חה"כ מיכל רוזין (מרצ) כינסה היום (15.06) את השדולה לפלורליזם ולשוויון אזרחי שבראשותה לדיון חירום על החרפת המאבק של הממסד הדתי נגד היהדות הפלורליסטית. ח"כ רוזין פתחה את הדיון ואמרה: "נציגי הממסד הדתי מפחדים. מתחת לאפם זרמי היהדות הפלורליסטית פורצים את החומות ואנחנו התכנסו היום על מנת לגבש חזית אחידה, פלורליסטית ומכילה". פרופ' יעקב מלכין: "יש פלורליזם ביהדות. חוסר אחידות הוא ערובה לאחדות". ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני אוהב כל יהודי באשר הוא, ועדיין אני חושב שמדינת ישראל לא יכולה לתת מעמד ולגיטימציה לזרמים האחרים ביהדות".

כלים
ח"כ מיכל רוזין, יו"ר השדולה לפלורליזם ולשוויון אזרחי
ח"כ מיכל רוזין, יו"ר השדולה לפלורליזם ולשוויון אזרחי

בדיון נכחו ארגוני היהדות המתחדשת, פרופ' יעקב מלכין, המכון הבינלאומי ליהדות חילונית-הומניסטית, פרופ' מנחם בן-ששון, נשיא האוניברסיטה העברית, וח"כים מסיעות הבית: תמר זנדברג, בצלאל סמוטריץ, יהודה גליק, יעל כהן פארן, נחמן שי, רוויטל סוויד, סתיו שפיר ואלעזר שטרן.

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר השדולה לפלורליזם ולשוויון אזרחי, ברכה את המשתתפים והמשתתפות ואמרה: "'אין בית מדרש ללא חידוש'. בשנים האחרונות אנו רואים ורואות פריחה ושגשוג של היהדות הפלורליסטית בישראל. עוד ועוד קהילות ויוזמות קמות ומקיימות אורח חיים יהודי לפי תפיסת עולמן. יהדות חילונית חילונית, רפורמית, קונסרבטיבית ואורתודוכסית ללא התערבות הרבנות הראשית. יותר ויותר אזרחיות ואזרחיות לוקחים את היהדות לידיים, לוקחים בעלות על היהדות שלהם. כי היהדות היא של כולנו, לא של הרבנות הראשית ולא של הזרם האורתודוכסי. . לכן, נציגי הממסד הדתי מפחדים. מתחת לאפם זרמי היהדות הפלורליסטית פורצים את החומות ואנחנו התכנסו היום על מנת לגבש חזית אחידה, פלורליסטית ומכילה "

פרופ' יעקב מלכין, מנהל אקדמי של המכון הבינלאומי ליהדות הומניסטית: "אין דבר כזה יהדות פלורליסטית, יש פלורליזם ביהדות. חוסר אחידות הוא ערובה לאחדות. חשוב ללמד את הפלורליזם הזה, וזה לא קורה כי בזרמים הדתיים לא מכירים בזרמים דתיים אחרים."

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית: "יש ויכוח בין שני מחנות על דמותה של מדינת ישראל. כל מי שעוסק בצדק חברתי או בסכסוך הישראלי פלסטיני צריך להבין שיש פה בסיס ערכי משותף וצריך לשאוף לסולידריות ואיחוד מאבקים" קריב הוסיף: "בבית הזה התפתחה אדישות או סובלנות מטרידה כלפי אלימות פוליטית, גסות רוח, שמוצגת חדשות לבקרים על ידי חברי הכנסת החרדים, שזוכים באופן מפתיע להנחה שלא ניתנת לאף נבחר ציבור"

ח"כ נחמן שי, המחנה הציוני: "המאבק הגדול עוד לפנינו ואני לא רואה את החיילים החדשים, וזה האתגר שלכם ושלנו, איך לגרום לקהלים חדשים להבין שאנחנו נלחמים על דמותה של מדינת ישראל."

פרופ' מנחם בן ששון, נשיא האוניברסיטה העברית: "הזירה האמתית היא לא הכנסת, אלא השכונות, ההתיישבות, מסלולי חינוך בתכניות קדם צבאיות ואפילו בצבא עצמו. חשוב לזכור שבית היוצר לכל מי שיושב כאן הוא האוניברסיטה, ואם לא נצליח לבנות חברת מופת פלורליסטית באוניברסיטה לא נראה אותה פה."

