הקואליציה הפילה את הצעת החוק לחייב את רשתות השיווק למחירים אחידים בכל הארץ. עמיר פרץ: "הממשלה ממשיכה להתעמר בשכבות המוחלשות, ויום יבוא שהן יתעמרו בה בחזרה"

ח"כ עמיר פרץ (מפלגת העבודה)
ח"כ עמיר פרץ (מפלגת העבודה)

הקואליציה הפילה היום (רביעי) את הצעת החוק של ח״כ עמיר פרץ (העבודה) אשר נועדה לחייב את רשתות השיווק למכור את מוצריהן במחירים אחידים בכל הסניפים ברחבי הארץ. מטרת ההצעה להילחם בנוהג של חלק מהרשתות להעלות מחירים של מוצרים מסוימים בייחוד ביישובי הפריפריה, בסניפים שלהם אין תחרות מצד רשתות שיווק אחרות ביישוב.

הצעת החוק מתייחסת רק לרשתות שיווק גדולות, בעלות מספר רב של סניפים, והיא אינה חלה על מוצרים שנמכרים במבצע לתקופת זמן מוגבלת, אשר אותם ניתן יהיה למכור במחיר לא אחיד. ב-2012 כבר זכתה הצעה דומה של ח״כ פרץ לתמיכת הממשלה, אולם הקואליציה נפלה והכנסת פוזרה בטרם הושלם הליך החקיקה.

במהלך חילופי דברים במליאת הכנסת עם נציגי הקואליציה, הטיח בהם פרץ בזעם: ״פתאום אתם חרדים לשוק החופשי? מדוע אינכם חרדים לשוק החופשי כשמדובר במונופול הגז? מדוע אתם חרדים לו רק כשזה על הגב של תושבי הפריפריה? אתם מתעמרים בתושבי הפריפריה ואני מייחל ליום שבו הם יתעמרו בכם פוליטית בחזרה״.

פרץ גם התייחס לטענה של מתנגדי החוק לפיה עלויות השינוע של המוצרים לפריפריה הם שאחראים למחירים הגבוהים יותר: ״כמה עולה לשכור סניף בצפון ת״א לעומת סניף בשלומי או בירוחם״, שאל רטורית. ״כמה ארנונה משלמים במצפה רמון לעומת הרצליה? אז אם התקורות נמוכות יותר, איך זה יתכן שהמחירים גבוהים יותר? עוד מעט תגיד הממשלה הזו שצריך גם להעלות את מחירי המים והחשמל לתושבי הפריפריה, כי עלויות השינוע לשם גבוהות יותר״.

לדברי פרץ ״אין שום סיבה בעולם שבירוחם או בשלומי ישלמו על מוצרי יסוד יותר מאשר בתל אביב. לצערי הממשלה הזאת, שמתחזה לממשלה חברתית, פוסלת באופן כמעט אוטומטי הצעות חוק מהאופוזיציה גם כשהן נועדו להקל על השכבות המוחלשות. ביבי מרשה לעצמו להתעמר בתושבי הפריפריה כי הוא מזלזל בהם וחושב שהם מונחים בכיס שלו, וזה רחוק מאוד מלהיות המצב. אך בכל מקרה מבחינתנו זה כלל לא רלבנטי למי הם מצביעים - אנו נמשיך להילחם בשביל תושבי הפריפריה והשכבות המוחלשות״. פרץ הוסיף עוד כי ״רק ממשלה עם תפיסת עולם מעוותת, שאיבדה קשר עם המציאות, מסוגלת לתמוך בכך שהחלשים יסבסדו את החזקים״.

הצעת החוק המקורית של פרץ, שכאמור הוגשה עוד ב-2012, נולדה לאחר שורת פרסומים בכלי התקשורת שבהם נערכו השוואות בין מחירי מוצרים בסניפים שונים של אותן רשתות שיווק. מההשוואות עלה כי במקרים רבים, רשתות שלהן סניף ביישוב שבו לא קיימים סניפים של רשתות מתחרות מנצלות את המונופול המקומי על מנת להעלות מחירים ביחס לסניפיהן בערים הגדולות. כך נוצר מצב בעייתי שבו דווקא ביישובים בפריפריה משלמים במקרים רבים מחירים מנופחים עבור אותם מוצרים, שבערים הגדולות נמכרים בזול יותר.