יו"ר הועדה, חה"כ תומא-סלימאן: " קיים פער בלתי-נסלח בייצוג הולם לנשים ולקבוצות מיעוט במשרדי ממשלה". מנכ"לית משרד המשפטים: "רב-גוניות בהעסקה תגביר את אמון הציבור בממשלה"

כלים
חה"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ביקש לשבח את משרד המשפטים על העבודה שנעשית
חה"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ביקש לשבח את משרד המשפטים על העבודה שנעשית

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת), קיימה היום (רביעי) דיון בנושא "העסקה שוויונית ורב גונית במשרד המשפטים", בהשתתפות מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור.

יו"ר הוועדה פתחה את הישיבה בהבעת דאגה לנוכח אי-השוויון בתעסוקה הקיים במשרדי הממשלה: "ייצוג הולם לנשים ולקבוצות מיעוט, מטופל רק כשיש צורך אקוטי וזאת עקב הראייה בשוויון כמותרות. השתלבות נשים, אוכלוסיות מיעוט ואוכלוסיות בעלי מוגבלות בשדרות הנהלה בכירות, זאת במקביל לסגירת פערי השכר דווקא בשירות המדינה – חייבת להתבצע ואני מקווה שאשמע היום דוגמאות שיינטעו בי תקווה".

עו"ד פלמור, הציגה קטע וידיאו המציג עובדי ועובדות משרד המשפטים מכל גווני החברה: "יש לנו 2,667 עובדות, המהוות 67% מכלל העובדים, וכן 60% משדרת הניהול שלנו הן נשים. אנו שמים דגש על שילובן של נשים מהמגזר הערבי והדרוזי, תוך יצירת סביבת עבודה ידידותית לנשים בכל הנוגע לחופשות, זמני הנקה, אפשרות לעבודה מהבית ועוד. גם בפערי השכר בין נשים וגברים טיפלנו – בעוד שעל-פי מחקר של מכון אדווה פערי השכר בין נשים וגברים בישראל עומדים על 44%, במשרד המשפטים הם 12% ואנו פועלים בכדי לשפר נתון זה".

יו"ר הוועדה שאלה "במחקר שפרסמה הוועדה לרגל יום האישה, נמצא כי גברים חרדים ונשים ערביות הביעו את החשש הגדול ביותר לאפליה על רקע חזותם חיצונית. מהם הכלים שמצאתם יעילים בגיוס עובדים מאוכלוסיות אלה?" ועו"ד פלמור השיבה: "אותנו מעניינים לא רק אחוזים של עובדים המשתלבים, אלא השתלבותם בשדרת הניהול הבכירה. אנו פועלים בשיתוף עם משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי כדי להביא עוד אוכלוסיות למשרד, אך יש לזכור כי העדפה מתקנת אינה נועדה לשלב אנשים עם אי-התאמה, אלא אנשים רלוונטיים לתפקיד".

חה"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) שיתף את מנכ"לית משרד המשפטים בפניות של סטודנטים מאוניברסיטת חיפה שהועברו אליו על כך שאין מספיק מכרזים ייעודים לאוכלוסייה הערבית במחלקת בג"צים, וזו השיבה "אני שמחה להודיע שבמרץ 2016, 10% מהמתמחים במשרד יהיו בני העדה הערבית. כמו-כן יצאה הנחייה להזמין מתמחים בני העדה הערבית למכרזים וכן לפרסם את המקומות בהם הם יכולים להיעזר".

אחיה קאמרה, נציב שוויון זכויות במשרד המשפטים, הפנה את תשומת לב המשתתפים לאוכלוסייה בעלי מוגבלות וההתמודדות שלה: "לאנשים עם מוגבלות ישנה בעיה שלא קיימת אצל אוכלוסיות אחרות – להם אין את 'חלקת האלוהים' הקטנה בבית שעוטפת אותם ותומכת בהם. הם חוזרים לסביבה שחלקים ממנה מנוכרים למצבם. צריך לייצר מחויבות בקרב כל משרדי הממשלה שינקטו פעולות אקטיביות שיכריחו אותם להעסיק אנשים בעלי מוגבלות".

חה"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ביקש לשבח את משרד המשפטים על העבודה שנעשית, וכן ציין כי במקביל "המדינה חייבת להשקיע עבודה מול הציבור, כדי להתגבר על המכשולים הקיימים בהעסקת אוכלוסיות אלה".

עו"ד פלמור אמרה בסיכום דבריה: "אנחנו חייבים את הרב-גוניות. אמון הציבור בממשלה ורשויות אכיפת החוק יגבר, כאשר הוא יראה עצמו כחלק אורגני ממקבלי ההחלטות. ברגע שאתה רואה אנשים שדומים לך, האמון שלך בהם גובר".

"השינוי מתחיל בניתוח והבנה של תמונת המצב. משרד המשפטים הרים את הכפפה ויצר דו"ח המציג נתונים אודות גיוון תעסוקתי במשרד – לטוב ולרע. אני מאמינה ששיקוף תמונת המצב יוצר מחויבות לשיפור ומקווה שהנתונים בשנה הבאה יצביעו על המשך המגמה החיובית"

יו"ר הוועדה, חה"כ תומא-סלימאן, סיכמה את ישיבת הוועדה והודתה למשרד המשפטים ולמנכ"לית על עבודתם המבורכת: "אני מברכת את משרד המשפטים ואותך באופן אישי. אני רואה כאן מודל שיכול לשמש דוגמא למשרדי ממשלה אחרים עבור ייצוג הולם, ומקווה כי מגמה זו תימשך עד להגעה לייצוג הולם אמיתי. היות שבתי המשפט אינם תחת סמכותך, אנו נפנה גם לשרת המשפטים לעניין הייצוג ההולם שם. אני מציעה לנציבות שירות המדינה ללמוד את המודל שלכם – שמוכיח שכאשר יש החלטה מודעת ואמונה, אפשר להוביל שינוי".

"יחד עם זאת, הוועדה לא תשב בחיבוק ידיים ותחכה לנציבות. אנו נלמד איך מאתגרים את שאר המשרדים ונזמן את המנכ"לים שלהם שידווחו לנו על מצב הייצוג ההולם במשרדיהם ויפרסמו תכניות אופרטיביות לטיפול ושיפור"