חברי כנסת וארגוני זכויות אדם בוועדת ביקורת המדינה: ליישם בדחיפות את דו"ח מבקר המדינה לטיפול במבקשי המקלט; אי יישומו נובע ממדיניות חלמאית שעלולה לסכן את התושבים ואת מבקשי המקלט

אילן גילאון (מרצ) :"יש כאן מדיניות מכוונת של רשעות וטיפשות".
אילן גילאון (מרצ) :"יש כאן מדיניות מכוונת של רשעות וטיפשות".

ארגוני זכויות האדם שפועלים להגנה על זכויותיהם של מבקשי המקלט בישראל התריעו היום (ב') בדיון בוועדה לביקורת המדינה מפני הסכנה הטמונה בהתעלמות שכמעט גורפת מדו"ח מבקר המדינה ביחס ל"זרים שאינם בני הרחקה" – דו"ח 64ג' - שפורסם כבר לפני שנתיים והוזנח כמעט לחלוטין על ידי המדינה.

בדיון השתתפו תשעה חברי כנסת מחמש סיעות שונות, שהצטרפו לטענת הארגונים לפיה אי יישום הדו"ח המפורט והמנומק נובע ממדיניות שגויה, חסרת היגיון וכי הדבר עלול לסכן את כל תושבי דרום תל אביב, מבקשי המקלט ואזרחים ישראלים כאחד, וכן מבזה את שלטון החוק בישראל.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בישיבה כי "הדו"ח מצייר תמונה עגומה. כל מה ששמענו כאן היום מנציגי משרדי הממשלה - כבר שמענו בעבר, לא התקדם דבר". יו"ר הוועדה דרשה ממשרד הפנים, משרד הבריאות ומשרד הרווחה להעביר תוך חודש לוועדה דו"ח תיקון ליקויים מסודר ובחודש יולי יתקיים דיון מעקב. "כל יום שבו אנו מזניחים את המצב הוא יום בו תושבי דרום תל אביב נפגעים, המצב הבריאותי, רווחתי באזור הופך לגרוע יותר", הוסיפה.

חברי הכנסת יעל גרמן ומאיר כהן (יש עתיד), שניהם שרים לשעבר, העידו בדיון שגם כשניסו לקדם פתרונות במסגרת סמכותם, נתקלו במכשולים מלמעלה וברוח מפקד שמונעת מדיניות ופתרונות. "לישראל יש מדיניות שהיא מתביישת להודות בה", הוסיפה גרמן, שאמרה כי הוועדה צריכה לקרוא לשר הפנים לבדוק מחדש את כל בקשות המקלט שנדחו על הסף מחדש. "המדיניות היא להשאיר את מבקשי המקלט בחוסר כל, לאכול מהיד לפה, ללא היתרי עבודה, ללא יכולת להתפרנס כראוי, ושהעוני והבורות יורידו את איכות החיים שלהם ועל כל זה, גם לא למצוא פתרון למצב בדרום תל אביב".

ח"כ גרמן אמרה כי יש להעניק מעמד פליט למבקשי המקלט: "אנו רואים כי בחודשים האחרונים כמעט כל הבקשות לקבלת מקלט נדחות על הסף בשל סעיף של שיהוי. יש לשים בצד את התירוץ העלוב של שיהוי, שאין לו בסיס". עוד הוסיפה גרמן, מנסיונה כשרת הבריאות לשעבר, כי אין כל מניעה להפעיל את סעיף 56א' ולאפשר ביטוח בריאות למבקשי המקלט.

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) תקפה בחריפות את הממשלה ואמרה כי "הממשלה מקבלת ציון נכשל בנושא, לאורך שנים. היא מנהלת מדיניות חלם, שבסופו של דבר אין מדיניות".

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) הרחיב על דברי רוזין ואמר כי "יש כאן מדיניות מכוונת של רשעות וטיפשות. השרים כולם- רווחה, בריאות ופנים - לא מנצלים את סמכויותיהם. מדינת ישראל יצרה סוג חדש של תיירות בנוסח ׳בואו למות בארץ הקודש׳. היא מאפשרת למבקשי מקלט לשהות פה, אבל ממש לא לחיות פה. בכך היא גם שוכחת את עברה וגם נוהגת כעבריינית אל מול סטנדרטים המעוגנים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) ציין בדיון כי "אין כל הגיון להמשיך במצב שהוא גם לא הגיוני וגם יוצר נזקים. יש תחושה שבשלטון חושבים שאם יתעלמו, הבעיות יעלמו".

חבר הכנסת אייל בן ראובן (המחנה הציוני) הביע דאגה ממה שכינה "זלזול בלתי נסבל במוסד מבקר המדינה ובשלטון החוק. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שהוא חוק יסוד ישראלי, פשוט לא מיושם".

ארגוני זכויות האדם: אי יישום הדו"ח ניכר בשטח

שנתיים חלפו מאז פרסם מבקר המדינה את הדו"ח החריף והמקיף בנוגע לכשלים הרבים של הממשלה והרשויות השונות בטיפול בסוגיית מבקשי המקלט, וממשלת ישראל בחרה להתעלם באופן כמעט גורף מהמלצותיו: מערכת המקלט אינה מתפקדת, העמימות המכוונת בנוגע לזכויותיהם של מבקשי המקלט ממשיכה, ומדיניות כוללת, שעל הצורך בה עמד המבקר אינספור פעמים בדו"ח – לא גובשה מעולם. בנוסף, המדינה בחרה להמשיך להזניח את האוכלוסיות המוחלשות ביותר, בהן דרש הדו"ח לטפל באופן מיידי: ניצולי מחנות העינויים בסיני, חולים כרוניים ואנשים עם מוגבלות, נשים נפגעות אלימות במשפחה ועוד.

נציגי הארגונים הציגו בפני הוועדה לביקורת המדינה את האופן שבו תוצאות אי יישום המסקנות ניכרות בשטח. מצבן של האוכלוסיות המוחלשות בקרב מבקשי המקלט הולך ומחמיר: ניצולי מחנות העינויים בסיני מתקשים לשקם את חייהם ואף מזומנים לחולות בהיעדר מנגנון זיהוי ראוי; חולים כרוניים מגיעים למצבי חירום בהיעדר טיפול סדיר; אנשים עם מוגבלות מדרדרים ונשים נפגעות אלימות מגיעות למצב סכנת חיים בהיעדר טיפול שוטף של הרווחה במצבי סיכון. לטענתם, מאז נכתב הדו"ח ונבנתה הגדר בגבול מצרים, נעצרה הכניסה לישראל כמעט לחלוטין (ירדה ביותר מ-99%).

"זה הזמן ליישם את מסקנות דו"ח מבקר המדינה באופן מלא. על הממשלה להקנות למבקשי המקלט אישורי עבודה וזכויות חברתיות-כלכליות, לקיים מערכת בדיקת בקשות מקלט עצמאית ומתפקדת ולפעול באופן מיידי לפיזור אוכלוסיית מבקשי המקלט מדרום ת״א. רק כך, ניתן לתת מענה אמיתי למצוקת מבקשי המקלט ותושבי דרום ת״א בכלל, כפי שקבע המבקר עצמו בדו"ח." אמרו נציגי ארגוני זכויות האדם.