שוטר במשטרת ישראל שהיה מעורב בחקירות פשעים חמורים רבים, ביניהם מקרי רצח, אונס ותאונות דרכים קשות – פיתח התקפי חרדה פוסט טראומטיים, שכתוצאה אף שוחרר משורות המשטרה.

כלים
עו"ד יואב אלמגור
עו"ד יואב אלמגור

בצר לו, פנה השוטר לעו"ד יואב אלמגור, העוסק בייצוג אנשי שירותי הביטחון במאבקם להכרה בנכותם ממשרד הביטחון. עו"ד אלמגור הגיש בשמו של השוטר לשעבר תביעה לקצין התגמולים במשרד הביטחון, במסגרתה טען כי חשיפתו של השוטר למראות קשים במסגרת חקירות המשטרה בהן נטל חלק – הן אשר צלקו את נפשו, וערערו את חייו. לאחרונה קיבל משרד הביטחון את התביעה, והכיר בשוטר כנכה מערכות הביטחון.

בתביעה אותה הגיש עו"ד אלמגור נכתב כי השוטר התגייס למשטרת ישראל לאחר סיום שירותו הצבאי, כקצין בדרגת סגן. כשוטר, היה מעורב התובע בחקירת אירועים רבים של רצח, אונס ופשיעה, ונחשף לתמונות קשות ביותר.

החוויות, אותן תיאר השוטר לשעבר כקשות ושוחקות, גרמו לו למצוקה והביאו אותו בסופו של דבר לבקש העברה ליחידה אחרת.

אלא שעל פי עדותו, גם לאחר שהועבר יחידה, הוא המשיך להיחשף למראות חוזרים של פצועים והרוגים. מצד שני, הוא חש לפי עדותו סיפוק מעבודתו וחש צורך עז לטפל באופן יסודי בתיקים שהופקדו בידיו, תוך שהוא חש מחויבות עמוקה לקורבנות, עובדה שהטילה עליו, לדברי עו"ד אלמגור, עול כבד של אחריות ולחץ.

קצין התגמולים פנה לקבל חוות דעת רפואית, וזו קבעה כי השוטר התקשה להתמודד עם משפחות שכולות עימן נאלץ להיפגש, ולכן גם נפגע תפקודו והטיפול בתיקים שהופקדו בידיו התעכב.

הוא החל לחוות סיוטים הנוגעים למראות הקשים אליהם נחשף, שכללו מראות גופות מאירועי רצח ותאונות אותן חקר.

במהלך אותה תקופה בה החלו המראות רודפים אותו. התקפי החרדה שתקפו את השוטר, הפכו לקשים ביותר, ופגעו עוד יותר בתפקודו במשטרה. כתוצאה מהתדרדרות מצבו הנפשי, החל השוטר להיפגש עם פסיכולוג משטרתי, והוא הועבר יחידה, אך גם הטיפול והמעבר לא הקלו על מצבו, והוא החל לסבול ממחשבות אובדניות.

השוטר הועבר למעקב וטיפול פסיכיאטרי דרך קופת החולים, טופל תרופתית, ובהמשך עבר לאשפוז יום. בסופו של דבר שוחרר השוטר ממשטרת ישראל, וכיום אין הוא עובד, מתגורר בגפו, ומקבל פנסיה רפואית מוקדמת של משטרת ישראל. בחוות הדעת הרפואית כותב ד"ר רוזיצקי מטעם משרד הבטחון, כי השוטר לשעבר "חווה מצב רוח ירוד, חסר חשק, בעל ערך עצמי נמוך, אפתי, וחווה תחושות אשמה, כעס וסבל, הוא סובל מהפרעות שינה, ולעיתים חווה סיוטים על גופות ועל תאונות דרכים".

ד"ר רוזיצקי קבע כי השוטר סובל מפוסט טראומה, עם הפרעות דיכאון כתוצאה מהמראות הקשים אליהם נחשף. "קיים קשר גרימה ישיר ומלא בין שירותו של הגבר במשטרת ישראל, לבין מצבו הנפשי הנוכחי", קבע המומחה.

לאחר הכרת קצין התגמולים במשרד הביטחון בנכותו של השוטר לשעבר, הוא הועמד בפני ועדה רפואית, אשר קבעה כי הפגיעה בתפקודו קשה והעניקה לו נכות נפשית בשיעור 40%.