תוכנת וואטסאס ומשלוח אס.אם. אס הפכו לחלק ממאבקי גירושין - מה המשקל שבית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני נותנים להם?

עו"ד טל איטקין
עו"ד טל איטקין

זו היתה רק שאלה של זמן, מתי יהפכו הפונקציות של המכשירים הניידים חלק ממאבקי הגירושין בבתי המשפט האזרחיים ובבתי הדין הרבניים ואכן התוכנות כמו "וואטסאפ" ומשלוח מסרונים (אס.אם. אס.) , כבר "כיכבו" בשני פסקי דין עקרוניים .

במקרה אחד, גילה בעל בטלפון של אשתו הטריה, יום למחרת החתונה, מסרון עם לבבות וטען שבגדה בו והם התגרשו. האשה, באמצעות עו"ד טל איטקין, מומחית לדיני משפחה, לא הסתפקה בגט וביקשה בבית הדין הרבני לקבל את דמי הכתובה ופיצויים בטענה שבעלה התגרש ללא סיבה מוצדקת.

הבעל, הציג את המסרונים שאשתו קיבלה מחבר לעבודה בהם נכתב "חיבוקים ונשיקות" בתוספת לבבות כהוכחה לבגידתה האשה טענה שזו היתה ברכה של החבר שלא הגיע לחתונה. "מסרון עם לבבות אינו חריג" כך שולח כך לכולם" אמרה האשה.

"לצערנו, בעידן דורנו, אף מסרונים בהם נאמר אני אוהב אותך או משלוח לבבות, אינם מורים על חשש לבגידה, ובייחוד כשהם נשלחים על ידי מכר יום לאחר החתונה, כך שאף העיתוי לא נראה חריג" כתבו הדיינים, שפסקו כי הבעל ישלם לגרושתו את דמי הכתובה 18,000 שקל וכן ישלם עוד 18,000 שקל כפיצוי על כי "פירק את הנישואין ללא עילה הנראית לעין".

מקרה אחר עסק בית המשפט בשאלה האם הקלטות "וואטסאפ" יכולות לשמש כראיה. במסגרת מאבקי גירושין על עתידה של הבת שאמא "חטפה אותה לישראל", בית משפט לענייני משפחה, קיבל את טענות האם שגובו בהקלטות "ווטסאפ" ומסרים, לפיהן האב השלים עם אי החזרת בתו.

אולם האב, באמצעות עו"ד טל איטקין, עירער לבית המשפט המחוזי בחיפה בטענה שלא ניתן להציג לבית משפט כראיות "התכתבות בין הצדדים שנעשתה במסגרת משא ומתן בין הצדדים שנעשה בהוראת בית המשפט" ולא ניתנה לאב ולעורכת דינו האפשרות לחקור את האם על ההודעות הללו.

שופטי המחוזי קיבלו את הערעור וקבעו כי בית המשפט לענייני משפחה, ידון מחדש בסוגיית ה"וואטסאפ" והמסרים ויכריע בהם לאחר שמיעת שני הצדדים.