אמנסטי אינטרנשיונל ישראל על הארכת מאסרו ללא משפט של מוחמד אבו סחא: זה לא "מעצר מנהלי", זה קרקס. תנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל ישראל גינתה את הארכת מאסרו ללא משפט בחצי שנה נוספת של אמן הקרקס הפלסטיני מוחמד אבו סחא, שנעצר בדצמבר 2015. בהודעת התנועה נכתב "החלטת מערכת המשפט הצבאית הישראלית בעניינו מוכיחה את טענתנו בדבר השימוש המופרז השיטתי של ישראל, בניגוד לחוק הבינלאומי, במאסרים ללא משפט ככלי פוליטי לדיכוי האוכלוסיה הפלסטינית. השימוש במושג "מעצר מנהלי" במקרים אלה הוא שגוי, מבזה את החוק הבינלאומי, מסווה הפרה בוטה של זכויות האדם והופכת אותן לקרקס"

כלים

אמן הקרקס הפלסטיני מוחמד אבו סחא בן ה-24 נעצר בדצמבר האחרון באזור שכם על ידי הצבא הישראלי בטענה שהוא מהווה איום ביטחוני. אבו סחא נעצר בצו מנהלי, שמאפשר את כליאתו מבלי להציג לעורכי דינו ראיות או להעמידו לדין במשך חצי שנה. מאז אישר בית המשפט הצבאי פעמיים את הצו, האחרונה שבהם בסוף חודש מרץ. בסביבתו של אבו סחא אומרים כי הוא הכחיש בפני השופטים את הטענות המעומעמות נגדו.

מאז ינואר הפגינו ליצנים ואמני קרקס למען שחרורו בכל פינות תבל – ברזיל, אורוגוואי, ארגנטינה, ארצות הברית, גרמניה, דנמרק, בלגיה, צרפת, אנגליה, ספרד, איטליה, עזה. מרגע מעצרו הכריזה "אמנסטי אינטרנשיונל" כי ההליכים המשפטיים נגד אבו סחא אינם הוגנים ואינם תקינים, פעלה לשחרורו, והודיעה כי היא רואה בחומרה את ענישת אבו סחא וכל הילדים שעמם עבד כאמן קרקס וכמחנך, באמצעות מאסר ללא משפט בצווי "מעצר מנהלי".

הילאל עלוש, ראש קמפיין השטחים הכבושים ב"אמנסטי אינטרנשיונל" ישראל: "במקום לאפשר לאמן הקרקס אבו סחא להמשיך בפעילותו הברוכה עם ילדים פלסטינים, מערכת המשפט של הצבא הישראלי בחרה לעשות מעצמה קרקס. אנו מגנים בחריפות את ההחלטה להאריך את מאסרו ללא משפט ראוי ותקין. חובה עלינו להדגיש את התנהלותה הבלתי ראויה של מערכת המשפט הצבאית הישראלית, שלא הייתה מקובלת באף מדינה מתוקנת. זה לא 'מעצר מנהלי' - זה קרקס משפטי. זו הוכחה לכך שישראל משתמשת בשיטתיות באופן מופרז, בניגוד לחוק הבינלאומי, בשיטת המאסרים ללא משפט וטועה ומטעה כאשר היא מכנה את אותה שיטה 'מעצר מנהלי'. באופן קבוע נעשה שימוש בכלי זה לצורך רדיפה פוליטית וסתימת פיות של קולות פלסטיניים. לראייה - מעצרו והארכת מאסרו של אבו סחא הם שרירותיים לחלוטין. הם הוכחה נוספת לחוסר הטעם שבשיטה הישראלית, שבחסותה מוחזקים כיום עשרות בני אדם במאסר ללא משפט, על סמך הצווים המכונים 'מעצר מנהלי', אשר מיועדים לחריג שבחרגים והשימוש האנפלציוני מבזה את החוק הבינלאומי ומסווים הפרה בוטה של זכויות האדם".

עלוש הוסיף והדגיש כי "בשנת 2001 מצאה ועדת האו"ם נגד עינויים, כי האופן בו ישראל משתמשת במעצר מנהלי איננו מתיישב עם האיסור על יחס משפיל, בלתי אנושי או אכזרי. בשנת 2009 חזרה הוועדה בשנית על הערכה זו ואף העירה כי לעתים השתמשה ישראל במעצר מנהלי למשך 'תקופות ארוכות באופן מופרז'".