במסגרת עבודות שמבצע איגוד ערים חיפה – ביוב למען שיפור איכות הסביבה, בוצעו עבודות לשיקום צינור מאסף ביוב ראשי, המוביל שפכים גולמיים אל תחנת השאיבה הבורגית הראשית במכון הטיהור. לדברי מנכ"ל איגוד ערים אזור חיפה – ביוב אינג' עמי בן חיים, "הצינור קולט ומוביל את כל השפכים מ- 11 רשויות מקומיות ומשרת אוכלוסייה של כ- 700 אלף תושבים בספיקה יומית של כ- 100 אלף מ"ק שפכים ביממה

כלים
שיפוץ מאסף שפכים ראשי . צילום- חברת S&R
שיפוץ מאסף שפכים ראשי . צילום- חברת S&R

"עבודת שיקום הצינור בוצעה בתנאי עבודה קשים, מכיוון שמדובר בחלל סגור וחשוך, הנמצא בעומק של 8 מטר מתחת פני הקרקע, כאשר הקבלן נדרש לעמוד בכל כללי הבטיחות הנוקשים והמחמירים הנדרשים לעבודה זו שכללו ציוד בטיחות מיוחד, ציוד מיגון לעובדים וציוד אוורור ותאורה מיוחדים ורבי עוצמה", אמר מנכ"ל איגוד ערים אזור חיפה - ביוב אינג' עמי בן חיים, עם סיום העבודות לשיקום צינור מאסף ביוב ראשי, המוביל שפכים גולמיים אל תחנת השאיבה הבורגית במכון הטיהור.

אינג' עמי בן חיים, הדגיש עוד בדבריו כי, "העבודה היתה מורכבת הן הנדסית והן בטיחותית ובוצעה בהשגחה רצופה וצמודה של עובדי האיגוד בליווי חיצוני של מפקח ומהנדס בטיחות שדאגו לביצוע מושלם של העבודה, תוך הקפדה על איכות העבודה ושמירה על בטיחות וחיי העובדים. כמו כן, הותקנו אמצעי חילוץ מיוחדים המאפשרים במצב חירום הוצאה מהירה של העובדים מתוך הצינור.

חשוב לציין כי, הנהלת האיגוד בחרה בחומרי הבנייה והאיטום המתקדמים ביותר ובטכנולוגיות היישום החדשניות ביותר, כדי שצינור מאסף ביוב הראשי יופעל בבטחה, למשך עוד עשרות שנים ויאפשר הפעלה תקינה של מכון טיהור לשפכים.

יצוין כי, בשנת 1998 הופעל לראשונה צינור מאסף ביוב ראשי המוביל שפכים גולמיים אל תחנת השאיבה הבורגית. הצינור עשוי חוליות בטון באורך של 2.5 מטר כ"א, באורך כולל של 240 מטר ובקוטר 2 מטר. הצינור הותקן בעומק של כ- 8 מטר מתחת לפני הקרקע.

לדברי מנכ"ל איגוד ערים אזור חיפה - ביוב אינג' עמי בן חיים, הנהלת האיגוד מבצעת באופן תדיר סקרים הבודקים מצב התשתיות התת קרקעיות במתחם האיגוד, כאשר בשנת 2013 בוצע סקר לבדיקת תקינות צינור מאסף ביוב ראשי באמצעות רובוט הנע באופן עצמאי, לאורך עשרות מטרים בתוך הצינור. על הרובוט הותקנה מצלמה המסוגלת לבצע צילום ב- 360 מעלות ולתעד את מצב הצינור בכל היקפו ולכל אורכו.

בעקבות ניתוח המידע שנאסף, בסקר, התברר כי יש צורך בשיקום החלק העליון של הצינור וכי יש קטעים נרחבים של שקעים בבטון שנפגע מהגזים הפוגעים בבטון כתוצאה מהתנאים האנארוביים השוררים בצינור. הגז שנוצר הינו ברובו דו מימן גופרתי, שגרם בנוסף לקורוזיה במוטות הברזל שנאכלו לחלוטין במרוצת השנים. בנוסף התגלה שהאטמים המחברים בין חוליות הצינור יצאו ממקומם.

הנהלת איגוד ערים אזור חיפה – ביוב, בחנה מספר חלופות הנדסיות שונות לשיקום הצינור והחלופה שנבחרה לשיקום כללה מספר שלבים:

- ניקוי הצינור בלחץ מים גבוה של 1500 באר, כדי להסיר שכבות לכלוך, כגון: שומנים, מימן גופרתי, כדי לאפשר אדהזיה טובה של הבטון הקיים עם הבטון החדש.

- התקנת מוטות ברזל חדשים מעורגלים לפי רדיוס הצינור וחיבורם לדופן הצינור.

- התזה יבשה של בטון משקם מיוחד על הבטון הקיים והחזרת עובי דופן הצינור למידה המקורית.

- התקנת אטמים חדשים בין חוליות הצינור ואיטום הצינור מפני חדירת מי תהום.

- שיקום וחידוש ריצפת מתעלים בשוחות הבקרה הממוקמות לאורך הצינור.

.

העבודה הסתיימה בהצלחה רבה והצינור שב לפעול באופן רציף.