מגיע לכם מזל טוב! החלטתם לגדל צמחים בשיטה ההידרופונית. זו שיטה נפלאה לגידול צמחים, פירות, ירקות, פרחים, תבלינים ואפילו עצים, ובוודאי יש לכם שפע של שאלות על גידול הידרופוני ביתי. ריכזנו לכם מספר רב של תשובות לשאלות בנושא:

כלים

מה היא טכניקת הגידול ההידרופונית?

גידול הידרופוני פירושו גידול שאינו באדמה. מאחר והשיטה נקראת הידרופונית ופירוש המילה הידרו הוא מים, רוב האנשים סבורים שגידולי הידרו נערכים רק במים, אבל למעשה גידולי הידרו יכולים להערך במים אבל גם בתמיסות או חומרים אחרים, למשל: פרלייט או חול מיוחד. למעשה כמעט כל גידול שאינו סטנדרטי באדמה יכול להיחשב לגידול הידרופוני.

האם גידול הידרופוני ביתי מסובך?

זה לא צריך להיות מורכב או מסובך. למעשה גידול בשיטה זו יכול להיות מאוד פשוט, אפילו ילדים יכולים לגדל בשיטה זו. למעשה ייתכן שכילדים כבר התנסיתם בשיטה זו, אם נתבקשתם על ידי המורה בבית הספר להנביט תפוח אדמה בתוך צנצנת מים?! ואז ראיתם כיצד השורשים מבצבצים? זה גידול הידרופוני ביתי לכל דבר.

מה צריך כדי להתחיל?

על מנת להתחיל צריך מערכת הידרופונית, דשנים הידרופונים, מקור אור, מד טמפרטורה וקצת זמן פנוי.

היכן ניתן להשיג מערכת לגידול הידרופוני?

יש מגוון של מערכות כאלו בישראל ויש כמה חברות שמציעות ערכות למכירה לשוק הפרטי. כדאי לחפש ערכות לגידול ביתי ולקנות מחברות מקצועיות ואמינות. על פי רוב, המערכות הביתיות קלות לתפעול, רק חשוב לקנות את המערכת המתאימה ביותר לצרכים שלכם, לגידולים שאתם מתעתדים לגדל ועם הבסיס שאתם מעדיפים.

האם אני יכול לבנות בעצמי מערכת כזו?

אם יש לכם ידיים טובות, חוש טכני ומוטיבציה תוכלו לבנות בעצמכם מערכת ביתית לגידול הידרופוני. יש אתרי אינטרנט ואפילו סרטונים שידריכו אתכם כיצד יש לבנות אותן כהלכה.

ומה באשר לדישון?

גידול בשיטת הידרו דורש דישון מתמיד. יש שלל דשנים לשיטת גידול זו ודשנים אלו שונים מאוד מהדשנים שאנחנו מכירים בגידולי אדמה רגילים. יש לא מעט דשנים שמתאימים לגידולים שונים, כדאי מאוד להתייעץ עם מומחים ולהתאים את הדישון לסוג הגידול. אך אם אתם רוצים לעשות את העניין פשוט יותר, לפחות בהתחלה, תוכלו למצוא תערובות דישון הידרופוניות כלליות יותר.

האם צריך מקור אור?

בוודאי, גם גידולים הידרופוניים ביתיים ידרשו מקור אור. אם אין לכם גישה למקור אור טבעי תוכלו למצוא בקלות רבה פתרונות תאורה מלאכותיים: יש נורות סודיום, יש Metal Halide, פלורסנטים, נורות לד ועוד.

האם ניתן לגדל בשיט הידרו גם בחוץ?

בהחלט ניתן לגדל גם בחוץ, בגינה למשל. גידולים הידרופוניים הם לא ספורט חורף זמני. עם אור השמש ניתן בהחלט לגדל בשיטה זו גם בחוץ.

האם צריך להקדיש לכך הרבה זמן?

גידול צמחים הוא סוג של תחביב, וככזה הוא ידרוש מהמגדל זמן. אם אתם רק בתחילת דרככם אז בוודאי תקדישו זמן ללימוד הנושא עוד לפני שאתם מתחילים. אז נכון, לא תצטרכו לבזבז את הזמן שלכם בניכוש עשבים, כפי שקורה למגדלי הגידולים הסטנדרטים באדמה, אך יש להקדיש זמן ללימוד הטכניקה, לניסוי וטעיה, תחזוקת המערכת, החלפת הדישון וקצירת היבול.

בהצלחה!

נכתב בשיתוף עם אינטגרל הידרופוניקס – גידול הידרו ביתי