נלחמים בזיהום מתחבורה - פרויקט משותף ראשון למשרד לקק"ל והמשרד להגנת הסביבה יוצא לדרך: 20 מיליון שקלים מוקצים למימון יותר מ-50 אוטובוסים חשמליים

כלים
יו"ר קק"ל, דני עטר
יו"ר קק"ל, דני עטר

פרויקט ראשון יוצא לדרך במסגרת שיתוף הפעולה של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל שיביא להפחתה מהותית בזיהום האוויר בישראל והנזקים הבריאותיים הנובעים ממנו.

הפרויקט הראשון שיוביל לצמצום זיהום האוויר התחבורתי בישראל הנו מימון ליותר מ- 50 אוטובוסים חשמליים חדשים שיפעלו באמצעות חברות תחבורה ציבורית בכבישי הארץ.

את הפרויקט מממנת קק"ל במסגרת התחייבויותיה לממשלה, והוא מבוצע בשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה

מהפיכת הבריאות וצמצום הפערים הסביבתיים שמובילים המשרד להגנת הסביבה וקק"ל כוללת סדרה רחבת היקף של פרויקטים נוספים לצמצום זיהום האוויר, התייעלות אנרגטית ושיפור איכות החיים ברחבי הארץ ובמיוחד בפריפריה בעלות של 400 מיליון ₪

יו"ר קק"ל, דני עטר: "הפרוייקטים המשותפים לקק"ל ולמשרד להגנת הסביבה נועדו לדאוג גם לחיים עצמם וגם לאיכות החיים. היעד ששמנו לעצמנו כארגון הירוק הגדול בישראל הוא להילחם בזיהום האוויר, לשפר את איכות הסביבה ולדאוג שישראל תהיה מקום ירוק יותר לחיות בו. פרוייקט האוטובוסים החשמליים הוא צעד ראשון וחשוב בדרך להשגת יעדים אלו."

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "תחבורה נקייה יותר מצילה חיים. כל רכב מזהם שיורד מהכביש תורם להצלת חיי אדם ולשדרוג מהותי באיכות החיים של כולנו. פרויקט זה הנו רק שלב ראשון במהפכה שתעבור מדינת ישראל בזכות שיתוף הפעולה של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל".

כ-1250 אזרחים מתים מדי שנה מנזקי זיהום האוויר מתחבורה במדינת ישראל. זיהום האוויר בישראל נובע בעיקר מתחבורה, אנרגיה ותעשייה. לטיפול מהיר ויעיל בבעיה נדרשות פעולות דרסטיות ויצרתיות. לכן חברו המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל, ופיתחו את "מהפיכת הבריאות וצמצום הפערים הסביבתיים" - חזון משותף שמטרתו הצלת חיים והפחתה משמעותית בתמותה כתוצאה מנזקי זיהום האוויר.

שיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה וקק"ל כולל פרויקטים להפחתת זיהום האוויר בתחומי התחבורה וכתוצאה מהתייעלות אנרגטית. ככל שפרויקטים אלה יורחבו ויגדלו – תתאפשר לא רק הורדה מהותית של היקפי זיהום האוויר בישראל, אלא גם שיפור משמעותי באיכות החיים, באזורים בהם המיזמים ייושמו ובכלל מדינת ישראל. כי פרויקטים אלו מיושמים במסגרת ההסכם עליו חתמה קק"ל עם הממשלה ומחויבותה להגנה על הסביבה.

הפרויקט הראשון שיצא היום לדרך הוא מיזם האוטובוסים החשמליים, במסגרתו המשרד להגנת הסביבה מפרסם קול קורא לחברות תחבורה ציבורית לרכישת אוטובוסים חשמליים חדשים שיצמצמו את זיהום האוויר מתחבורה ברחבי הארץ, וזאת במימון הקרן הקיימת לישראל.

בשלב הראשון ישמש התקציב שתי חברות תחבורה ציבורית לרכישה של למעלה מ-50 אוטובוסים חשמליים שיחלו את פעילותם כבר בשנת 2017, לצד הקמת תשתית הטענה. הפרויקט יוצא לדרך גם בזכות שיתוף פעולה עם משרד התחבורה שתומך בקידום תחבורה ציבורית נקייה ושקטה בטכנולוגיה חדשנית.