האם נהגת שסטתה ממסלולה ופצעה עובד מע"צ באורח קשה היתה אחראית למעשיה? שאלה זו נדונה בימים אלה בבית המשפט לתעבורה בעכו. האישה שנהגה ברכבה הפרטי בכביש 4, סטתה ממסלולה אל מסלול הנסיעה הנגדי, פגעה בעובד מע"צ, פצעה אותו באורח אנוש ונפצעה בעצמה. המדינה הגישה נגדה כתב אישום, אך עו"ד ראובן מלאך, שמייצג אותה, ביקש לשלוח אותה טרם העמדתה לדין - לאבחון פסיכיאטרי.

כלים

עו"ד ראובן נמלאךהפסיכיאטר המחוזי שבדק אותה קבע, כי בעת ביצוע התאונה היתה האישה במצב מאניה פסיכוטי ראשון בחייה, סבלה מפגיעה קשה בשיפוט ובבוחן המציאות, לא היתה מסוגלת להבדיל בין טוב ורע, בין מותר לאסור, ולא היתה אחראית למעשיה.

לאור חוות הדעת הפסיכיאטרית, התביעה המשטרתית ביקשה אורכה כדי לבחון את המשך צעדיה. לדברי עו"ד מלאך, על פניו קביעת הפסיכיאטר תקשה עד כדי לא תאפשר להמשיך בהליכים המשפטיים נגד האשה.

התאונה המוזרה אירעה בכביש 4 בשעות הלילה, בעת שהאישה נהגה ברכבה הפרטי, סטתה ממסלולה למסלול הנגדי, פגעה בעובד מע"צ שעסק בעבודות צביעה בכביש והתנגשה במעקה ההפרדה.

כתוצאה מהתאונה הנהגת והעובד נפגעו ופונו לבית החולים. בנהגת אובחנו שברים, והעובד סבל משברים באגן ובשוק ימין וכן בפגיעת ראש ובצקת מוחית – והפך לחולה סיעודי המוגבל בתנועה.

הנהגת הואשמה על ידי המדינה בנהיגה בכיוון ההפוך בדרך חד סטרית, בנהיגה בקלות ראש, בחבלה של ממש ובהתנהגות הגורמת נזק.

הנהגת אושפזה למשך שנתיים לאחר התאונה

ואולם, לאור בקשתו של עו"ד מלאך לאבחון פסיכיאטרי, קבע המומחה בפסיכיאטריה שבדק את האשה, כי היא היתה שרויה במצב נפשי מעורער בעת התאונה. לדבריו, בתקופה שקדמה לתאונה חל שינוי במצבה הנפשי. היא הרגישה עודף כוחות ואנרגיה, עבדה שעות רבות והמעיטה לישון בלילות. ביום התאונה, כתב בדו"ח שהגיש, התנהגה בצורה מוזרה וסבלה מאי שקט.

בנוסף כתב המומחה, כי לאחר התאונה אושפזה הנהגת בבית חולים לגליל המערבי בנהריה, ובשל התנהגות מוזרה ודיבור לוקה ולא הגיוני, נבדקה על ידי פסיכיאטר יועץ של בית החולים, שהתרשם כי היא סובלת ממצב פסיכוטי, וביקש להוציא עבורה הוראת אשפוז.

לפיכך, הנהגת אושפזה בבית חולים טירת הכרמל, שם אובחנה כסובלת מהפרעה דו-קוטבית, אפיזודה מאנית עם סימנים פסיכוטיים, והחלה בטיפול תרופתי.

תוך זמן קצר מתחילת הטיפול התרופתי חל שיפור ניכר במצבה הנפשי ונעלמו הסימנים הפסיכוטיים. כעבור זמן מה שוחררה לביתה במצב יציב. הנהגת המשיכה במעקב פסיכיאטרי שם היא נתונה במעקב עד היום.

"פגיעה קשה בשיפוט ובבוחן המציאות"

הפסיכיאטר המחוזי קבע כי האישה מבינה בדיעבד, שהיתה במצב נפשי מעורער בעת התאונה, למרות שאינה זוכרת את פרטיה. הוא ציין, כי אחיה ודודה של האישה סובלים מבעיות נפשיות, ונמצאים בטיפול פסיכיאטרי.

"הפרעה דו-קוטבית היא הפרעה נפשית חמורה, המלווה באפיזודות דכאוניות ובהתקפי מאניה, שלרוב מובילים לאשפוזים פסיכיאטריים, לעיתים קרובות בכפייה", קבע הפסיכיאטר בחוות דעתו. בנוסף קבע הפסיכיאטר, כי בהתקף שכזה מתרחשת פגיעה קשה בשיפוט ובבוחן המציאות, כשאדם עלול להתנהג על פי מחשבותיו הפסיכוטיות עם הפרעות בתפיסת המציאות, ללא יכולת להתנגד להן.

בסיכום חוות דעתו, קבע דהפסיכיאטר, כי בעת התאונה היתה הנאשמת במצב מאניה פסיכוטי הראשון בחייה, סבלה מפגיעה קשה בשיפוט ובבוחן המציאות, לא היתה מסוגלת להבדיל בין טוב ורע, בין מותר לאסור, ולא היתה אחראית על מעשיה.

לאור חוות דעת זו ביקשה התביעה המשטרתית אורכה כדי לבחון את המשך צעדיה. לדברי עו"ד ראובן מלאך, ספק רב אם ניתן יהיה להמשיך בהליכים המשפטיים נגדה.