ח"כ יעל כהן פארן, המחנה הציוני: "הזרמים האורתודוקסים התעוררו והבינו שיש הרבה פעילות ולגיטימציה יחסית לפלורליזם ולכן הם יצאו לקרב"

הרב יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית: "הממסד האורתודוכסי מקבל תקציב לשירותי דת וחינוך על סך 3.7 מיליארד שקלים בשנה, בערך כפליים ממשרד החוץ. אנחנו מאפשרים ליהדות האורתודוקסית לספר את הסיפור, אך אין מי שמספר שיש יותר מדרך יהודית אחת. זה מציב בפנינו קושי ליצור פוליטיזציה של השיח"

לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל: "רב הכותל מפר את החוק שמאפשר לפי פסיקת בית משפט לנשות הכותל לקרוא בתורה. יש לנשות הכותל תמיכה בציבור הישראלי, אנחנו מניעות את השינויים הללו בכותל שאנחנו מאמינות שיהיו בסיס לשינויים נוספים."

ח"כ רויטל סוויד, המחנה הציוני: "אנחנו נמצאים בימים מורכבים. יש תנועה קדימה ומצד שני הרבה צעדים אחורה, ובעיקר חומה מאוד גבוהה שאנחנו לא מצליחים לעבור"

הרב אהוד בנדל, סגן יו"ר כנסת הרבנים בישראל: " מתווה הפשרה של קשת רובינסון, שזכה לשדרוג משמעותי בשלוש השנים האחרונות, הוא לצנינים בעיני הממסד הרבני-אורתודוכסי"

אמונה קליין בר-נוי: " כשהגעתי למקווה גיליתי שהעובדה הברורה, שאני ורק אני מחליטה על מה יקרה עם הגוף שלי, נמצאת במשא ומתן כל חודש מחדש, שהסמכות שלי להציב גבולות שחשובים לי מופקעת וההחלטות הן של המועצה הדתית"

ח"כ תמר זנדברג, מרצ: "ההליכה המקבילה הזו – מצד אחד אתגור המערכת בהצעות חוק ובג"צים, ומצד שני הצגת אלטרנטיבה – תנצח, והכבדת היד שאנו עדים ועדות לה לאחרונה היא העדות לכך."

מיקי גיצין, ישראל חופשית: " בסופו של דבר הדרך לנצח את המערכת הפוליטית, וזה מאבק של חברה אזרחית במערכת פוליטית, היא יצירה של אלטרנטיבות אזרחיות ששמות פס על המערכת הפוליטית"

ח"כ יהודה גליק, הליכוד: " אני מחזק את מי שישוב פה, והזדעזעתי השבוע שראיתי אנשים קמים ויוצאים בשם אלוהי ישראל כי מישהו שלא מקובל עליהם מדבר. כשיהודי רפורמי או קונסרבטיבי מדבר הם יוצאים ואני לא מבין איך אפשר לעבור על זה לסדר היום"

ח"כ סתיו שפיר, המחנה הציוני: "אני חושבת שאם יש מטרה כללית היא לדבר על העובדה שאם לא יהיה שינוי משמעותי של פתיחת האופן בו השיח היהודי נשלט תהיה סגירה של היהדות"

ח"כ אלעזר שטרן, יש עתיד: " הזכות לקבל שירותים עבור דעה אחרת, ולא רק לתת מקום לדעה אחרת, הוא האתגר האמיתי שלנו"

יוסי נינווה, האוניברסיטה הפתוחה: " ללא חקיקה פוליטית הכל לא שווה כלום – אנחנו בוכים אחד על כתפו של השני, ורואים שהרוב מתגונן נגד מיעוט, אבסודרי ככל שיהיה. כל עוד לא תהיה חקיקה במדינה הזו, וביתר שאת חוקה שתגדיר את חופש הפרט, המאבק שלנו לא יצלח"

אנדריאה ארבל, הסוכנות היהודית: "זה אירוני לגמרי שכל חברי יהדות צפון אמריקה תרמו כל כך הרבה למדינת ישראל והיו שותפים לבנייתה, והיא אומרת להם שהם סוג ב' בגלל שהם רפורמים או קונסרבטיביים"

איילה שני, תמורה – יהדות ישראלית: " אני רוצה לשאת מפה קריאה לכל אחי ואחיותיי החילונים והחילוניות – אנחנו אנשים מאמינים, בכל ליבנו, בריבונותו של האדם לעצב את סגנון חייו, מאמינים בזכות לדעת, לחקור, לשאול, לבקר, לא לקבל כלום כמובן מאליו. אנחנו מאמינים בחירות, כבוד האדם ושוויון"

בצלאל סמוטריץ': "אני מאמין בתורה משמים ובאמיתות מוחלטות ואני לא פלורליסט ביהדות ולא אתן לגיטימציה. אני לא אזמין אותך הרב גלעד קריב ללימוד כי אני לא נותן לך לגיטימציה כחלק מהיהדות"