העמותה טוענת כי תוכנית הממונה על הנפט חורגת ממכסת ההפקה ושהתסקיר הסביבתי שהוגש אינו חושף את ההשפעה האמיתית שתהיה לפיתוח המאגר על הים ובריאות הציבור. עוד טוענים בעמותה כי תרחישי התקלה שנבחנו מזעריים לעומת תרחישי אסונות מהעולם, ושבמקרה דליפה הזיהום צפוי להגיע לחוף עוד לפני שצוות הטיפול המרוחק יוכל לבלום אותו

כלים

עמותת צלול הציגה אמש (ג') את התנגדותה לתוכנית הפיתוח של מאגר הגז לוויתן שהוגשה על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה למועצה הארצית לתכנון ובניה.

מהתוכנית, שנמסרה לצלול רק לפני כשבוע, למדו בעמותה כי הזכיינים (נובל אנרג'י ושותפותיה) מבקשים להפיק 1.4 מיליון מ"ק / שעה בשלב ראשון, ככל הנראה לצרכי המשק הישראלי, ועוד כמיליון מ"ק / שעה גז לייצוא – כלומר 2.4 מיליון מ"ק / שעה בעוד שהתמ"א קבעה כי בכל מתחם פעילות תהיה מכסה של 2 מיליון מ"ק / שעה גז בלבד.

בצלול טוענים כי הכמות המבוקשת חורגת מתסקיר ההשפעה על הסביבה שהוכן כחלק מהתמ"א, וכלל את כמויות הקונדנסט והפליטות לאוויר ולים הנובעות מכך, כלומר שהכמויות שמעל 2 מיליון מ"ק / שעה לא נבדקו בתסקיר והשפעתן על הסביבה לא ידועה.

טענה נוספת של צלול היא שהשותפות הגישו תוכניות ניהול סביבתיות נפרדות עבור כל מרכיב בתוכנית הפיתוח (לדוגמה צנרת, אסדה, קונדנסט וכ"ו) ועבור כל נושא סביבתי (איכות אוויר, הזרמות לים, סקר קרקעית וכ"ד). בכך נמנעו השותפות מלהבהיר כיצד ישפיע פיתוח שדה לוויתן על הסביבה בראיה כוללת ומקיפה.

"'שיטת הסלאמי' היא שיטה ידועה להסתר מידע על פגיעה סביבתית. כך קשה מאוד לראות את התמונה הכוללת של ההשפעות הסביבתיות ולבחון כיצד משפיעה חלופה טכנולוגית נבחרת עבור מרכיב אחד על שאר המרכיבים", אמרו בעמותה, ודרשו שיוגש תסקיר כולל שבוחן את השפעות כל הטיפול הסביבתי כיחידה אחת.

כמו כן טוענים בצלול כי אין בתוכנית הסבר על הרכב החומרים בגז ובקונדנסט שיופקו במתחם, והשפעותיהם על הסביבה ובריאות הציבור. לא ידוע מה הרכב הגז, ומה הריכוז של הפחממנים הנדיפים שידועים כמסרטנים. "אם הכל 'לפי הספר' מדוע ההסתרה הזו?", שואלים בצלול.

סוגיה נוספת שעוררה את התנגדות העמותה היא הערכת החסר של התוכנית בכל הקשור לתרחיש תאונה או דליפה. "הם מדברים על תרחיש מקסימום של דליפת 1000 חביות, שהוא תרחיש מזערי בהינתן כמויות ההפקה החזויות של 5,000 חביות ביום. זה לא עומד במבחן המציאות כשבוחנים תרחישי אסונות בעולם ויש להתכונן לדליפות גדולות הרבה יותר", אמרו בעמותה.

בצלול גם סבורים שיש להציב סמוך לאסדה כלי שיט לטיפול מהיר בדליפות, ולא לסמוך על קבלנים וצוותים הנמצאים באשדוד, שכן מרגע התרחשות תאונה משך ההתארגנות של הספינה, יציאתה מהנמל והגעתה לכתם הוא לפחות 5 שעות. כלומר קרוב לוודאי שעד שספינות הטיפול יגיעו לאתר הדליפה, כתם הקונדנסט יהיה כבר יהיה על החוף.

לסיום דורשים בעמותה שהתוכנית תרחיק את האסדה לפחות עוד 5 ק"מ מערבה כדי למנוע מפגע נופי מהחוף. "גם במרחק של 10 ק"מ מהחוף, האסדה יחד עם המנופים והאבוקה תראה היטב, ומיקומה עלול לסלול את הדרך להצבת אסדות נוספות בסמוך.