התנועה למשילות ודמוקרטיה לשרת המשפטים: "מנעי פגיעה בטוהר ההליך המשמעתי נגד בכירי משרדך". היועץ המשפטי לממשלה הורה למשנות שלו לא לשתף פעולה עם ההליך המשמעתי שפתחה נגדן לשכת עוה"ד. בתנועה למשילות שבעקבות תלונתה נפתח ההליך, מתריעים מפני פגיעה בטוהר ההליך ומבקשים את התערבות השרה

כלים
שרת המשפטים, איילת שקד
שרת המשפטים, איילת שקד

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין החליטה בימים האחרונים לפתוח בהליך משמעתי נגד שתי משנות ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר ואורית קורן, וכן נגד שתי פרקליטות מפרקליטות המדינה. התלונה אותה הגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה כללה את ממצאי דו"ח הביקורת, לפיהם עורכות הדין הללו הפעילו לחץ על מנהל המכון לרפואה משפטית לשנות ולערוך תצהיר חתום שהוגש לבית המשפט.

ועדת האתיקה קיבלה את התלונה והחליטה להעמיד לדין משמעתי את הבכירות, בכפוף לקבלת תגובתן. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה הורה לבכירות לא להגיב לתלונה, ודרש מוועדת האתיקה לשקול מחדש את בירור התלונה.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה חוששים כי היועץ המשפטי לממשלה יסכל את ההליך המשמעתי כפי שאיים במכתבו, ולכן פנו היום לשרת המשפטים בבקשה כי תמנע כל פגיעה בטוהר ההליך ובנסיון להגיע לחקר האמת.

בפניית התנועה שגם שוגרה לראש לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נווה וליועץ המשפטי לממשלה נכתב כי "התערבות בהליך מתנהל, וחוסר הנכונות לקבל עמדה שונה בדבר גבולות האתיקה של עורכי הדין מטריד, ואינו תורם לאמון הציבור ביכולתם של הפרקליטות ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה לקבל ביקורת מגורמים חיצוניים או פנימיים".

היום (רביעי) תדון ועדת החוקה של הכנסת בחוק להסדרת הביקורת על הפרקליטות, ובהקשר הזה נכתב בפניה לשרת המשפטים כי אחת הטענות שנשמעת שוב ושוב מצד הפרקליטים ומצד בכירי המערכת היא שיש גופים רבים המבקרים את הפרקליטים, תוך הבאת ההליכים המשמעתיים של לשכת עורכי הדין, כדוגמא. אך מהמקרה הזה מוכח שגם ביקורת משמעתית מנוטרלת ע"י המערכת.

מנהל הפעילות של התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני מותח ביקורת על התנהלות היועץ המשפטי בנושא ואומר כי קיימת תחושה קשה שאין שוויון בפני החוק.

עמרני מזכיר כי נפתח הליך משמעתי נגד עו"ד יוסי כהן שהתבטא נגד שופטת, וכן י​וגש כתב אישום פלילי ​בכפוף לשימוע ​נגד עו"ד נבות תל צור על שלחץ על שולה זקן להימנע מעסקת טיעון, ודוקא נגד בכירי המערכת שעשו מעשים חמורים בהרבה, היועץ חוסם כל אפשרות להגיע לחקר האמת ולהעמדה לדין. עמרני הוסיף כי "על היועץ להימנע מהתערבות בהליך. אנו סמוכים ובטוחים כי לשכת עורכי הדין ובתי המשפט יבצעו את תפקידם על הצד היותר טוב".