מוזיאון מטייל: לקראת השקת התערוכה "בין דוד לגוליית – חידת קיאפה" מוזיאון ארצות המקרא מזמין אתכם לסדרת סיורים בשפלת יהודה

כלים
צילום: יח"צ מוזאון ארצות המקרא
צילום: יח"צ מוזאון ארצות המקרא

סדרת הסיורים המצליחה של מוזיאון ארצות המקרא יוצאת שוב לדרך, זו השנה השמינית. המוזיאון מעניק לקהל הרחב הזדמנות לסייר באתרים הארכיאולוגיים המעניינים, היפים והמרתקים ברחבי הארץ. בסיורים אלו המקרא מתעורר לחיים דרך גילויים ארכיאולוגיים מרתקים שרואים אור לראשונה אחרי מאות ואלפי שנים בבטן האדמה.

כל סיור מתואם עם עונת החפירות בכל אתר המזמין את המבקרים לחוות את רגע גילוי הממצא ממקור ראשון בהדרכת חוקרים ארכיאולוגים ומנהלי אתרי החפירות. את ההדרכה יוביל יהודה קפלן, אוצר במוזיאון ארצות המקרא ומורה דרך מוסמך, אשר יעניק הצצה והסבר אל 'מאחורי הקלעים' של עולם הארכיאולוגיה.

לכבוד פתיחת התערוכה החדשה "בין דוד לגוליית – חידת קיאפה" מוזיאון מטייל חוזר עם סדרה חדשה של סיורים אל אתרי מפתח באזור שפלת יהודה.

במהלך הסיורים, יקבלו המשתתפים הזדמנות חד פעמית לחוות ולגלות בעצמם את הסודות של שפלת יהודה, אזור אסטרטגי ביותר לאורך ההיסטוריה ובמיוחד בתקופת המקרא. בסיורים אלו יזכו המשתתפים לפגוש ארכיאולוגים בעלי שם באתרים בהם הם חופרים, בזמן עונת החפירה, ולחוות דרכם את חוויית החפירה ואת הגילוי המסעיר של הממצאים ופענוחם.

הסיורים ילוו על ידי יהודה קפלן, אוצר במוזיאון ומורה דרך מוסמך. בנוסף, כל המטיילים יזכו להצצה ראשונית בתערוכה החדשה, "בין דוד לגוליית – חידת קיאפה".

יש להירשם מראש, מספר המקומות מוגבל-

מחיר סיור בודד: 170 ₪ ; למנוי: 150 ₪. לרוכשים 3 סיורים ומעלה – 155 ₪ לכל סיור; למנוי: 135 ₪ לכל סיור

הסיור הקרוב ייקח את המטיילים אל תל לכיש:

26.6.16 יום ראשון, " אל משואות לכיש" בהדרכת פרופ' יוסי גרפינקל מנהל החפירה מטעם האוניברסיטה העברית.

הסיור ייפתח בגלריות המוזאון שיתמקד בתקופת הבית הראשון ותקופות השלטון של האימפריה האשורית והבבלית עד לחורבן הבית הראשון. מהמוזאון נצא אל תל לכיש, אשר הייתה העיר השנייה בחשיבותה בממלכת יהודה, בירת מחוז השפלה. ניכנס בשער העיר אל ארמון המושל, נראה כיצד נראתה ערב חורבנה, ונגיע לשטחי החפירה החדשה, שם נשמע מפי מנהל החפירה, פרופ' יוסי גרפינקל, על הממצאים החדשים תוך כדי חפירתם בזמן אמת.

שעות: נפגשים במוזאון בשעה 14:00, חזרה בשעות הערב.

13.7.16 יום רביעי, סיור למיטבי לכת בתל תצפית בהדרכת פרופ' אהרן מאיר מנהל החפירה.

הסיור ייפתח בתל-צפית, שהייתה גת הפלשתים המקראית הגדולה והחשובה בין חמש ערי הפלשתים. בסיור יחוו המשתתפים את משמעות מיקומה של גת וחשיבותה במארג הגאו-פוליטי, את שער העיר שנחשף לאחרונה ונחשב לאחד השערים הגדולים שנמצאו בארץ ישראל ואת חומת העיר. במהלך הסיור נעקוב אחר ההשערות לגבי מערכת המצור, הקדומה ביותר בארץ ונראה את העדויות לחורבן הגדול שחוותה העיר במאה התשיעית לפני הספירה.

שעות: נפגשים במוזאון בשעה 8:00, חזרה בשעות אחר הצהריים.

