יהושע סובול בעצרת החינוך הדו לשוני ביפו: הדרך היחידה להוציא את החברה מהאומללות היא לגדל דור שילמד לחיות בהרמוניה. יהושע סובול, תאמר נפאר, רננה רז, סיסטם עאלי ואחרים הפגינו היום יחד עם ילדי והורי קהילת "יד ביד" למען החיים המשותפים ובקריאה לעירייה להסיר את הקשיים שעלולים להרוס את החינוך הדו לשוני ביפו

יהושע סובול בהפגנת החינוך הדו לשוני ביפו. צילום: אייבי שאמי
יהושע סובול בהפגנת החינוך הדו לשוני ביפו. צילום: אייבי שאמי

תחת הסיסמה "רוצים ללמוד ביחד!", הפגינו היום (ו') בכיכר הבימה כ- 300 מחברי הקהילה היהודית- ערבית ביפו בקריאה לעיריית תל אביב להסיר את החסמים הבירוקרטיים ולאפשר לקיים בעיר חינוך דו לשוני מלא, תוך הקפדה על שוויון בין תלמידיו היהודים והערבים. ההפגנה נערכה כחלק ממאבק הורי הקהילה היהודית- ערבית למען הקמת בית ספר ציבורי שיהיה כולו דו לשוני, ביפו.

הקהילה היהודית ערבית ביפו הוקמה לפני כשלוש שנים כאשר בשנה האחרונה נכנסו ילדי הקהילה לראשונה לכיתה א'. עם זאת, התברר להורים כי ביה"ס אליו הועברו ילדי הקהילה סובל מסדרה של בעיות אשר לא מאפשרות קיום של חינוך דו לשוני, מה שמעמיד את המשכו של הפרויקט בסכנה ממשית ומידית.

אסף רונאל מנציגי הקהילה אמר כי: "הגשמת החלום של בית הספר הדו לשוני בסכנה. אילוצים בירוקרטיים ובעיות פשוטות לכאורה עלולות לגרום לקריסתו של החינוך הדו לשוני ביפו. לצערי לבית הספר יש תאריך תפוגה ואנו חרדים ממצב בו הבעיות לא יפתרו בקרוב והפרויקט המדהים הזה פשוט יהרס".

בהפגנה נשאו דברים נציגי ההורים והאומנים יהושע סובול, תאמר נאפר, רננה רז, לירית בלבן, סיסטם עאלי ובועז ריינשרייבר.

יהושע סובול אמר בהפגנה כי: "אני רוצה לצטט את מרטין בובר שאמר כי הנוער הוא הסיכוי הנצחי לאושר של האנושות. חברה מסוכסכת היא חברה אומללה. הדרך היחידה להוציא את החברה מהאומללות שלה זה לגדל דור חדש שילמד לחיות בהרמוניה בין הקבוצות השונות המרכיבות אותה. כדי לחיות בהרמוניה צריך להכיר היטב אחד את השני. צריך להקשיב ולהבין אחד את השני ולהשמיע בלי פחד את הסיפור שלך. אני קורא מכאן לראש עיריית ת"א ולשר החינוך להבין שבטיפוח מערכת החינוך הדו לשוני והשוויוני של יד ביד שחיים בארץ הזאת ובעיקר בתל אביב יפו, זה מה שמבטיח עתיד מאושר ובריא יותר מהסכסוכים המאמללים שלא יולידו אושר לעולם. אנא עזרו למערכת הזאת להתקיים ולהתפתח".

יוסוף עספור, מקהילת יד ביד יפו: "הוכחנו שאנחנו לא בודדים. אנחנו קהילה צומחת. אני פונה לראש העיר תל אביב יפו מר רון חולדאי. לפני שכיהנת כראש עיר היית מנהל גימנסיה בתל אביב. מי כמוך יודע שחינוך הוא הדבר היחידי שיוצר שיוויון הזדמנויות ללא הבדל דת גזע או מין. לכן, אנחנו מבקשים ממך לאמץ את המודל הזה שרק מוסיף עוד גוון לעיר שלנו".

חסאם אבו בכר, מנציגי הורי יד ביד: "הזמן עושה לנו רע. השינוי יבוא מחינוך דו לשוני שוויוני. אנחנו קוראים לעיריית תל אביב יפו להסדיר ולמסד את הרעיון של בית דו לשוני בעיר יפו תל אביב. אני קורא לראש העיר שייקח את הרעיון הנפלא הזה ויממש אותו".

שולי דיכטר, מנכ"ל עמותת יד ביד, מסר כי: "עמותת יד ביד שמחה וגאה על שיתוף הפעולה עם עיריית תל אביב בהקמת ארבעה גני ילדים דו לשוניים ביפו, המלאים עד אפס מקום. העמותה פועלת בשתי מסגרות מרכזיות: חינוך פורמלי וארגון קהילתי. השנה החל תהליך של צמיחה לכיתה א', במסגרת בית הספר המקיף ביפו. ההורים בקהילת יד ביד ביפו אינם מרוצים מהמצב הנוכחי, ואגף הקהילות של העמותה מסייע כתמיד בארגון הקהילתי. עם זאת העמותה ממשיכה להיות מחויבת לתהליך הדיאלוג שמתבצע עם עיריית תל אביב במקיף יפו".