ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (ב') בפה אחד את החלטתו של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, על הוצאתה של המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל (מלר"ז) מרשימת הגופים המורשים בחוק למניעת מפגעים סביבתיים •.השר גבאי: "עסקים קטנים הם לא הפקר. עמותות מסוג זה אמורות לסייע לשמירת הסביבה ולא להפוך לגורם נוסף שמקשה על חיי העסקים הקטנים"

כלים

לפני כחודש הודיע השר גבאי לעמותת מרל"ז (המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל) כי מכוח סמכותו בחוק החליט להוציא את העמותה מרשימת הגופים המוכרים בחוק למניעת מפגעים סביבתיים. ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום פה אחד את ההחלטה.

ההכרעה התקבלה לאחר שהמשרד להגנת הסביבה ערך לפני מספר חודשים שימוע לעמותה ולאחר בחינת טיעוני העמותה. בנימוקים להחלטה ציין השר כי בבדיקה שערך המשרד עלה כי מלר"ז השתמשה בסמכות שהוענקה לה בחוק באופן לקוי ובלתי ראוי. בין היתר, העלתה הבדיקה כי השינוי שעבר תחום הטיפול בשפכים בשנים האחרונות הוביל את מלר"ז לייצר מערכת של גביה כפולה לזו של תאגידי המים והביוב, שאין לה תרומה סביבתית ומכבידה שלא לצורך על עסקים קטנים.

החוק למניעת מפגעים סביבתיים מאפשר לגופים המוכרים ע"י המשרד להגנת הסביבה לתבוע תביעות אזרחיות נגד מזהמים ולקבל מבית המשפט צו להפסקת המפגע. החוק אינו מאפשר קבלת פיצוי כספי אלא רק צו. ע"פ בדיקה שערך המשרד להגנת הסביבה נציגי מלר"ז טענו בכמה מקרים מול עסקים קטנים שיגישו נגדם קובלנות פליליות ודחקו בהם להגיע להסכמי פשרה במסגרתם היו קובעים לעמותה סכומי הוצאות גבוהים.

הגופים המוכרים ע"פ החוק למניעת מפגעים סביבתיים הם בין היתר, רשות הטבע והגנים, קק"ל, החברה להגנת הטבע ועוד ובסמכותם לתבוע בעקבות מפגעים סביבתיים.