1.8.16 יום שני, תל עזקה וחורבת קיאפה בהדרכת פרופ' עודד ליפשיץ, מנהל החפירות באתר

המטיילים יבקרו תחילה בתל עזקה (תל זכריה), תל מקראי השוכן בגבול בין השפלה הגבוהה ממזרח והנמוכה ממערב. התל, אשר היה מיושב בתקופת הברונזה והברזל, ממוקם על צומת דרכים ראשית ואסטרטגית. מנהל החפירה, פרופ' עודד ליפשיץ, יציג את ממצאי החפירות שהתגלו בשנים האחרונות, הכוללים ביצורים, מבני מגורים, טביעות ידיות 'למלך' וממצאים נוספים.

משם, נפנה אל הגבעה הקטנה הצופה על עמק האלה, אל חורבת קיאפה, עיר קטנה, מוקפת חומה ולה שני שערים.

העיר שנוסדה לפני כ-3,000 שנה, בגבול בין יהודה לפלשת, התקיימה במשך כמה עשרות שנים וננטשה באופן מסתורי. בסיור נתחקה אחר ביצורי העיר, שני שעריה המרשימים ורובעי המגורים, נלמד על הממצאים הייחודיים שהתגלו בה: הכתובות, דגמי המקדשים ועוד, ונחשף לפרשנויות השונות שהוצעו אודותיו וננסה לענות על החידה- מי היו יושביה?

שעות: נפגשים במוזאון בשעה 8:00, חזרה בשעות הצהריים.

28.8.16 יום ראשון, סיור ערב באתר ו"מוזיקאיפה" – יצירה מקורית לשלושה כלים שנכתבה בהשראת האתר והתערוכה החדשה, בהדרכת יהודה קפלן אוצר במוזיאון ומורה דרך מוסמך

במקום בו לפי התנ"ך התרחש הקרב המפורסם בין דוד לגלית, עמק האלה, ייפתח הסיור הרביעי.

העיר שנוסדה לפני כ-3,000 שנה, בגבול בין יהודה לפלשת, התקיימה במשך כמה עשרות שנים וננטשה באופן מסתורי. בין השרידים העתיקים מסתתרות תעלומות ושאלות המסעירות את הדמיון. מי היו תושבי העיר, כנענים, פלשתים או אולי נתיניו של דוד המלך, בימיה הראשונים של ממלכתו? בסיור ניכנס בשער העיר המרשים, נתחקה אחרי ביצורי העיר, נשוטט בין רובעי המגורים המרמזים על אורחות חייהם של תושבי העיר ומנהגיהם, ונשמע על ממצאיו המרתקים.

עם תום הסיור נשמע קטעי מוזיקה מיצירה מקורית "מוזיקאיפה", מאת הצ'לנית ראלי מרגלית ואמן כלי ההקשה אייב דורון. היצירה נכתבה בהשראת האתר והתערוכה החדשה ועוסק בחוויית החיים בעיר מקראית בעמק האלה, חוויית הטבע האופף והשפעתו, חיי העיר הקטנה, מלאכות וחומרי היום יום, קולות הלילה ועוד.

שעות: נפגשים במוזאון בשעה 14:30, חזרה בשעות הערב.

22.9.16, יום חמישי, חורבת מדרס בהדרכת ד"ר אורית פלג-ברקת, מנהלת החפירות באתר

הסיור האחרון ייפתח בחורבת מדרס, המשחזר את ההיסטוריה של היישוב הכפרי ביהודה במהלך התקופה ההלניסטית והרומית. היישוב העתיק הגדול והעשיר ביותר מכל אתר כפרי אחר בשפלת יהודה בעת הזו. כמו כן, על פי רוב, האתר אף נוסד מחדש בידי המלך הורדוס. בסיור נזכה להתרשם מהתגליות של עונת החפירות הראשונה וכן מצפונות האתר שנחשפו בחפירות ובסקרי עבר.

את היום נמשיך בחורבת עתרי הסמוכה , יישוב מימי בית שני, ששרד את המרד הגדול וניטש במרד בר כוכבא. נסייר בין מבנה ציבור ומבני מגורים, במערות חצובות, במחסנים תת-קרקעיים, במערכות מסתור ועוד.

שעות: נפגשים במוזאון בשעה 8:00, חזרה בשעות הצהריים.

קיומו של כל סיור מותנה במספר הנרשמים. הסיורים אינם כוללים ארוחות. תהיה אפשרות להתרעננות בדרך.

להרשמה: 02-5611066, דנה; education@blmj.org