שוק הנדל"ן הספרדי נהנה מקפיצה במהלך השנתיים האחרונות וצפוי להמשיך ולעלות במהלך 2016 אם כי בקצב מתון יותר, כך מעריכים מומחי קרן הגידור ג'נסיס. אריאל מזוז, מנכ"ל קרן ג'נסיס ציין כי ב-2015 נרשם מספר שיא בהשכרת משרדים מאז שנת 2007. הגורמים העיקריים לשיפור הם עלייה בשיעור התעסוקה והצפי להמשך צמיחה שצפויים להמשיך ולתמוך בהמשך עליית הביקוש למשרדים להשכרה, בעיקר נוכח היצע איכותי נמוך יחסית, בעיקר בערים המרכזיות בספרד - מדריד ובברצלונה.

שוק הנדל"ן במדריד צפוי להתחזק
שוק הנדל"ן במדריד צפוי להתחזק

בענף הלוגיסטיקה, ברצלונה הובילה בצמיחה ב-2015. אם כי המחסור הקיים בשטחי מחסנים, תומך בצמיחה משמעותית יותר באזור מדריד. השכירות ב-2015 בברצלונה עלתה משמעותית כאשר במדריד לא נרשמו עליות משמעותיות. מסיבה זו, בג'נסיס מעריכים כי ב-2016 נראה עליה חדה יותר בשכר הדירה המסחרי באזור מדריד. הביקוש לבניה חדשה עולה וכך גם היתרי הבניה בערים המרכזיות. בשלב זה, כאלטרנטיבה לרכישת נכס, ענף השכירות צפוי להמשיך לעלות לעבר הממוצע האירופי.

בג'נסיס הסבירו כי ספרד עדיין מתאוששת מהמשבר של 2008. כמות הנכסים הרעילים בה ירד בצורה מאוד משמעותית וכיום המדינה נמצאת בדרך להיות אחת המובילות והחזקות בכלכלת אירופה. החל משנת 2014, ספרד חוזרת להציג עליה בהשקעות וחזרה להיות יעד מוביל להשקעות באירופה, נוכח גורמים חיצוניים כמו שינוי בשער החליפין, המשך ההשפעה של הכלכלה הסינית על אירופה ושינויים בשוק האנרגיה וגם בשל שינויים פוליטיים מבית.

אריאל מזוז ציין כי את הצמיחה בשוק הנדל"ן המסחרי בספרד ניתן לראות בפריחה של קרנות ה-REIT המשקיעות בנדל"ן מסחרי דרך הבורסה בספרד. אם ב-2014 היו 3 קרנות כאלה בלבד, ב-2015 מספרן עלה ל-11 ול-13 קרנות כיום ב-2016 המיועדות להשקעה בתחום הזה של נדל"ן מסחרי באזורי הביקוש בספרד.

בג'נסיס מעריכים כי המגזר הקמעונאי צפוי להמשיך ולהתחזק בשל התחזיות להמשך הצמיחה בצריכה, בתעסוקה ובתיירות. רשתות בינלאומיות חדשות מגלות עניין רב בכניסה לשוק הספרדי בעיקר במדריד וברצלונה אם כי אחרי שהן לוקחות שטחים נרחבים באזורים אלו הן מתחילות לפזול גם לאזורים פחות "מוכרים" בספרד. בג'נסיס מעריכים כי בשנה הקרובה אנו צפויים לראות פתיחה של מרכזי קניות חדשים וגדולים אשר ינסו להוות תחרות למרכזי הקניות המרכזיים כמו הגראנד ויה במדריד והרמבלאס בברצלונה. ההשקעה במרכזי קניות חדשים צפויה לעמוד ב 2016 על 1.5 מיליארד יורו.

בג'נסיס מסבירים כי שוק הנדל"ן למגורים בספרד מעניק כיום למשקיעים תשואה של כ-6% במחירים אטרקטיביים יותר מאשר השוק הישראלי. מאידך, שוק הנדל"ן המסחרי טומן בחובו הזדמנויות השקעה טובות יותר, שם ניתן למצוא נכסים בנויים ומושכרים לטווח ארוך המעניקים תשואה דו ספרתית למשקיעים. * לפרטים נוספים על פעילות ג'נסיס בשוק הנדל"ן של ספרד

* הנתונים והתחזיות מסתמכים על מקורות חיצוניים ובם גופי מחקר בארה"ב וספרד, כמו גם נתונים המפורסמים ע"י הבנק הספרדי. אין לראות במאמר זה הצעה להשקעה או התחייבות כלשהיא, כל התחזיות הן בגדר הערכות בלבד ואין ללמוד מהן לגבי התממשות בעתיד.