אלצהיימר היא מחלה המיוחסת בעיקר לקשישים, אך בשנים האחרונות הסתבר שהמחלה תוקפת יותר ויותר אנשים בגילאים צעירים, בני חמישים ושישים. כשבאמצע החיים וללא הכנה מוקדמת, אדם מגלה כי מחלת האלצהיימר מכרסמת לאיטה במוחו, וכי קרב היום בו הוא לא יזכור פעולות יומיות כמו את הדרך לביתו, ישכח את פניהם של אהוביו ולבסוף יאבד את היכולת לתקשר ולשלוט בגופו, הוא שרוי במשבר גדול

כלים

ההתמודדות והצרכים של חולי אלצהיימר צעירים שונה מהאוכלוסייה המבוגרת יותר. לרוב מדובר באנשים מתפקדים, אשר מנהלים משק בית ומשפחה ולעיתים אף מטפלים בילדים קטנים או בהורים קשישים. ההבנה שקרב היום בו יעברו אל הצד המטופל והנתמך, היא קשה מנשוא. מתוך הבנת הצרכים המיוחדים של החולים הצעירים, הקימה מלב"ב את פעימה- מרכז יום לחולי אלצהיימר ודמנציה צעירים.

פעימה היא יוזמה ראשונה מסוגה בישראל, ולפי הידוע לנו, גם בעולם אין פתרונות כאלה. אמנם למחלת האלצהיימר עדיין לא נמצאה תרופה, אך ישנן דרכים שונות לעכב את המחלה ולשפר את איכות החיים. המרכז מציע תמיכה נפשית וטיפולים בתרפיות חדשניות עבור באי המרכז ומספק גם תמיכה בבני משפחותיהם.

חוסר המודעות למחלת האלצהיימר, מקשה על האבחון ומונע מהלוקה בה, את הטיפול הדרוש לו להאטת קצב התפתחות המחלה, שיפור אורח החיים וקבלת שירותי תמיכה. כמו כן, ובשל חוסר המודעות, האבחנה מלווה לעיתים קרובות בבושה מצד הלוקים בה ובני משפחותיהם. המחלה חשוכת המרפא מסמלת עבור רבים את תחילת הסוף: את איבוד הזהות העצמית והעצמאות, את היכולת התפקודית המנטלית והפיסית. הרתיעה מכך מונעת מאנשים להכיר לעומק את המחלה, את הדרכים שבהן ניתן למנוע או לעכב אותה, ואת הסימנים לגילוי מוקדם.

אמנם למחלת האלצהיימר עדיין לא נמצאה תרופה, אך ישנן דרכים שונות לעכב אותה ולשפר את איכות החיים, ואין ספק שתמיכה נפשית היא אחת מהן. מלב"ב הקימה את מרכז היום לחולי אלצהיימר ודמנציה צעירים, מתוך הצורך הזה. מעבר לתמיכה הנפשית הרחבה שהמרכז מציע, ניתנים בו גם טיפולים חדשניים כמו טיפול במוזיקה וחדר חושים ופעילויות גופניות וקוגניטיביות. התרומה של המרכז היא גם לבני משפחותיהם של החולים- המרכז משחרר את בני המשפחה ממחויבות הטיפול הצמוד שנכפתה עליהם. בנוסף, עמותת מלב"ב הקימה מסגרות לתמיכה נפשית גם עבורם, שכן אלצהיימר היא מחלה משפחתית הפוגעת גם בבני המשפחה.

עמותת מלב"ב, היא העמותה המובילה בארץ לטיפול, תמיכה ומחקר בכל הקשור להתמודדות עם מחלת האלצהיימר בקהילה. מתנדבי ופעילי העמותה מלווים את אלפי הקשישים ומשפחותיהם מדי יום, לאורך השנה כולה. מלב"ב היא חלוצה בטיפול בחולי אלצהיימר ודמנציה לסוגיה והיא ארגון בעל שם בקהילה הרפואית בארץ ובעולם בתחום הטיפול בדמנציה לסוגיה ואלצהיימר. באמצעות שירותים ודרכי טיפול ייחודיים ומתקדמים, היא מספקת מענה הוליסטי מקיף בכל שלב משלבי המחלה, החל מהרגע בו היא מאובחנת ועד לשלבים הסופיים שלה ואף לאחר מכן.