטר ילווה את המשתתפים דרך הצעדים הרבים והמורכבים של הכנה מוזיקלית, שעל הזמר לעבור לפני השירה על הבמה. וובסטר משלב את ניסיונו המוזיקלי כפסנתרן וכמדריך קולי בעקרונות ה- Neuro Linguistic Programming (NLP), המעניקים לזמרים כלים נוספים לפיתוח אמנות השירה בפני קהל.

סטיבן גולדשטיין - כיתת אמן

11.7 בשעה 19:30

זמר הטנור הניו יורקי סטיבן גולדשטיין הוא בעל קריירה ענפה כזמר, שחקן ובמאי על במות האופרה, כמו גם בתיאטרון ובקולנו .גולדשטיין יתמקד בתוכן, בשפה, במשחק ובהגשה האמנותית, תוך שילוב דוגמאות מרפרטואר האופרה וממחזות הזמר בברודווי. כיתת האמןשלו תעניק לזמרים מידע חיוני והשראה שישמשו אותם בהופעותיהם העתידיות על הבמה.

אן רודיגר - כיתת אמן

12.7 בשעה 19:30

כיתת האמן של אן רודיגר מיועדת בראש ובראשונה לזמרים מקצועיים, מדריכים קוליים ומאמנים מוזיקליים ומתמקדת בתפיסת השירה כפעילות כוללת של הגוף. באמצעות עקרונות שיטת אלכסנדר, מסייעת רודיגר לזמרים להתבונן בהרגלי ההופעה שלהם, לפתח אתשליטתם ברזי המנגנון הקולי, לבנות קשר מיוחד עם הקהל ולהעצים את נוכחותם הבימתית.

כוח, אהבה וכאוס – קונצרט

14.7 בשעה 20:00

אריות וסצנות מוזיקליות מן הבארוק, דרך הבל-קנטו ועד הרומנטיקה הצרפתית של מסנה.

ניהול מוזיקלי: מרקוס צוגהר

חן רייס – כיתת אמן

15.7 בשעה 13:00

זמרת הסופרן הישראלית חן רייס הופיעה בתפקידים ראשיים בבתי אופרה ידועים בכל רחבי העולם, ביניהם וינה, תיאטרון שאנז אליזה- פריז, לה סקאלה- מילנו, סמפר אופר דרזדן, דויטשה אופרה ברלין, המבורג, אמסטרדם וכמובן האופרה הישראלית והתזמורת הפילהרמונית הישראלית. בכיתת האמן תחלוק רייס עם המשתתפים מניסיונה העשיר כאחת זמרות האופרה הישראליות המצליחות בעולם.

ליובה קזרנובסקאיה – כיתת אמן

17.7 בשעה 19:30

זמרת הסופרן ילידת רוסיה ליובה קזרנובסקאיה גילמה במהלך הקריירה שלה אינספור תפקידים ראשיים בבתי אופרה

בכל רחבי העולם, והוגדרה כ"אחד המוזיקאים הבולטים במאה ה-20" על ידי המרכז הביוגרפי הבין -לאומי של

אוניברסיטת קיימברידג'. מאז ביקורה האחרון בסדנת האופרה של תל אביב ב-2013, הקימה קזרנובסקאיה את האקדמיה לאופרה CAMERATA OPERUGINA בפרוג'ה שבאיטליה, ומלמדת במסגרתה זמרים צעירים רבים.

התחרות – קונצרט

18.7 בשעה 20:30

אחרי תכנית של לימודים אינטנסיביים ואימון ייחודי להופעה על במה ובעזרת הכלים שרכשו, יעלו זמרי הסדנה לאודישן חי בפני הקהל. הצטרפו לקונצרט - משתתפי הסדנה מתחרים בפני חבר שופטים מקצועי, וגם הקהל הרחב מוזמן לבחור ולהריע.

בעיקר מוצרט – קונצרט

20.7 בשעה 20:00

אריות, סצנות ומטעמים מענגים נוספים של וולפגנג אמדיאוס מוצרט, כמו גם רגעי שיא אופראיים מאת מלחינים נוספים. ניהול מוזיקלי: מרקוס צוגהר ונעמי שמידט

בטבעת החנק – אופרה

20,21,23.7 בשעה 20:30

אחד מסיפורי רוחות הרפאים המהפנטים והמסעירים, שסופו נותר לוטה בערפל. יש בסיפור רוחות רפאים, אבל מי הן? האם הן אמתיות או פרי דמיונה של אישה אחת? מי הורס את מי? אלה הנתפסים כ"רעים" או זו שמאמינה כי היא "טובה" וביכולתה להגן על אחרים ולהצילם?

סיפורו המפורסם של הנרי ג'יימס בליווי המוזיקה היפהפייה של בנג'מין בריטן יועלה בבית המידות ברחוב לילינבלום, מבנה חשוף מתחילת המאה ה-20. הפקה ייחודית המתפרשת על פני החלל כולו, כשהקהל יושב סביב השחקנים. מנצח: ג'יימיסון ליוסי, במאית: אינגה לבנט

לה טרוויאטה – אופרה

23.7 בשעה 20:30; 25.7 בשעה 20:00

האם האהבה באמת מביאה גאולה? האם בכוחה להציל אתכם? לשחרר אתכם לחופשי? יצירת המופת של ורדי על כוחה של האהבה, ועל אישה אחת שזכתה בו.

מנצח: תומס קדנבאך, במאי: סטיבן גולדשטיין

בליסימו ווקאליסימו עם ליובה קזרנובסקאיה – קונצרט

24.7 בשעה 20:00

לאחר שבוע של כיתות אמן ושיעורים עם ליובה קזרנובסקאיה, הזמרים יציגו אריות וסצנות מן הרפרטואר המפואר של האופרה הרוסית, לצד רגעי שיא ידועים מרפרטואר האופרות האירופאיות.

מברודווי באהבה – קונצרט

26.7 בשעה 20:00

השירים הידועים של ברודווי בקונצרט מיוחד המציג את המלחינים הגדולים של מחזות הזמר, ביניהם סטיבן זונדהיים, רוג'רס והמרשטיין, אנדרו לויד וובר, ג'ון קנדר ופרד אב. בואו ליהנות מרגעי השיא של מחזות הזמר המצליחים בעולם.

ניהול מוזיקלי: ג'ף כהן

נישואי פיגרו – אופרה

27.7 בשעה 20:00; 29.7 בשעה 13:00

גרסה רעננה ואינטימית לאחת האופרות הקומיות המצליחות בעולם מאת מוצרט. בואו לגלות מחדש את דמויותיהם האהובות של המשרתים פיגרו וסוזנה, השורדים תקלות, קשיים ומהמורות ביום חתונתם. ההפקה שואבת השראה מהקומדיות האיטלקיות של המאה ה-18, עם כמה מהסצנות המשעשעות והאריות המרהיבות ביותר בהיסטוריה של האופרה. מנצח: ראיין מקאדמס, במאי: אדווין קאהיל

קונצרט גאלה

28.7 בשעה 21:00

הקונצרט מתקיים הודות לנדיבותם של מרתה ודגוברט בוכהולץ ז"ל ומוקדשת לזכרם.

קונצרט סיום חגיגי של משתתפי התוכנית בערב של אריות, דואטים ואנסמבלים ממיטב הרפרטואר האופראי, עם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בניצוחו של יובל צורן